ماجرای درختان چند ده ساله طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه، هفته گذشته با قطع ناگهانی بیش از 12 اصله درخت تنومند دوباره به رسانه‌ها بازگشت.

درخت 90 ساله قطع می کنند نهال 2 ساله می کارند

سلامت نیوز: ماجرای درختان چند ده ساله طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه، هفته گذشته با قطع ناگهانی بیش از 12 اصله درخت تنومند دوباره به رسانه‌ها بازگشت.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران می نویسد: بنابراین اگر گذرتان به خیابان ولیعصر، کمی پایین‌تر از چهار راه ولیعصر، درست روبه روی تئاتر شهر افتاد، از دیدن درختان سربریده تنومندی که به جز یک کنده قهوه ای رنگ بیمار،  چیز دیگری از شکوه و سربلندی شان باقی نمانده، متعجب نشوید، این درختان امروز درحالی به جرم کهولت سن، آفت کرم چوب خوار، تهی شدن تنه و احتمال سقوط بر سر مردم و خودروها قطع می‌شوند که به گفته اهالی و مغازه داران بنام و قدیمی چهار راه ولیعصر، تا همین 3 سال پیش، سالم و سلامت پابرجا مانده بودند، اما پای زیر‌سازی جوی‌ها، بتن‌ریزی مترو و احداث زیرگذر و آهک و سیمان ساخت و سازهای اطراف خیابان که پیش کشیده شد، به 3 سال نرسیده، کم کم چهره سبز چنارها به زردی گرایید و لکه ننگ آفـــت و بیماری بـــــــه پیشانی شان خورد. برای همین حالا به سراغ هر کدام از اهالی که می‌روید جز گلایه و ناله چیزی نصیبتان نمی‌شود، آنها خیلی خوب می‌دانند که علت خشکی چنارهای همسایه، آفت و کهنسالی نیست که اگر این بود، چنارها هیچ وقت به عمر 400 ساله شان شهره نمی‌شدند.


نهال های جدید هم خشک شده اند
«از 3 سال پیش، وقتی قضیه زیر‌سازی جوی‌ها شروع شد و اطراف ریشه درختان را با بی‌توجهی و سهل‌انگاری سیمان ریختند، می‌توانستیم حدس بزنیم که بزودی تک تک درختان خشک می‌شوند، اتفاقاً همین هم شد و حالا شما اگر خوب دقت کنید می‌بینید که همین درختانی هم که باقی مانده‌اند، از بین رفته اند، حتی نهال‌های جدیدی هم که کاشته‌اند، خشک شده است. البته چند روز پیش دیدیم که مأموران شهرداری با کاردک به جان سیمان‌ها افتاده اند و مشغول پاکسازی اند اما چه فایده، شده نوشدارو پس از مرگ سهراب، اصلاً شما بپرسید چرا پیمانکاری که هیچ شناختی از درخت ندارد باید مسئول زیرسازی جوی‌ها شود.» اینها را آقای ناصری، فروشنده ای می‌گوید که حدود 15 سال است روبه روی تئاتر شهر، مشغول فروش پوشاک مردانه است. «باور کنید حال این درختان خوب بود، اصلاً چنار به این زودی‌ها که نباید به این حال و روز بیفتد، ولی آنقدر رسیدگی شان ضعیف بود که نتیجه‌اش این شد. ما به ندرت می‌بینیم که کسی به این درختان رسیدگی کند، آب را داخل جوی‌ها رها کرده اند و تا همین چند هفته پیش که شاخ و برگ درختان را با تبر کوتاه کردند، کسی را ندیدیم که به این درختان رسیدگی کند.»

آقای ملایی هم که حدود 20 سال است با درختان چنار خاطره دارد با ابراز تأسف از قطع کردن درختان خشک شده به عنوان سریع ترین راه حل می‌گوید: «خود بنده چندین بار با 137 تماس گرفتم و اعلام کردم که این سیمان‌های اطراف درختان، راه تنفسشان را بسته، اما هیچ خبری از هیچ کس نشد، به جز چند رفتگر که روزانه زحمت جمع آوری شاخ و برگ و تمیز کردن خیابان را دارند.>


اهالی البته، درحالی از خشکی درختان به علت بی‌مبالاتی شهرداری گلایه می‌کنند که مسئولان شهرداری معتقدند قطع درختان مصوبه کمیسیون باغات یا همان کمیسیون ماده 7 را داشته و آنها خود سرانه کاری انجام نداده‌اند. امیر حسین عساری، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه 11 با بیان اینکه به جای این درختان قطع شده (که به گفته او حدود 7 اصله درخت بوده است،) 43 چنار جوان 8 تا 15 ساله کاشته‌اند، به «ایران» می‌گوید: از حدود 6- 7 سال پیش در تقاطع خیابان ولیعصر به چهارراه ولیعصر، 7 درخت چنار خشک شده بود که به دلیل پوسیدگی، خشک شدن، احتمال سقوط بر سر عابران و همچنین درخواست های مردمی با رأی کمیسیون ماده 7 مقرر شد تا عملیات قطع انجام شود، حتی هفته گذشته با وقوع باد و طوفان، یکی از این درختان سقوط کرد که خوشبختانه تلفاتی نداشت؛ اما تصمیم بر آن شد تا برای رفع نگرانی‌ها اقدام به قطع این 7 اصله درخت بکنیم. محمد مهدی تندگویان، عضو شورای شهر تهران که عضو کمیسیون باغات نیز هست، در این باره، اگرچه رأی این کمیسیون را رد نکرده و مهر تأییدی بر اظهارات مقامات شهرداری می‌زند، اما معتقد است که این درختان به علت آفت و بیماری و خشک شدن مجوز قطع گرفته اند و ممکن بود که اگر دیر اقدام می‌کردند سایر درختان نیز از بین بروند. او البته درباره سیمان‌ریزی و بهسازی جوی‌ها اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید که من در این زمینه اطلاعی ندارم، اما طبق گزارش کارشناس کمیسیون، این درختان باید حتماً قطع می‌شدند.
تندگویان ادامه می‌دهد: ما هم اکنون حدود 100 تا 150 درخواست از سوی مناطق شهرداری برای قطع درختان خیابان ولیعصر در کمیسیون باغات داریم، اما تاکنون مقاومت کرده و جزدر مواردی که کار دیگری نمی‌شد انجام داد، مجوز قطع را صادر کردیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha