بیکاری ماماها با طرح تحول سلامت مغایر است

سلامت نیوز:رییس انجمن علمی مامایی ایران عملکرد دو وزارت خانه را برخلاف سیاست های دولت دانست و گفت: این شیوه برنامه ریزی، مطب ها را به تعطیلی می کشاند.

ناهید خداکرمی رییس انجمن علمی مامایی ایران در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در شهرهای بزرگ و کوچک کشور همچون تهران و جنوب تهران، حدود 500 مطب مامایی وجود دارد که بزرگترین مشکل آنها این است که مراجعه کننده آنها توان استفاده از مزایای بیمه را ندارد.

وی با اشاره به اهمیت وجود مهر پزشک در دفترچه برای داروخانه ها و پاراکلینیک ها، بیان کرد: زمانی بیمار برای دریافت خدمات مراقبت بارداری به ماما مراجعه می کند، توان پرداخت ویزیت مجدد برای مهرکردن دفترچه خود را ندارد.

خداکرمی افزود: بیمه ها خدمات را برمبنای دهنده خدمت پوشش می دهند که این موضوع بدعت است و موجب سرگردانی بیماران می شود و با طرح تحول نظام سلامت مغایر است پس می توان گفت مدیران میانی وزرات بهداشت و رفاه برخلاف سیاست دولت رفتار می کنند.

رییس انجمن علمی مامایی ایران بیان کرد: طرح تحول نظام سلامت زایمان طبیعی را رواج می دهد و مراجعه به ماما که با 90 درصد زایمان طبیعی همراه است، به اجرای طرح کمک می کند. اما در 60 درصد مواقع، مراجعه به متخصص، سزارین را موجب می شود.

خداکرمی ادامه داد: این امر موجب بیکاری قشر ماما و تعطیلی مطب ها می شود. از طرفی در طرح تحول سلامت بنا بود خدمات اولیه بهداشتی به بخش خصوصی واگذار شود. مطب های مامایی می توانست این خواسته را برآورده کند اما وزارت بهداشت خدمات را به پیمانکاران واگذار کرد و در پی آن پایگاه های سلامت تاسیس و مراقبان سلامت استخدام شدند.

وی در اعتراض به این روش، گفت: اغلب کارشناسان بهداشت و ماما با حقوق های ناچیز جذب این پایگاه ها می شوند. شبکه های بهداشت ما مشکلی نداشت که سیستم را به هم ریختند و به نام طرح تحول سلامت ،نام پایگاه ها را تغییر دادند. مراقب سلامت چه برندی است که مخاطبان آن نمی دانند از چه کسی خدمت دریافت می کنند؟

خداکرمی یادآور شد: متولی زنان باردار، ماماها هستند و ارائه خدمات سلامت باروری،زنان و مادران باردار و نوزادان در پایگاه سلامت و مطب ها را خواستاریم.اما متاسفانه وزارت بهداشت حاضر به شنیدن پیشنهادهای ما نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha