بودجه طرح تحول سلامت از 10 درصد صرفه‌جویی از هدفمندی یارانه‌ها و یك درصد مالیات بر ارزش افزوده تأمین شد و قرار بود عدالت در سلامت را محقق كند. به بیان دیگر هر یك از ما با خرید یك نان یا یك سطل ماست قطره قطره بودجه این طرح را تأمین می‌كنیم اما با اسناد منتشر شده در رابطه با درآمد نجومی پزشكان انگار همانطور كه مسعود پزشكیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفته بود، این پول دارد به جیب عده‌ معدودی از پزشكان می‌رود. حالا اگر طرح تحول متوقف شود مردم می‌مانند و هزینه‌هایی كه با واقعی شدن تعرفه‌ها عملاً چند برابر شده و با ادامه این طرح معلوم نیست قرار است بودجه آن از كجا تأمین شود تا دستمزدهای نجومی پزشكان پرداخت شود.

طرح تحول متوقف شود مردم می مانند و تعرفه هایی که چند برابر شده

سلامت نیوز:بودجه طرح تحول سلامت از 10 درصد صرفه‌جویی از هدفمندی یارانه‌ها و یك درصد مالیات بر ارزش افزوده تأمین شد و قرار بود عدالت در سلامت را محقق كند. به بیان دیگر هر یك از ما با خرید یك نان یا یك سطل ماست قطره قطره بودجه این طرح را تأمین می‌كنیم اما با اسناد منتشر شده در رابطه با درآمد نجومی پزشكان انگار همانطور كه مسعود پزشكیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفته بود، این پول دارد به جیب عده‌ معدودی از پزشكان می‌رود. حالا اگر طرح تحول متوقف شود مردم می‌مانند و هزینه‌هایی كه با واقعی شدن تعرفه‌ها عملاً چند برابر شده و با ادامه این طرح معلوم نیست قرار است بودجه آن از كجا تأمین شود تا دستمزدهای نجومی پزشكان پرداخت شود.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: روز گذشته خبری مبنی بر هشدار وزیر بهداشت در قالب نامه‌ای به روحانی در‌باره شكست طرح تحول سلامت به دلیل تنگناهای شدید منتشر شد؛ ‌خبری كه چند ساعت بعد از سوی وزارت بهداشت تكذیب شد. در این گزارش تأكید شد طرح تحول سلامت با قوت ادامه می‌یابد اما گلایه همیشگی وزارت بهداشت همچنان پابرجاست كه عدم تأمین منابع مالی پایدار و تأخیر در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها موجب تضعیف فرآیند خدمت‌رسانی خواهد شد. این خبر و تكذیبیه آن در حالی رسانه‌ای می‌شود كه مدت‌هاست زمزمه‌های احتمال شكست طرح تحول سلامت به گوش می‌رسد. این در حالی است كه بنا به تعبیر دكتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور طرح تحول یكی از افتخارات دولت است و حالا اگر ادامه این طرح با چالش مواجه شود برگ برنده دولت یازدهم در سال پایانی این دولت با چالش مواجه می‌شود. از سوی دیگر نیز با انتشار فیش دریافت‌های نجومی برخی پزشكان می‌توان دریافت چرا طرح تحول زمینگیر شده است.

چند روزی است بازار تكذیبیه‌ها داغ است. چند روز پیش عباس قدیر، رئیس بیمارستان امام رضا(ع) آمل در گفت‌وگو با فارس ضمن تأیید خبر استعفای خود از ریاست این بیمارستان گفت: با توجه به بحران مالی نظام سلامت ارائه خدمات به صورت منظم و كامل به بیماران میسر نیست و عملاً باعث نارضایتی بیماران شده و ما شرمنده آنها می‌شویم. همچنین در حال حاضر پرسنل درمانی اعم از پزشك و پرستار نزدیك به 9 ماه است كه مطالبات خود را دریافت نكرده‌اند. وی گفته بود استعفا می‌دهم تا شرمنده مردم و كاركنان نباشم. چند روز بعد اما تكذیبیه این خبر منتشر شد و رئیس بیمارستان امام رضا(ع) آمل علت استعفای خود را مسئله‌ای شخصی عنوان كرد و افزود: مسائل مطرح شده در رسانه‌ها صحت ندارد و بنده فقط به دلایل شخصی از سمت خود استعفا دادم. حالا هم نوبت به تكذیب هشدار وزیر بهداشت به روحانی درباره تنگناهای مالی طرح تحول سلامت رسیده. این در حالی است كه یك منبع آگاه از گلایه وزیر بهداشت در یكی از جلسات اخیر كابینه نیز از بی‌توجهی دولت به تأمین بودجه طرح تحول سلامت خبر داده است. به گفته وی هاشمی هشدار داده كه در صورت عدم تأمین بودجه لازم، این طرح در آخرین سال فعالیت دولت روحانی شكست خواهد خورد.
 
شكست برگ برنده دولت در آستانه انتخابات
رئیس‌جمهور هم پیش از این بارها به ضرورت ادامه طرح تحول تأكید داشته است. وی اواخر سال گذشته تأكید كرد: تمام تلاش ما این است كه به‌رغم كاهش درآمدهای دولت، اجرای این طرح مهم در كشور با قدرت ادامه یابد. با وجود این زمزمه‌هایی از شكست طرح تحول مدت‌هاست شنیده می‌شود. ناظران سیاسی معتقدند شكست طرح تحول سلامت در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آینده، فعالیت‌های تبلیغاتی روحانی در انتخابات را دشوار خواهد كرد. این نكته‌ای است كه شاید بتواند به سادگی تكذیبیه‌های اخیر را توجیه كند. اما بد نیست با بازنگری سیاست‌های اجرا شده طی سه سالی كه از عمر این طرح می‌گذرد، ببینیم چرا بزرگ‌ترین طرح اجتماعی دولت یازدهم در سراشیبی تأمین منابع و در مرز شكست قرار دارد.
 
بار مالی ناشی از افزایش نجومی درآمد پزشكان
از همان ابتدای اجرای طرح تحول سلامت منتقدان این طرح پیش بینی می‌كردند با این نحوه مدیریت منابع طرح تحول زمین بخورد. تنگنای بودجه‌ای وزارت بهداشت با اجرای طرح تحول از همان ابتدا و به‌خصوص بعد از اجرای گام سوم طرح تحول قابل پیش‌بینی بود. افزایش 120 تا 300 درصدی تعرفه‌های درمانی در قالب اصلاح كتاب ارزشگذاری نسبی تعرفه‌ها بار مالی سنگینی را به نظام سلامت تحمیل كرد و صدای بسیاری از منتقدان از جمله بسیج دانشجویی 15 دانشگاه علوم پزشكی را در‌آورد. در بیانیه این دانشگاه‌ها آمده بود: تأمین منابع مالی طرح تحول در سال‌های آتی منجر به افزایش فشار مالی بر مردم و كاهش دسترسی به خدمات می‌شود. اواخر سال گذشته هم شش نماینده اقتصاد‌دان مجلس در نامه‌ای به روحانی از وی خواستند تعرفه‌های پزشكان متخصص را به قبل باز‌گرداند. در این نامه از دستمزد چند ده میلیونی پزشكان و شكاف درآمدی بالا میان پزشكان متخصص با دیگر اقشار و حتی پزشكان عمومی صحبت شده بود؛ موضوعی كه بعدها با نامه دبیركل خانه پرستار به وزیر اقتصاد درباره حقوق چند ده میلیونی و حتی چند صد میلیونی چند هزار نفر در وزارت بهداشت جدی‌تر شد، حتی در روزهای پایانی مجلس نهم تعدادی از نمایندگان تلاش كردند طرح تفحص از هزینه‌كرد طرح تحول سلامت را كلید بزنند كه با انتخابات مجلس دهم این طرح هم در میان طرح‌های دیگر گم شد. حالا هم نادر قاضی‌پور، نماینده منتخب مجلس دهم از درآمدهای میلیاردی پزشكان صحبت كرده و خواسته تا دیوان محاسبات به ماجرا ورود یابد. این در حالی است كه به گفته قائم‌مقام وزیر بهداشت حداكثر دریافتی پزشكان متخصص حدود 14 میلیون تومان است و درآمدهای چند صد و چند ده میلیونی را تكذیب كرد. ایرج حریرچی از مدعیان درآمدهای چند ده و چند صد میلیونی پزشكان خواست تا اگر مدركی دارند رو كنند.
 
كارانه 228 میلیونی استاد یك شهرستان كوچك
حالا اما مداركی از حقوق‌های نجومی پزشكان رو شده و در خبرگزاری‌ها منتشر شده است. فیش پرداخت كارانه 228 میلیون تومانی به عضو یكی از دانشگاه‌های علوم پزشكی در حالی منتشر شده كه این مدیر در ماه‌های گذشته نیز حقوق چند ده میلیونی و كارانه خود را دریافت كرده است و این كارانه طی یك فیش علاوه بر حقوق و مزایای جاری واریز شده است. البته این فیش مربوط به یكی از شهرستان‌های كوچك است. بدیهی است در شهرهای بزرگ و پایتخت رقم‌های پرداختی به پزشكان بسیار بیشتر از این است. در این بین فیش‌هایی نیز موجود است كه رقم‌هایی تا 700 میلیون تومان پرداختی در آنها مشاهده می‌شود. این اسناد در حالی منتشر شده است كه سخنگوی وزارت بهداشت در واكنش به پرداخت‌های نجومی به پزشكان گفته بود: حتی یك نفر در وزارت بهداشت دریافتی چند صدمیلیونی نداریم و شوخی 13 مخصوص 13فروردین است!
 
آسیب‌های شكست طرح تحول
بودجه طرح تحول سلامت از 10 درصد صرفه‌جویی از هدفمندی یارانه‌ها و یك درصد مالیات بر ارزش افزوده تأمین شد و قرار بود عدالت در سلامت را محقق كند. به بیان دیگر هر یك از ما با خرید یك نان یا یك سطل ماست قطره قطره بودجه این طرح را تأمین می‌كنیم اما با اسناد منتشر شده در رابطه با درآمد نجومی پزشكان انگار همانطور كه مسعود پزشكیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفته بود، این پول دارد به جیب عده‌ معدودی از پزشكان می‌رود. حالا اگر طرح تحول متوقف شود مردم می‌مانند و هزینه‌هایی كه با واقعی شدن تعرفه‌ها عملاً چند برابر شده و با ادامه این طرح معلوم نیست قرار است بودجه آن از كجا تأمین شود تا دستمزدهای نجومی پزشكان پرداخت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha