معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری گفت: «وضعیت زنان در دهه‌های گذشته دستخوش فرازوفرودهای بسیاری بوده است. راهبرد عمده درحوزه زنان و خانواده در دهه اخیر، تقویت نهاد خانواده درکنار توجه به جایگاه زنان و استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان درهمه حوزه‌هاست. در دهه چهارم انقلاب اسلامی، دولت اعتدال همچنان میراث‌دار روند و وضعیتی بود که جامعه از توسعه نامتوازن و وجود نداشتن تعادل به‌ویژه درحوزه زنان و خانواده رنج می‌برد.»

جامعه از وضع ناعادلانه زنان رنج می‌برد

سلامت نیوز:معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری گفت: «وضعیت زنان در دهه‌های گذشته دستخوش فرازوفرودهای بسیاری بوده است. راهبرد عمده درحوزه زنان و خانواده در دهه اخیر، تقویت نهاد خانواده درکنار توجه به جایگاه زنان و استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان درهمه حوزه‌هاست. در دهه چهارم انقلاب اسلامی، دولت اعتدال همچنان میراث‌دار روند و وضعیتی بود که جامعه از توسعه نامتوازن و وجود نداشتن تعادل به‌ویژه درحوزه زنان و خانواده رنج می‌برد.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، دوشنبه‌شب گذشته، «حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری میزبان ٧٠٠ زن بود؛ ٧٠٠ زن با فعالیت‌های مختلف که آمده بودند در ضیافت افطاری رئیس‌جمهوری هم حرف‌هایشان را با او بزنند و هم روزه‌شان را در کنار او باز کنند.
ضیافت افطاری رئیس‌جمهوری در سالن اجلاس سران اسلامی، دوشنبه‌شب میهمانان زیادی داشت؛ از معاون زنان و امور خانواده رئیس‌جمهوری گرفته تا نمایندگان زن مجلس دهم، فرمانداران و معاونان زنان سازمان‌های مختلف و تعداد زیادی از فعالان اجتماعی.

«شهیندخت مولاوردی»، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری، نخستین سخنران مراسم قبل از افطار بود. او ابتدا گفت وضع زنان در دهه‌های گذشته دستخوش فرازوفرودهای بسیاری بوده است: «۲۴ خرداد یادآور خلق حماسه سیاسی و رأی به عقلانیت، اعتدال و تدبیر و امید و مشارکت همگانی زنان و اعتماد آنان به شعارهای سکاندار تدبیر و امید بود.»

او در ادامه گفت که رأی زنان در ٢٤ خرداد ٩٢، نه بزرگ آنها به ادامه وضع موجود بود: «وضعیت زنان در دهه‌های گذشته دستخوش فرازوفرودهای بسیاری بوده است. راهبرد عمده درحوزه زنان و خانواده در دهه اخیر، تقویت نهاد خانواده درکنار توجه به جایگاه زنان و استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان درهمه حوزه‌هاست. در دهه چهارم انقلاب اسلامی، دولت اعتدال همچنان میراث‌دار روند و وضعیتی بود که جامعه از توسعه نامتوازن و وجود نداشتن تعادل به‌ویژه درحوزه زنان و خانواده رنج می‌برد.»


مولاوردی با بیان اینکه دولت یازدهم برای بهبود وضع موجود، اقدامات گسترده‌ای را در زمینه‌های مختلف در دستور کار خویش قرار داده است، ادامه داد: «امیدواریم برنامه‌های متعددی که به اجرا درآمده است، به تحقق اهداف بلندمدت درحوزه زنان و توانمندسازی آنان درهمه سطوح منجر شود.»

او گفت:  «تلاش‌های معاونت امور زنان در این سه‌سال با همراهی بازوان اجرایی خود در دستگاه‌های اجرایی بوده است؛ به‌ویژه بعد از روند آسیب‌های اجتماعی که رو به افزایش بود و به دولت یازدهم ارث رسید. از طرف دیگر افت و تنزل شدید سرمایه اجتماعی درمیان زنان و جوانان که قبل از دولت یازدهم به وجود آمده بود، به ما ارث رسید و به همین منظور، امید برای بازگرداندن اعتماد به آنها در خرداد ٩٢ جوانه زد.» او گفت که ترمیم دوباره رابطه زنان و جوانان با حاکمیت، نیازمند اتخاذ تدابیری در سطوح خرد و کلان و تغییر آن مستلزم زمان است: «البته فعالیت‌های دولت در دو‌سال گذشته به وضع زنان کمک زیادی کرده است؛ مثلا ‌درصد نرخ مشارکت زنان به ١٣,٣درصد رسیده و این افزایش یک‌درصدی نسبت به قبل از‌سال ٩٢ دارد و از طرف دیگر نرخ بیکاری زنان از ١٩.٧‌درصد به ١٩.٤ کاهش داشته است. تحقق بهبود وضع زنان در گرو تشریک مساعی و تلاش در این مسیر است که جز با افزایش اعتماد‌به‌نفس زنان، اعتماد زنان به دولت و اعتماد دولت به زنان امکان‌پذیر نیست.»


«حمیرا ریگی»، فرماندار شهرستان قصرقند استان سیستان‌وبلوچستان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. او گفت: امروز توجه به سرمایه نگاه امام راحل به حقوق زنان، تغییر نگرش به جایگاه زنان را امری ضروری و لازم می‌داند: «تحول هویتی جامعه زنان و توفیق آنان در رفع مسائل و مشکلات و آسیب‌های اجتماعی توفیقی است که زنان کشور در سال‌های گذشته به آن نائل شده‌اند.»
فرماندار قصرقند، شکل‌گیری گفتمان توسعه و ایجاد اراده در زنانی که به حاشیه رفته‌اند و تغییر نگاه به نقش‌آفرینی زنان در جامعه را در تقویت حضور زنان درعرصه‌های مختلف تاثیرگذار دانست: «مطمئنا بدون حمایت دولت توانمندی‌های زنان به گفتمان تبدیل نمی‌شود.»


«بیتا بیات»، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی استان البرز هم در سخنانی با اشاره به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی درکشور بر ضرورت همکاری و همدلی بخش‌های دولتی و خصوصی درباره تقویت تولید دانش‌بنیان درجامعه و ایجاد اشتغال گفت: «حضور زنان در عرصه‌های مختلف اقتصادی ازجمله اقتصاد بین‌المللی، خواستار برنامه‌ریزی و حمایت دولت برای حضور قدرتمند زنان در فعالیت‌های اقتصادی لازم و واجب است.»


«پریوش نظریه»، بازیگر تئاتر آخرین سخنران این مراسم و البته قبل از سخنرانی رئیس‌جمهوری بود. او خطاب به روحانی و ابتدای سخنانش گفت: «آقای روحانی نمی‌دانم باید در حضور شما از چه بگویم. از لغو کنسرت‌ها، توقیف فیلم‌های دارای پروانه ساخت و نمایش، تخریب تدریجی تئاتر شهر یا واگذاری موزه هنرهای معاصر. حرف من با شما یک یادآوری است، یادآوری این‌که ما را فراموش نکنید.» او ادامه داد: «حرف دیگرم است که آقا رئیس‌جمهوری، سیستم آموزش‌وپرورش ما اشتباه است، آن‌قدر اشتباه که من فرزندم را از سیستم آموزش‌وپرورش جدا کردم و جداگانه به او آموزش می‌دهم. در مدارس ما نفرت و مرگ بر این و آن گفتن را یاد می‌دهند و این درست نیست. سوال دیگر من این است که معلمان پرورشی در مدارس دقیقا چه می‌کنند و چرا جلوی رواج خشونت در مدارس را نمی‌گیرند؟»
این بازیگر تئاتر در ادامه گفت: «آقای رئیس‌جمهوری لطفا کاری کنید تا این تفکر غلط دراین‌باره که حیوانات، نجس‌اند از بین برود. آنها هم موجودات خدا هستند و حق حیات دارند و خواهشمندم که با تصویب قانون حمایت از حقوق حیوانات، جلوی رواج این تفکر را بگیرید. ما هفته پیش دیدیم که شهردار رفسنجان با افتخار گفت، ٨‌هزار سگ را کشته‌اند، ٨‌هزار حیوانی را که خدا آفریده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha