یک متخصص مغز و اعصاب با اشاره به این که سردردهای تنشی و میگرنی در زنان شایع‌تر از مردان است، گفت: دهه سوم و چهارم زندگی، اوج شدت این بیماری است که البته در طی زمان و با توجه به شرایط افراد تغییر می‌کند.

دكتر مهدی مقبولی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به انواع مختلف سردرد، اظهار كرد: شایع‌ترین این سردردها تنشی، میگرنی، خوشه‌ای ناشی از توده‌های مغزی و وابسته به تحریکات مهم است.

وی با بیان اینکه 40 درصد افراد سالانه یکبار سردرد شدید را تجربه می‌کنند، ابراز کرد: سردرد، شایع‌ترین شکایتی است که در عرصه پزشکی باعث نگرانی و مراجعه مبتلایان به پزشک و یا مراکز درمانی می‌شود.

دكتر مقبولی سردردهای میگرنی را دومین نوع سردرد شایع در بین افراد دانست و گفت: میگرن، سردردی یک طرفه و ضربان دار است که در صورت شدت؛ همواره با تهییج، استفراغ و نور گریزی همراه می‌شود؛ به طوری که فرد را از ادامه فعالیت روزمره باز می دارد.

وی کاهش استرس‌های فیزیکی و فکری، حفظ آرامش، فعالیت ورزشی منظم، ساعات خواب و بیولوژی منظم، فعالیتهای شغلی برنامه ریزی شده و تغذیه مناسب را از عوامل موثر در کنترل سردردها عنوان کرد و با اشاره به نقش نسبی تغذیه در شیوع یک حمله میگرنی تصریح كرد: برخی از انواع کاکائو، پنیرها، شکلات، ترشیجات و بعضی سبزیجات و موادی که خاصیت محرک دارند و همچنین مصرف بیش از حد چربی می‌تواند عاملی برای شروع یک سردرد میگرنی باشد که البته هر فرد خود باید با کشف رابطه نوع تغذیه با زمان شروع سردرد، آن را کنترل کند.

این متخصص، رایج ترین نوع سردرد در بین افراد و به خصوص مردم استان زنجان را سردرد تنفسی عنوان کرد و ادامه داد: این نوع سردرد به دنبال یک اضطراب و یا افسردگی زمینه‌ای، اشتغال ذهنی بیش از حد و یا خستگی مفرط است که به صورت یک سردرد روزانه، ممتد و مزمن ظاهر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha