چهارشنبه ۹ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 18579

نتایج یک مطالعه نشان می دهد جراحی در درمان پولیپ بینی، عوارض کمتر و سرعت بهبودی بیشتری در مقایسه با دارو درمانی دارد.

پولیپ بینی شایعترین تومور خوش خیم بینی است که می تواند منجر به انسداد بینی و مشکلات آزار دهنده دیگری برای بیمار شود. درمان‌های زیادی در سالهای اخیر مورد بحث بوده و با ابداع روش‌های جراحی جدید از جمله جراحی‌های آندوسکوپیک بینی و سینوس‌ها، درمان‌های دارویی کمتر مورد توجه می‌باشند و بیشتر مطالعات روی نتایج درمان‌های جراحی یا دارویی انجام شده و مطالعات مقایسه‌ای بین نتایج روش‌های درمانی مختلف با هم کمتر صورت گرفته است.

این مطالعه با هدف مقایسه نتایج درمان دارویی با جراحی توام با دارو در بهبود علایم بیماران مبتلا به پولیپ بینی است که توسط سید جواد توتونچی و گروهی از همکارانش در دانشگاه علوم پزشکی تبریز به روش آینده نگر بر روی 200 بیمار مراجعه کننده مبتلا به پولیپ بینی به بیمارستان امام خمینی (ره) تبریز طراحی و اجرا شده است.

در این مطالعه بیماران به دو گروه تقسیم شدند گروه اول تحت درمان دارویی و گروه دیگر تحت درمان دارویی و جراحی قرار گرفتند و نتایج درمان بین دو گروه مورد بررسی قرار گرفت. 127 بیمار مرد و 73 زن به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند و علائم بالینی و رادیولوژیکی که قبل از عمل وجود داشتند 6 ماه بعد از درمان بین دو گروه مقایسه شد.

علایم مورد مقایسه انسداد بینی، توده بینی، ترشحات بینی، ترشحات پشت حلق، دردصورت، اختلال بویایی، عطسه، تنگی نفس، خرخر شبانه، حساسیت سینوسها در لمس، احساس سنگینی در صورت و یافته رادیولوژیک (سینوزیت) بودند. فراوانی انسداد بینی و توده بینی 6 ماه بعد از درمان در گروه دارو درمانی بصورت معنی داری بیشتر از بیماران گروه دوم بود ولی فراوانی عطسه در گروه دوم بیشتر از گروه اول بود ولی در سایر علایم تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود نداشت.

یافته های نهایی حاصل از این بررسی نشان می دهد: میزان بهبودی در بیمارانی که تحت درمان دارویی همراه با درمان جراحی قرار گرفته بودند بهتر و بیشتر از بیمارانی بود که تحت درمان دارویی تنها قرار گرفته بودند.

نتایج این مطالعه در مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha