پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰

آل کاپون، کورلئونه، تونی مونتانا، لوچیانو، ال چاپو، والتر وایت ... هر چند به صورت واقعی در میان این اسامی، کسانی بوده اند که از طریق اعمال خلاف قانون به ویژه قاچاق الکل و مواد مخدر صاحب خانه‌ها، ماشین‌ها و حتی شهر‌ها و شهرک هایی شده‌اند، اما ما عادت داریم رد پای خلافکار‌های شیک پوش و ثروتمند را در فیلم‌ها و سریال‌هایی پیدا کنیم که به مافیا می پردازند. با وجود این، هنوز هم که هنوز است در دنیای واقعی چنین آدم‌هایی وجود دارند، تا جایی که روز گذشته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تهران در یک نشست خبری از دارایی نجومی بزرگ‌ترین قاچاقچی مواد مخدر در ایران پرده برداشته است.

خرید یک شهرک با پول قاچاق!

سلامت نیوز:  آل کاپون، کورلئونه، تونی مونتانا، لوچیانو، ال چاپو، والتر وایت ... هر چند به صورت واقعی در میان این اسامی، کسانی بوده اند که از طریق اعمال خلاف قانون به ویژه قاچاق الکل و مواد مخدر صاحب خانه‌ها، ماشین‌ها و حتی شهر‌ها و شهرک هایی شده‌اند، اما ما عادت داریم رد پای خلافکار‌های شیک پوش و ثروتمند را در فیلم‌ها و سریال‌هایی پیدا کنیم که به مافیا می پردازند. با وجود این، هنوز هم که هنوز است در دنیای واقعی چنین آدم‌هایی وجود دارند، تا جایی که روز گذشته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تهران در یک نشست خبری از دارایی نجومی بزرگ‌ترین قاچاقچی مواد مخدر در ایران پرده برداشته است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان نوشت: قاچاق مواد مخدر، انسان و اسلحه پر سودترین تجارت‌های کل تاریخ بشریت هستند. گردش مالی مواد مخدر در سطح جهان سالانه ۱۶۰۰ میلیارد دلار است. بنا به گفته قائم مقام سابق دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر سهم قاچاقچیان مواد مخدر از بازار ایران گردش مالی ۳۰۰۰ میلیارد دلاری در سال است. با اینکه در سال‌های اخیر اقدامات وسیع انتظامی و امنیتی برای کنترل و کاهش قاچاق مواد مخدر در ایران انجام شده است، اما موقعیت جغرافیایی ایران همچنان کشور ما را محل ترانزیت مواد مخدر نگه داشته است. همسایگی با افغانستان به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده تریاک در جهان و یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان مواد مخدر جهان باعث شده است در ایران با وجود مقابله همیشگی، شاهد فعالیت قاچاقچیان باشیم. هر چند در ایران قوانین سختگیرانه‌ای برای مقابله با قاچاق مواد مخدر وضع شده است، اما سود سرشار این تجارت غیر قانونی باعث می‌شود همچنان این نوع قاچاق ادامه داشته باشد. بسیاری از ما با ثروت افسانه‌ای قاچاقچیان مواد مخدر و با زندگی اشرافی و عجیب و غریب آنها از طریق فیلم‌هایی مانند پدر خوانده، صورت زخمی و اخیرا سریال برکینگ بد آشنا هستیم. با وجود همه اینها باور این مساله سخت است که کسانی همین بیخ گوش ما از طریق قاچاق مواد مخدر چنان پولی به جیب زده باشند که بتوانند یک شهرک اختصاصی در شمال کشور برای خودشان خریداری کنند.

دارایی پولدارترین قاچاقچی ایران

روز گذشته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر اموال پولدارترین قاچاقچی تهران چقدر است و آیا مصادره شده است، اظهار کرد: پولدارترین قاچاقچی که دستگیر کردیم ۱۶۴ کیلوگرم شیشه به همراه داشته است. اموال این فرد نجومی است و تنها یک شهرک شمال کشور به نام اوست. البته برای توقیف اموال باید مشخص شود که آیا ناشی از مواد مخدر بوده یا به طرق دیگری چون تجارت به دست آمده‌اند. هنوز ارزیابی‌های لازم درباره اموال این فرد کامل نشده است. محمد رضا آذرنیا در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر وضعیت اموال مصادره شده از قاچاقچیان مواد مخدر اظهار کرد: اموال مصادره شده طی مراحل لازم به فروش می‌رسند و به خزانه باز می‌گردند البته چه اموال مصادره‌ای باشند و چه توقیفی باید با مجوز قضائی به فروش برسند و امکان استفاده از این اموال توقیفی وجود ندارد. او ادامه داد: در تهران در حال حاضر بیش از ۱۰۰ ملک در اختیار ماست و تمام آنها امانت است. بخشی از اموال که مصادره‌ای بودند کارشناسی شدند و ما آنها را به فروش رساندیم.آذرنیا با بیان اینکه در دو ماهه اول امسال ۱۲ میلیارد تومان از اموال یک قاچاقچی محکوم به اعدام که حکمش اجرا شده را شناسایی کردیم گفت: این مبلغ به حساب خزانه برگشته است. وی همچنین واحدهای مسکونی داشته که پلمب شده‌اند. در مجموع امسال ۱۳ واحد مسکونی و تجاری قاچاقچیان دستگیر شده را پلمب کردیم، ۶۳ خودرو توقیفی را برای فروش گذاشتیم، ۵۰ خودرو مصادره‌ای را به فروش رساندیم و ۶۰ پرونده را در دست بررسی داریم.

شناسایی ۱۲ لابراتوار شیشه در تهران

بسیاری از ما احتمالا سریال برکینگ بد ساخته وینس گیلیگان را دیده ایم. قصه برکینگ بد قصه یک نابغه شیمی است که کارش به تولید شیشه می‌کشد، تا جایی که این فعالیت، ثروت هنگفتی برای او به ارمغان می‌آورد. ۱۵ اسفند سال گذشته رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر از انهدام یک باند ۹ نفره تولید شیشه در کشور خبر داد که عمده این افراد را تحصیلکردگان دانشگاهی تشکیل می‌دادند. وقتی این خبر منتشر شد بسیاری فعالیت خلاف قانون دستگیر‌شدگان را متاثر از فیلم‌ها و سریال‌هایی مانند برکینگ بد دانستند. در این مساله البته شک و شبهه‌های زیادی وجود دارد. واقعیت این است که اگر در حوزه مواد مخدر می‌توان به صورت روشن و دقیق با موادی مانند تریاک، ماری جوانا، حشیش و ... مقابله کرد، اما مواد مخدر صنعتی اساسا نیاز به کاشت و تولید در شرایط خاص و امنیت کامل ندارند. برای تولید شیشه یک آپارتمان نه چندان بزرگ و چند دستگاه ساده کافی است، به ویژه اینکه پیش ساز‌های ماده مخدری مانند شیشه به دلیل کاربرد در صنایع به آسانی فروخته می‌شود. این مساله باعث می‌شود هر از چند گاهی از تولید شیشه در داخل کشور پرده برداری شود. روز گذشته بخشی از اظهارات دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تهران به تولید شیشه در ایران اختصاص داشت. آذرنیا در جواب به سوال خبرنگاری مبنی بر افزایش مجدد کارگاه‌های تولید شیشه در تهران اظهار کرد: در گزارشات عنوان شده بود که مواد اولیه تولید شیشه در ناصرخسرو به فروش می‌رسد. طرح ساماندهی ناصرخسرو از سال گذشته در شورای تامین مطرح است و برنامه بزرگی برای ساماندهی ناصرخسرو داریم که جزئیات آن در آینده اعلام خواهد شد. او ادامه داد: در دو ماهه اول امسال ۱۲ لابراتوار تولید شیشه در تهران شناسایی و منهدم شده و آمار ما نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. علت کاهش کارگاه‌های تولید شیشه سخت‌ترشدن نظارت‌هاست. او با بیان اینکه متاسفانه بر خلاف سال‌های گذشته کار تولید شیشه در کارگاه‌های کوچک و حتی منازل امکان پذیر شده است و فرمول آن در دسترس است گفت: شیشه ماده مخدر خطرناکی است و خانواده‌ها باید مراقب فرزندانشان باشند که گرفتار مصرف شیشه نشوند. آذرنیا در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر وجود مواد مخدر در تنباکوی قلیان‌ها که اخیرا اخباری از آن به گوش می‌رسد اظهار کرد: این موضوع هنوز به تایید ما نرسیده که ما آن را در کمیته مقابله در دستور کار قرار دهیم تا تصمیمی برای آن بگیریم. او درباره تاثیرات ساماندهی معتادان متجاهر در سطح شهر تهران گفت: اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است. در حال حاضر ۱۶ هزار معتاد متجاهر در تهران داریم و تخمین زده می‌شود که ۱۰ درصد آنها زن باشند. در دو ماهه اول امسال ۱۵ هزار و ۷۰۶ خرده فروش مواد مخدر را دستگیر کردیم که البته همه آنها سر از زندان در نیاوردند و جرایم بیش از ۹۰ درصدشان به گونه‌ای بود که منجر به زندانی شدن آنها نشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha