شبکه های اجتماعی و شهروند خبرنگارها حالا تبدیل به نقطه قدرت رسانه ها شده‌اند. نقطه قوتی که شاید برای بسیاری از عملکردهای مسئولان در سراسر جهان نوعی پاشنه آشیل محسوب می شود. دیروز عصر بود که خبری تکان دهنده با عکس های آن فضای مجازی را درنوردید. تصاویر درختانی که قطع شده بودند و گاه حتی رودخانه ای از درخت را به تصویر می کشیدند.خبرهای مربوط به قطع درختان در جنگل‌های ایران تمام شدنی نیست و گویا قرار است هر هفته با یك فاجعه به صدر اخبار باز ‌گردند؛این بار قطع درختان قلعه موران و سرگل رامیان در قالب طرح جنگل‌داری به سوژه داغ شبكه‌های اجتماعی تبدیل شدند.

درخت اندازی

سلامت نیوز: شبکه های اجتماعی و شهروند خبرنگارها حالا تبدیل به نقطه قدرت رسانه ها شده‌اند. نقطه قوتی که شاید برای بسیاری از عملکردهای مسئولان در سراسر جهان نوعی پاشنه آشیل محسوب می شود. دیروز عصر بود که خبری تکان دهنده با عکس های آن فضای مجازی را درنوردید. تصاویر درختانی که قطع شده بودند و گاه حتی رودخانه ای از درخت را به تصویر می کشیدند.خبرهای مربوط به قطع درختان در جنگل‌های ایران تمام شدنی نیست و گویا قرار است هر هفته با یك فاجعه به صدر اخبار باز ‌گردند؛این بار قطع درختان قلعه موران و سرگل رامیان در قالب طرح جنگل‌داری به سوژه داغ شبكه‌های اجتماعی تبدیل شدند.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه قانون در ادامه می نویسد: شنیده‌ها و خبرهایی که در فضای مجازی منتشر شدحاكی از آن است كه طی دو روز گذشته صدای اره‌های برقی در جنگل‌های قلعه موران و سرگل رامیان خاموش نشده و صدها درخت در این جنگل‌ها قطع شده اند؛آن‌هم درختانی سالم و سبز نه پیر و پوسیده.ماجرا آن قدر پیش رفت که اهالی منطقه دست به دامن شبكه‌های اجتماعی برای نجات این سرمایه ملی شده‌اند. هرچند در نهایت تا لحظه تنظیم گزارش با اینکه مسئولان منابع طبیعی استان ، موضوع قطع درختان را تایید کردند اما این که تصاویر تازه یا آرشیوی هستند به تایید قطعی نرسید.با انتشار خبر و تصاویر در شبکه های اجتماعی به نظر می رسد که ساکنان منطقه رامیان از مسئولان استانی قطع امید كرده و دست به دامن افکار عمومی شده اند.


به‌گفته افراد محلی آن‌ها هر روز شاهد صحنه عبور چندین کامیون چوب در این جنگل‌ها هستند. حتی برخی از افراد نیز اقدام به تصرف و فروش جنگل كرده‌اند اما قطع درخت در این تعداد بی‌سابقه بوده است.

اتفاقی كه علی‌رغم داغ شدن آن در شبكه‌های اجتماعی به سراغ هر مسئولی از سازمان جنگل‌ها كه رفتیم درباره آن ابراز بی‌اطلاعی كرد.


صدا  هست اما همه بی خبر هستند
سرهنگ قاسم سبزعلی فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها با ابراز بی‌اطلاعی از قطع درختان جنگل‌های قلعه موران و سرگل رامیان می‌گوید: « تا این لحظه اطلاعی از این ماجرا نداریم. شاید همكاران در جریان باشند ولی بنده اطلاعی ندارم. »


حیدر ابراهیم‌فر معاون فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها نیز در ابتدا ابراز بی‌اطلاعی كرد و پس از تماس‌های مكرر گفت: تاكنون موفق به برقراری ارتباط با مسئولان استان گلستان در این خصوص نشده‌ام  اما به احتمال زیاد طرح جنگل‌داری بوده است. درحال حاضر نمی‌توانم اظهار نظر قطعی در این‌باره داشته باشم زیرا ما روزانه بیش از 100 واقعه داریم. آنچه كه در این عكس‌ها برای من تعجب‌آور بود، قطع درختان تنومند و سالم در روز روشن كنار جاده بود چراكه یك قاچاقچی هیچگاه در چنین شرایطی اقدام به این كار نمی‌كند. آن‌ها معمولا درخت‌هایی با قطر كمتر را قطع می‌كنند تا بتوانند به‌سرعت و به‌راحتی آن را تكه تكه كرده و جابه جا كنند. در هرصورت ما متولی صدور مجوز طرح‌های جنگل‌داری نیستیم و تنها موظف  به برخورد با قطع غیرمجاز درختان هستیم.
بهزاد انگورج معاون امور جنگل سازمان جنگل درباره ماجرای قطع این درختان و چگونگی صدور مجوز برای آن‌ها می گوید: « هیچ اطلاعی از این ماجرا ندارم و باید این موضوع را از مدیركل مربوط در استان گلستان پیگیری كنید. »


اما ابوطالب قزل صف‌لو مدیركل منابع طبیعی استان گلستان تنها مسئولی بود كه كم و بیش از ماجرای قطع درختان جنگل‌های قلعه موران و سرگل رامیان مطلع بود. وی گفت:«قطع درختان این جنگل در قالب طرح جنگل‌داری انجام شده است. »


درختان سالم قطع شده اند؟
به‌گفته ابراهیم‌فر معاون فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها قطع درختان تنومند و سالم در روز روشن جای تعجب دارد و از آنجایی كه در طرح جنگل‌داری درختان پوسیده، آسیب‌دیده و خشك قطع می‌شوند؛ اجرای طرح جنگل‌داری را با شائبه‌هایی مواجه می‌كند. قزل‌صف‌لو در این‌باره عنوان كرد: درختان در عكس‌ها سالم به‌نظر می‌آمدند؛از نظر ما هیچ درخت سالمی قطع نمی‌شود. تمامی آن درختان آسیب‌دیده، خشك و پوسیده بودند. در استان گلستان چندین دستگاه نظارتی بر عملكرد ما نظارت دارد و اقدمات ما را رصد می‌كند. از تعداد درخت‌های قطع شده اطلاع ندارم زیرا چندین طرح جنگل‌داری درحال اجرا داریم و برای اطلاع از تعداد درخت‌های قطع شده باید به كتابچه آن مراجعه شود.


طبق قانون پس از اجرای طرح‌های جنگل‌داری، نهال‌های جایگزین درخت‌های قطع شده كاشته می‌شود؛ قزل‌ صف لو از قرق كردن منطقه قطع درختان خبر می‌دهد و می‌گوید:«قطع درختان در فواصل طولانی بوده است و از آنجایی كه منابع طبیعی تجدید‌شونده هستند و توان احیا ی مجدد خود را دارند نیازی به كاشت نهال نیست. برای احیای مجدد تنها باید منطقه حفاظت و قرق شود. اگر عرصه خالی وجود داشته باشد در آن صورت نهال كاشته می‌شود. »


قانون تنفس جنگل چگونه است؟
طبق قانون هر جنگل بعد از بهره‌برداری باید تنفس داشته باشد. این اقدام به‌منظور احیای دوباره جنگل صورت می‌گیرد اما طی 10 سال گذشته این قانون در كشور اجرا نشده است. طبق آمار، در هر ثانیه 350 مترمربع جنگل و مرتع در ایران نابود می‌شود.
حال پرسش اینجاست؛ گلستانی كه این روزها از یك سو جنگل‌های آن شاهد تاخت‌و تاز مافیای قاچاق چوب و از سوی دیگر تغییركاربری جنگل‌ به مزارع كشاورزی، باغ و ویلا است چگونه توان احیای خود را خواهد داشت.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha