همه ما تجربه کرده ایم که آبریزش دائمی بینی چقدر می تواند آزاردهنده باشد. در حالی که دلایل آبریزش بینی می تواند متفاوت باشد، یکی از شایع ترین دلایل این عارضه یک عفونت باکتریایی یا ویروسی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی است.

درمان های خانگی آبریزش بینی


دلیل آبریزش بینی شما در شروع سرماخوردگی به این دلیل است که بدن شما سعی می کند باکتری یا ویروس را مسدود کند ویا خارج کند. به طور معمول، بدن شما در بینی شما مخاط تولید می کند تا راه های هوایی شما را مرطوب نگه دارد. با این حال، هنگامی که یک مهاجم (حشره سرماخوردگی) سعی می کند وارد شود، بدن به عنوان یک مکانیسم دفاعی و پاکسازی، تولید مخاط را افزایش می دهد.

هر چقدر هم که این کار مفید باشد، مقابله با آبریزش بینی می تواند خسته کننده باشد. بنابراین قبل از اینکه دستمال‌های استفاده شده روی میز و تخت شما را اشغال کنند، چند مورد از این درمان‌های طبیعی را امتحان کنید تا به سرعت از شر آبریزش بینی خلاص شوید.

بسیاری از چیزها می توانند باعث آبریزش بینی (رینوره) شوند. علل حاد (ناگهانی و کوتاه مدت) عبارتند از ویروس ها ، هوای سرد ، سینوزیت، برخی غذاها ، ورزش و داروها. علل مزمن (طولانی یا عود کننده) شامل آلرژی ، هورمون ها و پولیپ بینی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث ، برای بعضی از افراد آب ریزش بینی اتفاقی است که تنها به هنگام سرما خوردگی رخ می دهد و برای برخی دیگر جزء ثابت زندگیشان است. عارضه ای که می تواند دلایل مختلفی از جمله: حساسیت، مشکلات سینوسی، عفونت و سرماخوردگی داشته باشد. هر چند آبریزش بینی تهدید جدی برای سلامتی محسوب نمی شود ولی می تواند عوارض جدی مانند: سر درد، گاو درد، سرفه و از همه مهم تر کلافگی داشته باشد.

اغلب افراد برای پیشگری از بروز چننین مشکلاتی دست به دامان قرص های ضد حساسیت می شوند، قرص هایی که با خواب آلودگی و کسالت همراه هستند. از همین رو، در ادامه شما را با چند روش درمان خانگی آب ریزش بینی آشنا می کنیم، روش هایی مؤثر و بدون عوارض.

بسیاری از عوامل می توانند باعث آبریزش بینی (رینوره) شوند.

  • علل حاد (ناگهانی و کوتاه مدت) عبارتند از ویروس ها ، هوای سرد ، سینوزیت، برخی غذاها ، ورزش و داروها.

  • علل مزمن (طولانی یا عود کننده) شامل آلرژی ، هورمون ها و پولیپ بینی است.

شکل ترشحات مخاط بسته به علت آبریزش بینی شما می تواند متفاوت باشد. اگر ویروس دارید، مخاط شما غلیظ و زرد رنگ خواهد شد. اگر آلرژی باعث آبریزش بینی شما شود، مخاط شما شفاف و همراه با خارش و عطسه می باشد.در این مقاله به درمان های خانگی و داروهایی که می توانند به آبریزش بینی کمک کنند، می پردازیم.

هشت راه ساده برای درمان خانگی آبریزش بینی
درمان خانگی آبریزش بینی

عوارض درمان نشدن آب ریزش بینی

آبریزش بینی معمولا در عرض یک هفته تا 10 روز برطرف می شود. با این حال، اگر درمان نشود، می تواند منجر به عوارض شود. به عنوان مثال، زمانی که مایع در سینوس ها جمع می شود، عفونت سینوسی رخ می دهد. آلرژی های حل نشده، سرماخوردگی و عفونت های سینوسی می توانند خطر عفونت گوش را افزایش دهند.

درمانهای خانگی

اغلب، درمان های خانگی می تواند آبریزش بینی را برطرف کند. چیزهایی مانند بخور و گرما می توانند به پاکسازی مجرای بینی و تخلیه آن کمک کنند. این موارد می توانند فشار را کاهش دهند و به شما کمک می کنند تا احساس بهتر و تنفس راحت تری داشته باشید.

۱. نوشیدنی های گرم

نوشیدنی‌های گرم زمانی که احساس کسالت می کنید آرام‌بخش هستند و می‌توانند باعث تسکین گلودرد شوند. این امر مخصوصاً در صورتی که مشکل آبریزش بینی هستید بسیار مفید است.

مایعات با تسریع رساندن مواد مغذی به سلول‌های بدن و رقیق شدن مخاط به عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کنند. نوشیدنی های گرم و خوراکی های مایع را انتخاب کنید که مغذی هستند وآب بدن را تامین می کنند . مانند آب مرغ، آب گوشت، سوپ های رقیق، چای گیاهی، و آب گرم با عسل و لیمو.

برای بهبود آبریزش بینی در منزل خوراکی های زیر را به خاطر بسپارید:

  • لیمو

سرشار از ویتامین C، لیمو یکی از بهترین مرکباتی است که به جنگ سرماخوردگی، گلو درد و به خصوص آب ریزش بینی می رود. اگر می خواهید از دست آب ریزش بینی راحت شوید، مصرف آب و لیمو به همراه یک قشق عسل برای طعم بهتر را فراموش نکنید.

  • سیر

یکی از قوی ترین ضد باکتری ها و ضد عفونی کننده های طبیعت که از مؤثرین روش های درمان خانگی برای آب ریزش بینی محسوب می شود. می توانید کمی سیر خام را در طول روز بجوید یا مقداری سیر را داخل آب جوش بریزید بعد از حل شدن سیر ها داخل آب کمی شکر به آن اضافه کنید؛ یک یا دو بار در طول روز این محلول را بخورید.

  • زنجبیل

اگر می خواهید در کوتاه ترین زمان ممکن آب ریزش بینی خود را درمان کنید زنجبیل را امتحان کنید. ماده ای اعجاز آور دارای نه تنها سم زدایی قوی است بلکه آنتی اکسیدان و ضد قارچ نیز محسوب می شود. برای استفاده از این ریشه گیاه کمی نمک روی زنجییل تازه بگذارید و آن را در طول روز بجوید. می توانید کمی زنجیل به آب جوش اضافه کنید، آن را در آب به خوبی حل کنید، کمی عسل به اضافه کنید و 3 الی 4 بار از این نوشیدنی در روز مصرف کنید.

  • عسل

به حکم بسیاری از تحقیقات انجام شده، عسل یک ضد باکتری بسیار قوی دارای خواص ضد ویروسی است که به درمان آب ریزش بینی کمک قابل توجهی می کند. دو قاشق عسل را به ترکیب آب، لیمو و پودر دارچین اضافه کنید و دو بار در روز از این محلول معجزه آسا بنوشید.

۲. بخور گرفتن

هنگامی که احساس احتقان (گرفتگی بینی) می کنید، استفاده از دستگاه بخور گرم می تواند مخاط بینی را شل کند و به تخلیه موثرتر آن کمک کند اگر دستگاه بخور در منزل ندارید می توانید با خم شدن روی یک کاسه یا قابلمه آب داغ بخور بگیرید .

برای استفاده از بخار آب جوشیده را در یک کاسه یا قابلمه بریزید. بعد، یک حوله را روی سر خود بکشید و روی کاسه خم کنید و صورت خود را حدود نیم متر بالاتر از آب قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که آب روی سطح ثابتی قرار دارد تا نریزد و دچار سوختگی نشوید. با حفظ فاصله کافی از آب از سوختگی با بخار آب جلوگیری کنید.

هشت راه ساده برای درمان خانگی آبریزش بینی
درمان سریع آبریزش بینی

بخور مواد زیر می تواند در بهبود آب ریزش بینی مفید باشد:

  • روغن اکالیپتوس

اگر به دنبال راهی هستید که بدون هیچ عارضه جانبی آب ریزش بینی شما را درمان کند، روغن اکالیپتوس را فراموش نکنید. این روفن یک ضد احتقان مؤثر است که مشکلات بینی شما را بر طرف می کند. برای استفاده از این روغن، چند قطره آن را درون یک ظرف آب جوش بچکانید و بخور بدهید.

  • زردچوبه

ادویه که نه تنها به دلیل عطر و طعمش در آشپزی بلکه به خاطر خواص شیمیایی که دارد زبانزد است و اثری فوق العاده در قطع شدن آب ریزش بینی دارد. نصف قاشق زردچوبه را به روغن کتان(بزرک) اضافه کنید، این ترکیب را تا زمان مشاهده دود گرم کنید، دود خارج شده از این ترکیب را استنشاق کنید.

به دلیل خطر سوختگی، استفاده از این روش برای کودکان توصیه نمی شود. هرگز آب داغ را روی پای خود قرار ندهید. حتما آن را روی یک سطح محکم و صاف و دور از دسترس کودکان قرر دهید. اگر در منزل حیوان خانگی دارید این کار را دور از آن انجام دهید.

بیشتر بدانید : درمان پیشنهادی برای آبریزش بینی ناشی از آلرژی

۳. دوش آب گرم

دوش آب گرم مانند استنشاق بخار عمل می کند. با این حال، شما از بخار حاصل از دوش آب گرم به جای یک کاسه آب گرم استفاده می کنید. می توانید دوش بگیرید و در بخار آب نفس بکشید.

یک حمام بخاردار برای کودکان ایمن تر از روش های دیگر برای تنفس بخار است و می تواند نشت اتفاقی آب بسیار داغ را کاهش دهد. با این حال، همچنان در حمام هنگام استفاده از آب گرم بر کودکان نظارت کنید.

۴. استراحت و خواب بیشتر

آبریزش بینی اغلب نشانه این است که بدن شما در حال مبارزه با عفونت است. استراحت برای کمک به عملکرد صحیح سیستم ایمنی ضروری است. سعی کنید هنگام مبارزه با سرماخوردگی یا بیماری های دیگر به موقع یا حتی زودتر بخوابید. حتی چرت زدن برای شما می تواند بسیار مفید باشد.

۵. کمپرس گرم

یک کمپرس گرم روی صورت می تواند به شل شدن مخاط کمک کند، بنابراین به طور موثرتری ترشحات تخلیه می شود. می توانید با گرم کردن یک حوله و قرار دادن آن روی بینی و چشم ها به مدت 10 تا 15 دقیقه یک کمپرس گرم درست کنید.

۶. رطوبت ساز

رطوبت سازها رطوبت را به هوا اضافه می کنند. وجود رطوبت به شل شدن مخاط کمک می کنند تا بینی شما بتواند ترشحات را به طور موثرتری پاک کند.

استفاده از رطوبت ساز راحت است زیرا می‌توانید آن‌ها را هنگام خواب در اتاق خواب خود بگذارید تا هوای اتاق را مرطوب و مطبوع نماید. رطوبت ساز خود را تمیز نگه دارید تا ناخواسته کپک و سایر عوامل بیماری زا را وارد هوا نکنید.

آبریزش بینی

۷. شست و شوی بینی

برای اینکار وسیله ای به نام نتی پات وجود دارد که وسیله ای قوری مانند است و با ریختن سرم شستشو داخل آن میتوانید با شست و شوی مجاری بینی، مخاط و شست و شوی سینوس ها آن ها را پاکسازی کنید. فراموش نکنید که اگر برای شست و شو به سرم دسترسی ندارید حتما آب را بجوشانید. زیرا آب لوله کشی می تواند حاوی ارگانیسم هایی باشد که وقتی به بینی شما وارد می شود می توانند باعث عفونت شوند. برای شست و شوی مخاط بنی نیازی نیست حتما این وسیله را در دسترس داشته باشید و می توانید سرنگ بدون سوزن را جایگزین آن نمایید.

روش شست و شوی مخاط بینی:

  • روی یک سینک خم شوید و سر خود را کج کنید.
  • از طریق دهان نفس بکشید و دهانه نتی پات یا سر سرنگ بدون سوزن را داخل سوراخ بینی ببرید (مایع از سوراخ دیگر بینی خارج می شود و به داخل سینک می رود).

در طرف دیگر تکرار کنید.

  • سوراخ های بینی را با فین کردن پاک کنید.

۸. داروها

چندین دارو می توانند به رفع آبریزش بینی کمک کنند. با این حال، برخی از داروها، مانند داروهایی که برای درمان آلرژی استفاده می شوند، برای سایر شرایط کارایی ندارند. هنگام در نظر گرفتن داروها، دانستن اینکه چه چیزی باعث آبریزش بینی شما می شود ضروری است.

بیشتر بدانید: علل آبریزش بینی در کودکان

اسپری بینی

انواع مختلف اسپری بینی ممکن است به رفع آبریزش بینی کمک کند. نوع داروی انتخابی شما به علت آبریزش و ترجیح شما بستگی دارد:

  • اسپری بینی سالین (محلول آب نمکی که برای شستشوی مجاری بینی استفاده می شود)
  • استروئیدهای موضعی بینی ، مانند ناسونکس (مومتازون) و فلوناز (فلوتیکازون)
  • آنتی هیستامین های موضعی بینی ، از جمله آستالین و آزلاستین و قطره الوپاتادین بینی
  • آنتی کولینرژیک های موضعی بینی مانند آتروونت (ایپراتروپیوم)
  • تثبیت کننده های موضعی ماست سل بینی، مانند نازال کروم (کرومولین)

بسیاری از اسپری های بینی، از جمله اسپری های سالین، برخی استروئیدهای بینی، تثبیت کننده های ماست سل و آنتی هیستامین ها بدون نسخه (OTC) در دسترس هستند. با این حال، آنتی کولینرژیک ها فقط با نسخه در دسترس هستند.

داروهای OTC

داروهای OTC که ممکن است به آبریزش بینی شما کمک کنند عبارتند از:

  • داروهای ضد احتقان ، مانند سودافد ( پسودوافدرین ) برای از بین بردن احتقان
  • آنتی هیستامین ها مانند بنادریل (دیفن هیدرامین)، کلاریتین (لوراتادین) و زیرتک (ستیریزین) از تولید هیستامین برای تسکین آلرژی جلوگیری می کنند.
  • علاوه بر این، مسکن‌های درد، مانند تایلنول ( استامینوفن ) و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی ، مانند ادویل ( ایبوپروفن ) یا آسپرین، مستقیما به آبریزش بینی کمک نمی‌کنند. با این حال، اگر علائم درد دیگری مانند سردرد یا تب نیز دارید، می توانند کمک کنند.

بیشتر بدانید: آبریزش بینی و گرفتگی بینی مهمترین علامت سینوزیت

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

معمولا آبریزش بینی خود به خود برطرف می شود. با این حال، آبریزش بینی گاهی اوقات می تواند به چیزی جدی تر مانند عفونت تبدیل شود. در صورت مشاهده علائم زیر به دنبال مراقبت های پزشکی باشید:

  • تورم صورت
  • تاری دید
  • گلو درد که بدتر می شود
  • لکه هایی روی گلوی شما
  • ترشحات بینی که بوی بد می دهد یا به رنگ تیره است
  • علائمی که بیش از 10 روز طول می کشد
  • ترشحات بینی که پس از ضربه به سر ایجاد شود

در آخر مهم است بدانید که اگر اغلب دچار آبریزش بینی می شوید، ممکن است خوب باشد که به دنبال درمان پزشکی باشید زیرا رینیت (ابریزش بینی ) مزمن می تواند زندگی را ناراحت کند و منجر به عفونت شود. شما ممکن است آلرژی داشته باشید که با تشخیص صحیح به راحتی قابل کنترل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • nima ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    8 1
    با سلام مرسي از مطالب سايتتون خيلي جالب بود من خودم از قرص لتيزن استفاده ميکنم و راضيم
  • یونس ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
    0 0
    سلام خیلی ممنون از کمکتون اگه میشه راه های بیشتری ارایه بدین
  • محمدامین ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
    2 1
    عالی
  • رامین ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
    10 1
    اگه بخوایم آبریزش بینی و چشم که در اثر سرماخوردگی ایجاد شده رو با دارو قطع کنیم باید از داروخانه دقیقا کدوم داروها و قرص هارو تهیه کنیم؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنید