تهرانی‌هایی که مسیر هر روزه‌شان چهارراه ولیعصر(عج) است، چند روزی است شاهد یک تغییر مشهود در این منطقه هستند؛ تغییری که در روزهای اخیر بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت: جای خالی هفت چنار.

ریشه درختان خیابان ولیعصر(عج) را چه کسی می‌خشکاند؟

سلامت نیوز: تهرانی‌هایی که مسیر هر روزه‌شان چهارراه ولیعصر(عج) است، چند روزی است شاهد یک تغییر مشهود در این منطقه هستند؛ تغییری که در روزهای اخیر بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت: جای خالی هفت چنار.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، انتشار عکس‌هایی از قطع شدن هفت درخت چنار بلند خیابان ولیعصر طی روزهای اخیر در فضای مجازی جریان ساز و سوال‌ برانگیز شده بود تا اینکه بالاخره شهرداری تهران در نهایت اعلام کرد درختان را به دلیل خشک شدن قطع کرده است. هر چند رئیس کمیته سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران نیز در این موضوع با شهرداری موافق و معتقد است درختان خشک شده باید قطع شوند، اما دلایل خشک شدن درختان از نگاه این کارشناس نشان می‌دهد شهردای تهران نیز از عاملان خشک شدن این درختان محسوب می‌شود.

سوالی که برای دوستداران محیط زیست شهری پیش آمد،این بود که چرا درختان قدیمی و سر به فلک کشیده این خیابان قطع شده‌اند، در پاسخ شهرداری تهران اعلام کرد درختان این قسمت از طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه خشک و از درون پوک شده و در صورت وزش باد ممکن بود باعث آسیب رساندن به همشهریان شود.

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیته سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا با تایید این موضوع که درختان خیابان ولیعصر به دلیل خشک شدن قطع شده‌اند، می‌گوید: در شبکه‌های اجتماعی این موضوع بسیار پررنگ مطرح شده است. مدتی در این خیابان رفت‌و‌آمد داشتم و از نزدیک شاهد این بودم که درختان این قسمت از خیابان ولیعصر به شدت خشک شده بود.

وی با بیان اینکه وقتی درختی خشک می‌شود باید حتما آن را قطع کنند تا فضا برای رویش درختان جدید آماده شود، ادامه می‌دهد: اما سوال اساسی این است که چرا این درختان در حال خشک شدن هستند؟ این موضوع باید آسیب‌شناسی شود و مداخلات لازم صورت گیرد.

رئیس کمیته سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به عواملی که باعث خشک شدن درختان این خیابان شده است، اظهار می‌کند: یکی از دلایل خشک شدن درختان اجازه بلند مرتبه سازی در حاشیه خیابان ولیعصر است. وقتی ساختمان‌های بلند ساخته می‌شود، سایه آنها روی درختان می‌افتد و اجازه رشد به درختان نمی‌دهد.

حافظی با اشاره به انجام نیلینگ در زمان گودبرداری توضیح داد: آن بخشی از نیلینگ که به سمت پیاده‌رو است به ریشه درختان آسیب می‌زند و این موضوع عاملی است که باعث خشک شدن درختان می‌شود.

به گفته رئیس کمیته سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران یکی دیگر از عوامل خشک شدن درختان این خیابان سنگ‌فرش کردن کف جوی‌های خیابان ولیعصر است. وفتی سنگ‌فرش صورت می‌گیرد آب‌رسانی به درختان مختل می‌شود.

وی ادامه داد: اگر بررسی‌های کارشناسی انجام شود عوامل دیگری هم می‌تواند در این امر دخیل باشد اما موارد یاد شده باید مورد توجه مدیریت شهری قرار گیرد تا از درختان صیانت شود.

کاشت 43 چنار جوان در خیابان ولی عصر

 امیر حسین عساری، معاون خدمات شهری ومحیط زیست منطقه 11 با بیان اینکه هفت درخت چنار از حدود 7-6 سال پیش در محور خیابان ولی عصر(عج) تقاطع چهار راه ولی عصر(عج) خشک شده بود،می‌گوید: به دلیل پوسیدگی ریشه و خشک بودن درختان، احتمال سقوط بر روی رهگذران و خودروها همچنین درخواست‌های مردمی؛ قطع این درختان با رأی کمیسیون ماده هفت سازمان بوستان‌ها و فضای سبزشهر تهران انجام و مقرر شد که به جای آن‌ها چنارهای جوان 8 تا 15 ساله در همان مکان کاشته شوند.

عساری همچنین از سقوط یک مورد از این درختان در باد و طوفان هفته گذشته خبر و ادامه می‌دهد: خوشبختانه این حادثه خسارتی نداشته است، اما تصمیم بر آن شد تا برای جلوگیری از بروز هر گونه حادثه‌ای 7 درخت چنار خشکیده قطع و 43 اصله چنار سالم به جای آن‌ها کاشته شوند.

بر اساس این گزارش هم اکنون کارگران فضای سبزشهرداری منطقه 11 در حال کاشت درختان چنار در محور خیابان ولی عصر (عج) هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha