چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 185619

با وجود حمایت از بیماران صعب‌العلاج در طرح تحول سلامت، هنوز بسیاری از این بیماران، توان پرداخت هزینه‌های درمانی را ندارند.

بیماران صعب‌العلاج نیازمند حمایت قاطعانه

سلامت نیوز: با وجود حمایت از بیماران صعب‌العلاج در طرح تحول سلامت، هنوز بسیاری از این بیماران، توان پرداخت هزینه‌های درمانی را ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، بارها رهبر انقلاب عنوان کرده‌اند که بیمار جز رنج بیماری، نباید دغدغه و رنج دیگری داشته باشد. اگر دولت‌های مختلف، فقط همین یک جمله را چراغ مسیر خود قرار می‌دادند، حالا هیچ بیمار خاص و صعب‌العلاجی، دغدغه تامین هزینه‌های درمانی را نداشت.

گرچه پس از اجرای طرح تحول سلامت، حمایت‌های گسترده‌ای از بیماران مبتلا به سرطان انجام شد و هزینه‌های درمانی آنها به شکل چشمگیری کاهش یافت، اما هنوز هم بسیاری از این بیماران صعب‌العلاج، توان پرداخت هزینه‌های درمانی را ندارند. دیروز هم نامه‌ای به روزنامه جام‌جم رسید که در آن، دختری که یکی از اعضای خانواده اش به بیماری صعب‌العلاج مبتلا شده است، از هزینه‌های درمان سرطان و کم‌کاری بیمه‌ها، گلایه کرده بود.

بسته‌های حمایتی، اعتبار ندارند

افزایش روز افزون هزینه‌های درمانی بیماران صعب‌العلاج، به گونه‌ای شده است که حالا خیلی از این بیماران، رنج بیماری خود را فراموش کرده‌اند و دغدغه اصلی‌شان، تامین هزینه‌های درمان شده است.

براساس مصوبه هیات وزیران 90درصد هزینه‌های دارویی بیماران خاص و صعب‌العلاج باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

همچنین در سال گذشته نیز قرار بود بسته حمایت از بیماران صعب‌العلاج در قالب طرح تحول نظام سلامت اجرایی شود، اما به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، این بسته در حوزه دارویی اجرا شده، اما در حوزه درمان به‌دلیل محدودیت‌های اعتباری انجام نشد. امسال هم تامین اعتبار بسته‌های حمایتی از بیماران صعب‌العلاج محقق نشده است. محقق نشدن اعتبارات این بسته‌های حمایتی باعث شده که خیلی از بیماران صعب‌العلاج با چالش هزینه‌های درمانی سنگین، دست و پنجه نرم کنند. مثلا برای درمان یک بیمار مبتلا به سرطان روده، گاهی فقط 500 هزار تومان صرف کیسه‌های مصنوعی در فرآیند درمان می‌شود، اما بیمه‌ها این هزینه‌ها را یا پوشش نمی‌دهند و یا اینکه فقط درصدی از این هزینه‌ها را بعد از چند ماه تاخیر پرداخت می‌کنند؛ آن هم در حالی که بیمار مجبور شده است در ابتدا همه هزینه‌ها را از جیب پرداخت کند.

فرآیند نفس‌گیر برای پیگیری پرونده

بیمه‌های درمانی برای این‌که از دفترچه‌های بیمه سوءاستفاده نشود و داروهای بیماران صعب‌العلاج در بازار سیاه به فروش نرسد، نسخه بیماران صعب‌العلاج را نظارت می‌کنند، اما این فرآیند تائید نسخه بیمار، گاهی به‌قدری نفس‌گیر می‌شود که امان از بیمار می‌برد.

بیمار صعب‌العلاج دیگری، نسبت به همین فرآیندهای اداری اعتراض می‌کند و می‌گوید: «در بیمارستان، پیگیر کارهای درمانی‌ام بودم که فردی به من مراجعه کرد و گفت که با دریافت مبلغ 10 هزار تومان، همه کارهای دارویی و درمانی‌ام را انجام می‌دهد. از آنجا که کسی را نداشتم پیگیر کارهایم باشد، پیشنهادش را قبول کردم. پس از این‌که پرونده پزشکی‌ام را به او سپردم، بعد از چند ساعت که هیچ خبری از او نشد، متوجه شدم که پرونده پزشکی‌ام را دزدیده است.»

نمونه این بیماران فریب خورده و مستاصل، کم نیست. در این بین، سوداگران هم از این آب گل آلود ماهی می‌گیرند و با فروش دارو در بازار آزاد، پول‌های هنگفتی به جیب می‌زنند، در حالی که به گفته کارشناسان، می‌توان با الکترونیکی کردن تمام فرآیند تحویل دارو به بیماران مبتلا به سرطان، جلوی این سوءاستفاده‌های احتمالی را گرفت.

راهنمای بالینی نداریم

بسیاری از داروهایی که برای بیماران مبتلا به سرطان تجویز می‌شود، در فهرست دارویی ایران وجود ندارد. به همین علت هم بیمه‌های درمانی زیر بار پوشش این داروها نمی‌روند. در این بین، برخی پزشکان هم پیدا می‌شوند که نسخه‌هایشان مملو ازداروهای خارجی است که نه بیمه‌ها آن را پوشش می‌دهند و نه حتی براحتی در داروخانه‌ها پیدا می‌شود. همین مساله هم خیلی اوقات به نارضایتی گسترده بیماران از بیمه‌ها و نظام سلامت منجر می‌شود.

دکتر محمداسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید می‌کند که ریشه این مشکل به اینجا برمی گردد که در نظام سلامت ما «راهنمای بالینی» وجود ندارد، به همین علت هم پزشک، هر دارویی که دلش می‌خواهد تجویز می‌کند و در این مسیر هم گاهی به دلیل پیدا نشدن دارو و یا گرانی آن، نارضایتی بیمار پیش می‌آید، اما در کشورهای توسعه یافته، داروها براساس راهنمای بالینی تجویز می‌شود.

این راهنمای بالینی که اکبری به آن اشاره می‌کند مجموع دستورالعمل‌های پزشکی برای درمان بیماری‌های مختلف است که پزشک وظیفه دارد بر اساس این دستورالعمل‌ها، فرآیند درمان را پی بگیرد، ولی در کشور ما راهنماهای بالینی، جایگاهی در نظام سلامت ندارد.

این فوق تخصص جراحی غدد و سرطان یادآوری می‌کند که بدون راهنماهای بالینی، هر بودجه‌ای هم برای حمایت از بیماران صعب‌العلاج اختصاص یابد، کفایت نمی‌کند، چون چاه هزینه‌های درمان، پرشدنی نیست، اما با ابلاغ راهنماهای بالینی، هم هزینه بیمار و نظام سلامت پایین می‌آید و هم بیمار مبتلا به سرطان، رضایت بیشتری از فرآیند درمان خواهد داشت. استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان می‌کند که طرح تحول سلامت، توانسته است درمان بیماران صعب العلاج بستری در بیمارستان‌ها را کاهش دهد، اما این طرح هنوز در کاهش هزینه درمان‌های سرپایی، ورود پیدا نکرده است.

همان 10 درصد هم کمرشکن است

با توجه به نوع سرطان بیمار، پوشش بیمه‌ای بیماران مبتلا به سرطان نیز با یکدیگر متفاوت است. دکتر محمد فرانوش، فوق‌تخصص سرطان عنوان می‌کند که پس از اجرای طرح تحول سلامت، بین 70 تا 90 درصد هزینه درمان دارویی بیماران صعب‌العلاج را بیمه‌ها پرداخت می‌کنند، اما مشکل اینجاست که برخی خانواده‌ها توان پرداخت همان 10درصد هزینه‌ها را هم ندارند.

البته باید توجه داشت که با توجه به هزینه‌های میلیونی درمان بیماران مبتلا به سرطان، پرداخت رقم 10درصد هزینه‌های درمانی نیز از توان بسیاری از خانواده‌ها خارج است. این متخصص، تصریح می‌کند که بیش از 90درصد پزشکان به پروتکل‌های درمان بیماران مبتلا به سرطان عمل می‌کنند، اما باید شرایطی مهیا شود که بسته‌های حمایت از درمان سرپایی بیماران مبتلا به سرطان هم تحت حمایت قرار بگیرد.

نباید از خاطر برد که یک بیمار مبتلا به سرطان، علاوه بر هزینه‌های دارویی، ماهانه هزینه‌های مختلفی را هم بابت خرید تجهیزات پزشکی و سایر اقلام درمانی می‌کند که این هزینه‌ها هم از سوی بسیاری از بیمه‌های درمانی پوشش داده نمی‌شود.

با توجه به این‌که براساس آمارهای رسمی، سالانه 90 هزار بیمار جدید به آمار مبتلایان به سرطان اضافه می‌شود، افزایش حمایت‌های مالی از این بیماران، یک اولویت جدی است که می‌تواند دغدغه این بیماران را فقط به رنج بیماری محدود سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha