چهارشنبه ۹ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۲
کد خبر: 18590

محققان از کشف دو ژن مرتبط با سرطان مغز خبر دادند.

گلایوبلاستوما مولتی فورم نوعی از سرطان است که با سرعت زیاد، مغز را درگیر می‌کند و امکان درمان آن با جراحی وجود ندارد.

پزشکان تاکنون به علت رشد سریع سلول‌های سرطانی در این بیماری پی نبرده‌اند.

محققان دانشگاه کلمبیا در آمریکا با انتشار گزارشی از تحقیقات خود در مجله نیچر با اشاره به کشف دو ژن خاص، ابراز امیدواری کرده‌اند؛ درمان این بیماری هر چه زودتر کشف شود.

به گفته این محققان، ژن‌های C/EPB و Stat3 در 60 درصد مبتلایان به گلایوبلاستوما مولتی فورم دیده شود. به نظر می‌رسد این دو ژن همراه با یکدیگر تلاش می‌کنند تا سایر ژن‌های مربوط به سرطان مغز را نیز فعال کنند.

بیماران مورد مشاهده در تحقیقات دانشگاه کلمبیا که هر دو ژن مورد نظر در آنها شناسایی شده بود، در یک فاصله زمانی 140 روزه جان خود را از دست دادند. این در حالی است که نیمی از مبتلایان به سرطان مغز که این دو ژن در آنها دیده نشده بود، بیشتر از مدت تعیین شده عمر کردند.

آنتونیو ایاوارونه، سرپرست محققان دانشگاه کلمبیا می‌گوید؛ حال که دو ژن اصلی کشف شده‌اند می‌توان در پی راه‌هایی برای خاموش کردن آنها بود تا جلوی گسترش سریع سرطان در مغز گرفته شود.

محققان موفق شده‌اند؛ با از کارانداختن این دو ژن در سلول‌های سرطانی انسانی و تزریق آن به موش‌های سالم مانع از گسترش آن شوند. حال محققان دانشگاه کلمبیا در پی دارویی هستند که بتواند در بدن انسان، این ژن‌ها را از کار بیندازد.

دکتر ایاوارونه می‌گوید؛ نتیجه شگفت‌انگیز تحقیقات گروهش مشخص شدن نقش دو ژن C/EPB و Stat3 در بروز سرطان مغز است؛ زیرا تابحال کسی فکر نمی‌کرد این دو در بروز این بیماری نقش داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha