رئیس خانه پرستار درباره اختلاف دریافتی‌ها می‌گوید: «‌زمانی که فیش 250 میلیون تومانی حقوق پزشک متخصصی در بیمارستان دولتی در منطقه صفر مرزی منتشر می‌شود، به دلیل دوری و ناامنی و نبود متخصص دیگری در آن منطقه سخنگوی وزارت بهداشت این پرداخت را منطقی عنوان می‌کند؛ این در حالی است که معلمان، پرستاران و افسران نیروی انتظامی در همان منطقه دریافتی‌هایی کمتر از 3 میلیون تومان دارند.»

آیا حقوق‌های چند صد میلیونی از شیر مادر حلال‌تر است

سلامت نیوز:  رئیس خانه پرستار درباره اختلاف دریافتی‌ها می‌گوید: «‌زمانی که فیش 250 میلیون تومانی حقوق پزشک متخصصی در بیمارستان دولتی در منطقه صفر مرزی منتشر می‌شود، به دلیل دوری و ناامنی و نبود متخصص دیگری در آن منطقه سخنگوی وزارت بهداشت این پرداخت را منطقی عنوان می‌کند؛ این در حالی است که معلمان، پرستاران و افسران نیروی انتظامی در همان  منطقه دریافتی‌هایی کمتر از 3 میلیون تومان دارند.»

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه فرهیختگان نوشت: حرف قائم مقام وزیر روشن بود؛ فردی که روزی 15 زایمان طبیعی و سزارین، آن هم در منطقه صفر مرزی جایی که هیچ پزشک متخصص دیگری نیست، انجام می‌دهد، حقوق بالای 100 میلیون تومانی‌اش از شیر مادر حلال‌تر است؛ چون اگر این فرد نباشد مادران و نوزادان می‌میرند.
این گفته ایرج حریرچی ، قائم مقام و سخنگوی وزارت بهداشت در حالی عنوان شد که در پی انتشار فیش‌های چند صد میلیونی حقوق برخی مدیران دولتی، فیش چند صد میلیونی برخی پزشکان متخصص فعال در بیمارستان‌های دولتی هم در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد؛ فیش‌هایی که برخی از آنها از دریافتی‌های چند صد میلیونی در بیمارستان‌های دولتی خبر می‌دهند. بیمارستان‌هایی که این روزها به اذعان مدیران وزارت بهداشت با مشکلات عدیده مالی، برای بقا و خدمات‌رسانی به بیماران دست و پنجه نرم می‌کنند.
با این حال سخنگوی وزارت بهداشت معتقد است: «هرکس که حقوقش را می‌گیرد این حقوق برای او حلال است و اگر اعتراضی داریم باید در مورد این باشد که قانون را عوض کنیم.»

 اشکالات قانونی
به اعتقاد حریرچی، پزشکان هنگام دریافت پول خطایی نکرده‌اند؛ چراکه قانون این اجازه را داده است که در حالی که دیگر پرسنل بیمارستان تا سقف سه میلیون تومان در بیمارستان‌ها دریافت می‌کنند‌، متخصصان عضو هیات علمی دریافتی‌هایی با متوسط 70 میلیون تومان در ماه دارند؛ قانونی که از حدود 20 سال پیش با عنوان طرح کارانه جهت افزایش ماندگاری و کیفیت پزشکان اجرا شد و بر اساس آن 70 درصد درآمد بیمارستان‌ها که از آن زمان به صورت خودگردان اداره می‌شد به حدود 3 درصد هیات علمی بیمارستان ها تعلق می‌گرفت. این در حالی بود که قبل از سال 1376 و اجرایی شدن این قانون، اختلاف پرداختی‌ها در بیمارستان‌ها بین پزشکان هیات علمی دانشگاه‌ها و سایر پرسنل از سه تا چهار برابر تجاوز نمی‌کرد؛ اختلاف درآمدی که به گفته مدافعان اجرای این طرح سبب شده بود هیات علمی‌های بیمارستان‌ها زمان اندکی را در بیمارستان‌های دولتی سپری کنند و به سوی بخش خصوصی سرازیر شوند. 15 سال طول کشید، اما پزشکان متخصص همچنان از بیمارستان‌های دولتی گریزان بودند. شاید به همین دلیل بود که سال 1393 و با اجرای طرح تحول نظام سلامت این اتفاق دوباره افتاد و مسئولان اجرایی این طرح که به صورت ضربتی موافقت دولت برای اجرای آن را گرفته بودند برای ماندگاری متخصصان و هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی در بیمارستان‌های دولتی و در نتیجه بهبود کیفیت ارائه خدمات در این بیمارستان‌ها، حقوق آنها را باز هم افزایش دادند. به نحوی که با افزایش تعداد خدمات بیمارستانی از چهارهزار به حدود 600 هزار و افزایش نرخ تعرفه‌های خدمات پزشکی در‌آمد برخی پزشکان متخصص، که اغلب آنها را جراحان تشکیل می‌دادند، باز هم افزایش یافت. با این حال به گواه مراجعان و پــرسنــل درمانــی بیمارستـــان‌ها‌ی‌دولتی تغییر رفتاری در ماندگاری پزشکان ایجاد نشد و اکنون هم شاهدیم که در شیفت عصر و شب بیمارستان‌ها پزشکان متخصص هیات علمی یا حضور ندارند یا کمتر حضور دارند.
گواه این ادعا بازدید سرزده وزیر بهداشت از بیمارستان دولتی در مشهد بود که به دلیل نبود پزشک متخصص نورولوژ شیفت در اورژانس، عصبانیت شدید وزیر را در پی داشت. چندی پیش در پی وخیم شدن حال عباس کیارستمی‌، کارگردان شهیر ایرانی و بستری شدنش در بیمارستان، وزیر بهداشت گفته بود که اگر برای ملاقات او به بیمارستان سر نزده بود، احتمال مرگ این کارگردان وجود داشت. این مساله نشان‌دهنده اذعان وزیر بهداشت، به کاستی‌های خدمات و امکانات در بیمارستان‌ها است.

 اختلاف‌های مشکل‌ساز
محمد شریف‌مقدم، رئیس خانه پرستار درباره اختلاف دریافتی‌ها به «فرهیختگان» می‌گوید: «‌زمانی که فیش 250 میلیون تومانی حقوق پزشک متخصصی در بیمارستان دولتی در منطقه صفر مرزی منتشر می‌شود، به دلیل دوری و ناامنی و نبود متخصص دیگری در آن منطقه سخنگوی وزارت بهداشت این پرداخت را منطقی عنوان می‌کند؛ این در حالی است که معلمان، پرستاران و افسران نیروی انتظامی در همان  منطقه دریافتی‌هایی کمتر از 3 میلیون تومان دارند.» به گفته او، اختلاف پرداخت‌ها در مراکز درمانی به حدی است که نه‌تنها دولت را به بیمارستان‌ها مقروض کرده است، بلکه سبب اختلافاتی بین پرسنل بیمارستان هم می‌شود و در نتیجه ارائه خدمات را مختل می‌کند. او می‌گوید: «وقتی در بهترین حالت پرستار تنها سه میلیون تومان می‌گیرد و پزشک 100 میلیون تومان، آن وقت نمی‌توانیم توقع ارائه خدمت درست و مناسب از پرسنل بیمارستان داشته باشیم.»
به گفته او، در این شرایط علاوه بر پرستاران به دستیاران که بار کاری بیمارستان بر دوش آنهاست و سایر پزشکان دولتی و پرسنل آزمایشگاه‌ها اجحاف می‌شود و در نتیجه نارضایتی در ارائه خدمات را بالا می‌برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha