قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: شربت تریاک از پیش از انقلاب در کشور تولید و توزیع می شد و دراین مدت نیز صادرات آن به برخی کشورها صورت می گرفت اما حالا برای توزیع آن سنگ اندازی می شود.

طاها طاهری روز چهارشنبه در مراسم اختتامیه هفتمین دوره جشنواره آثار برتر مکتوب در حوزه اعتیاد که در مجتمع شقایق برگزار شد با اعلام این مطلب تصریح کرد : اجرای طرح پایلوت شربت تریاک به تعویق افتاده و به بهانه‌ای برای ایجاد برخی حواشی تبدیل شده است در حالی که هیچ بهانه‌ای برای این سنگ‌اندازیها وجود ندارد.

وی همچنین در رابطه با رویکرد جدید این ستاد در عرصه کارهای پژوهشی گفت: گاهی وقتها اطلاعات غلط و آلوده موضوع بررسی و پردازش اطلاعات در وضعیت اعتیاد در کشور، ارزیابی سیاستهای اتخاذ شده در گذشته، ترسیم وضعیت آینده کشور در زمینه مواد مخدر و شرایط فراوانی داده‌ها موجب می‌شود در تصمیمگیریهای ستاد کژروی داشته باشیم.

طاهری افزود : بر این اساس یکی از اصلی‌ترین بندهای ابلاغی سیاستهای کلی مبارزه با مواد مخدر کشور اتخاذ تصمیمات بر پایه پژوهش است و در این راستا تاکید شده که همه تصمیمات دستگاههای مرتبط در این حوزه‌ باید بر پایه پژوهش باشد تا از اتخاذ تصمیمهای غلط پیشگیری شود.

قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر با تاکید بر اتخاذ تصمیمات پژوهش مدارانه در ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت : این تصمیم در حالی صورت گرفته است که امروز با تحقق زمینهای این موضوع متاسفانه حتی صدای برخی‌ها بلند شده چرا که این ستاد برای برخی به یک حاشیه امن تبدیل شده بود.

وی افزود: در سالهای گذشته در مواردی حتی پول تحقیقات در حوزه مواد مخدر حتی برای مرغداری‌ و پرورش ماهی نیز صرف شده و حالا امروز که بر صرف اعتبارات حوزه مواد مخدر بر پایه پژوهش تاکید شده و هر یک از دستگاههای مرتبط باید پاسخگوی بسیاری از مسایل باشند برخی‌ها دچار ترس شده‌اند، زیرا کارکرد برخی از این دستگاهها زیر سوال می‌رود.

طاهری با اشاره به تاثیراتی که اطلاعات غلط می تواند در نتیجه کارها داشته باشد گفت: گاهی اوقات دستکاری اطلاعات موجب تغییر نگرش و تصمیم مسئولان هم می‌شود که باید هم در بحث عدم شفاف سازی و هم در بحث جابه‌جایی اطلاعات به طور جدی مقابله کنیم که برای پرهیز از این دام ستاد تصمیم گرفت بودجه پژوهش را مبنای تمام اقدامات قرار دهد. لذا امروز حتی ارزشیابی شوراهای استانی هم بر اساس پژوهش انجام می‌شود.

طاهری با تاکید بر اینکه در ساختار پژوهشی ستاد مبارزه با مواد مخدر تغییرات عمده‌ای ایجاد شده است اظهارکرد: ما سختی کار و تاخیر زمان در این حوزه‌ را پذیرفته‌ایم تا از این به بعد همه تصمیماتی که در این حوزه‌ اتخاذ می‌شود درست باشد.

وی در ادامه به چند بعدی بودن موضوع مواد مخدر و مرتبط بودن سیاستهای بسیاری از دستگاهها در این حوزه‌ اشاره و بیان کرد: پیش از این سیاستهای دستگاههای مرتبط در حوزه مواد مخدر، مانند کلاف سردرگمی بود که مختلف و متناقض بودن برخی از سیاستها باعث ایجاد تنش در بین دستگاهها و وقت‌کشی و بهانه‌جویی برخی می‌شد اما سعی شده با کار پژوهشی و اهتمام به اتاقهای فکر این مشکل بر طرف شود.

جانشین دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه اذعان کرد: ما در سیاستهای جدید هیچ پروایی از نتایج پژوهشها نداریم و سعی می‌کنیم که نقد از وضعیت موجود اعتیاد به راحتی صورت گیرد.

وی همچنین با هشدار به کوتاهی برخی دستگاهها در اجرای تصمیمات حوزه مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: امروز هر دستگاهی که در اجرای تصمیمات ستاد مبارزه با مواد مخدر کوتاهی کند با آن برخورد خواهیم کرد، به ویژه اگر این کوتاهی در حوزه اتخاذ تصمیمات بر اساس پژوهش و پایلوت علمی باشد.

طاهری اضافه کرد: برای تحقق تصمیمات پژوهش‌مدارانه در حوزه مواد مخدر بسیاری از موانع از جمله بوروکراسی ودم و دستگاههای اداری را جمع و ابلاغ کرده‌ایم که در شوراهای مبارزه با مواد مخدر استانها صرفا افراد کارشناس و اندیشمند باید حضور داشته باشند تا تصمیمات به صورت علمی اتخاذ شود.

این مقام مسئول در حوزه مبارزه با مواد مخدر گفت: امروز سیستم دینامیک اعتیاد کاملا هوشمند است و هر روز با تاکتیکهای جدید راه خود را به سوی کسب سودهای سرسام‌آور باز می‌کند و اگر در مقابل این پویایی تصمیمات ما صرفا بر اساس اتکا و تجربیات گذشته باشد، نمی‌توان به موفقیت دست یافت.

طاهری با تاکید مجدد بر انجاک کارهای پژوهشی در این زمینه گفت : امروز به رغم مجموع اقدامات صورت گرفته ممکن است مواد مخدر در کف خیابان نیز پیدا شود و مردم به رغم همه اقدامات مثبت رضایت چندانی از روند مبارزه با مواد مخدر نداشته باشند لذا ما باید فضای مبارزه با مواد مخدر را بر اساس اقدامات پژوهش‌مدارانه اداره کنیم و از این رو از همه اندیشمندان و صاحبنظران دعوت می‌کنیم که با ما همکاریهای علمی ـ پژوهشی و انتشاراتی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha