فرمانده پلیس راه کشور گفت: سالانه بیش از سه هزار نفر به علت نقص فنی خودروها در کشور جان خود را از دست می دهند.

سرهنگ علیرضا اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بر اساس گزارشات کارشناسان پلیس راهنمائی و رانندگی کشور علت 13 درصد تصادفات منجر به فوت در ایران مربوط به نقص فنی خودروهاست.  

این اظهارات در حالی از سوی سرهنگ اسماعیلی مطرح می شود که بر اساس آمارهای رسمی حداقل 23 هزار و 400 نفر در ایران جان خود را بر اثر تصادفات از دست داده اند.

این مقام ارشد در نیروی انتظامی ادامه داد: نقص فنی خودروهای تولید شده در ایران که باعث به وجود آمدن حوادث رانندگی می شود مدتهاست که از سوی پلیس به شرکتهای خودروساز اعلام شده تا برای رفع آن اقدامی اساسی صورت گیرد.

فرمانده پلیس راه کشور با اشاره به کیفیت خودروهای تولید داخل گفت: خودروهای تولید داخل نه تنها از کیفیت و ایمنی مناسب برخوردار نیستند بلکه قیمت آنها در مقابل کیفیت خودرو بسیار بالاست و این معضل ناشی از دولتی بودن شرکتهای خودروساز در ایران است.

سرهنگ اسماعیلی افزود: اگر ما بخواهیم در صنعت تولید خودرو پیشرفت کنیم باید سایه دولت از شرکتهای خودروساز برداشته شود تا بازار رقابتی بین شرکتهای خودروساز ایجاد شود.

کارشناسان اجتماعی معتقدند که سه عامل انسان، جاده و خودرو عوامل اصلی تصادفات جاده ای هستند. براساس اظهارات رسمی پلیس علاوه بر نقش 13 درصدی تصادفات منجر به مرگ  ناشی از نقص فنی خودرو، 25 درصد تصادفات منجر به فوت کشور نیز به صورت غیر مستقیم با نقص فنی خودرو ارتباط دارد.

فرمانده پلیس راه کشور در رابطه با ایمنی خودروهای تولید داخل اظهار داشت: صنعت خودروسازی یا باید خودرو ایمن و با کیفیت تولید کند و یا تولید نکند. در تمام دنیا دو موضوع ایمنی فعال و غیر فعال در خودرو مد نظر قرار گرفته می شود که ایمنی فعال کمک به پیشگیری از تصادفات می کند. به همین علت است که شرکتهای بزرگ خودروساز در جهان به  ترمزهای الکترونیکی روی آورده اند و ما در ایران هنوز بر سر نصب ترمزABS بحث می کنیم.

سرهنگ اسماعیلی درباره موضوع ایمنی غیر فعال خودروها گفت: ایمنی غیر فعال مانند نصب کیسه هوا برای زمانی است که خودرو تصادف می کند و نصب این تجهیزات باعث کاهش شدت تصادف می شود که متاسفانه در کشور هیچ یک از این دو موضوع درنظر گرفته نمی شود.

این مقام ارشد در نیروی انتظامی با انتقاد از روند تولید خودرو در ایران افزود: اگر تعرفه گمرکی خودروهای وارداتی برداشته شود تمام شرکتهای خودروساز داخلی ورشکسته خواهند شد چرا که کیفیت و ایمنی خودروهای وارداتی در مقابل هزینه آن در برابر خودروهای تولید داخل و قیمت آنها قابل مقایسه نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha