سرنگی که به تازگی تخلیه شده است، چند خشاب قرص خالی و چند بانداژ خونین، این‌ها پسماندهایی بیمارستانی است که باید دفن شوند اما در کشور ما تنها بخشی از آن دفن می شود، برخی به رودخانه ریخته و یا در پیشرفته ترین حالت ممکن سوزانده می‌شود.

آلودگی زباله های عفونی بر دامن محیط زیست

سلامت نیوز: سرنگی که به تازگی تخلیه شده است، چند خشاب قرص خالی و چند بانداژ خونین، این‌ها پسماندهایی بیمارستانی است که باید دفن شوند اما در کشور ما تنها بخشی از آن دفن می شود، برخی به رودخانه ریخته و یا در پیشرفته ترین حالت ممکن سوزانده می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز،روزنامه ابتکار می نویسد: براساس آمارهای جهانی بین 10 تا 25 درصد زباله‌های بیمارستانی عفونی هستند. زباله های که بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت بسیار خطرناک است. این وسایل حتی در صورت بازیافت نیز ممکن است باعث انتقال بیماریهای واگیردار شوند. براساس آمارها حدود 21 میلیون نفر دچار هپاتیت "ب" و 2 میلیون نفر هپاتیت "سی" و حدود 260 هزار بیمار دچار HIV بر اثر برخورد سهوی با زباله‌های عفونی بیمار شده اند. اتفاقی که در ایران نیز افراد را تهدید به مرگ می کند. موضوعی که برای حلش 8 سال پیش قانون تصویب کردند اما هنوز هم برخی شهرهای کشور با آن دست به گریبان هستند.


روش های منسوخ امحا زباله عفونی در کشور
پسماندهای بیمارستانی به دلیل خطرناک بودن آن ها باید به روش‌های نوین و دستگاه های مخصوص از بین روند، اما در ایران همچنان شاهد استفاده از روش دفن برای نابودی زباله ها هستیم. این نوع نابودی نه تنها آب های زیر زمین و محیط زیست را آلوده می کند بلکه اگر در جایگاه درست امحا نشود باعث ایجاد بیماری های خطرناک می شود. پس ماندهای عفونی بهداشتی بیشتر متعلق به مراکز بهداشتی درمانی، مطب ها، آزمایشگاه ها و از همه مهمتر بیمارستان ها است. هرچند استفاده از روش «زباله سوزی» و «پلاسما کردن» نیز در بسیاری از نقاط جهان منسوخ شده است با این حال در ایران همچنان این روش استفاده می شود.
موضوعی که شمس الله شریعت نژاد نماینده مجلس نیز در آخرین اظهار نظر آن را تائید می کند.او در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به مشکلات بی شمار امحا زباله در کشور از خطرآفرین بودن این زباله ها می گوید و می افزاید:« ضعف تکنولوژی در امحا و تفکیک زباله موجب بروز بیماری و افزایش مرگ و میر شده است.»
ضعف تکنولوژی امحا و تفکیک زباله را محمد رضا تابش، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی رد می کند. او در واکنش به این اظهار نظر می گوید: «امحا پسماندهای بیمارستانی بر عهده وزارت بهداشت و درمان است. این کار با نظارت سازمان حفاظت و محیط زیست کشور صورت می گیرد. در همین راستا در سال های گذشته دستگاه هایی برای از بین بردن زباله ها خریداری شد.» وی در پاسخ به این سوال که با گذشت بیش از 8 سال از تصویب قانون امحا پسماندهای بیمارستانی هنوز هم برخی شهرها درگیر این معضل هستند، می‌افزاید:«دستگاه هایی که خریداری شده است در اکثر بیمارستان ها وجود دارد و یا در نزدیکی آن بیمارستان حتما دستگاهی موجود است تا پسماندهای بیمارستان دیگر به آن آورده شده و در آنجا فرآیند نابودسازی انجام شود. سعی شده است تا دستگاه ها با استانداردهای جهانی مطابقت داشته باشد.
استاندارهایی که وزارت بهداشت برای امحا پسماندها عفونی بیمارستان در نظر گرفته است به طور کامل در آیین‌نامه مدیریت زباله‌های بیمارستانی آورده است؛ که با توجه به آن بیمارستان ها موظف هستند زباله های خود را امحا کنند.»


وزارت بهداشت مسوول اصلی
براساس قانون تصویب شده در مجلس شورای اسلامی، جمع آوری پسماندها و امحای زباله‌های بیمارستان بر عهده تولید کنندگان آن است. به عبارت دیگر بیمارستان تولید کننده زباله های عفونی خود جمع آوری و با توجه به آیین نامه پسماندهای وزارت بهداشت منتقل و سپس امحا خواهند کرد. کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که مبادرت به تاسیس مرکز درمانی اعم از بیمارستان، درمانگاه و کلینیک می‌کنند، موظفند برنامه مدیریت اجرایی پسماند واحد یاد شده را به تایید وزارت بهداشت برسانند. با رویکرد مراکز درمانی و بیمارستانی کشور که بیشتر درمانی بوده و نگاه بهداشتی ندارند، بیشتر دست به تولید زباله زده و در فکر امحا آن نیستند. بر اساس آمار ارائه شده در شهر تهران 333 مرکز بهداشتی درمانی وجود دارد که روزانه بیش از 80 تن تولید پسماندعفونی دارند. آنگونه که نماینده مردم تنکابن در مجلس عنوان کرده است بیش از همه استان های مازندران و گیلان را دچار بحران و سلامت ساکنان این مناطق را با خطر مواجه کرده است.
تابش نماینده مردم ادرکان در مجلس شورای اسلامی با واکنش به اینکه استان گیلان و مازندران بیشترین آسیب را از پسماندهای بیمارسانی می‌بینند، می افزاید: «اینکه می‌گویند در استان مازندران زباله‌ها به رودخانه‌ها ریخته می‌شود اصلا درست نیست و من قویا این موضوع را رد می‌کنم؛ بلکه در استان‌های مازندران و گیلان با توجه به وضعیت آب و هوایی آسیب ناشی از بازیافت زباله ها بالا است.»


بهداشت محیط و درمان بیمار در کنار هم
میانگین سرانه تولید زباله هر ایرانی روزانه ۶۶/۰ کیلوگرم است. بسیاری از زباله های بیمارستانی با این مقدار زباله ادغام می‌شود و پس از بازیافت دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرند. کارشناسان خطرات جبران ناپذیر ادغام و استفاده از زباله‌های بیمارستانی را بارها مطرح کرده‌اند اما در بعضی از نقاط ایران از همین شیوه استفاده می‌شود.
این موضوع در کنار شیوه های اشتباه امحا زباله مساله زباله های بیمارستانی را بیش از پیش بغرنج می کند.
گاهی خبرهایی از مرگ بیماران به دلیل عدم وجود بهداشت در محیط بیمارستان ها به گوش می رسد، عواملی که مستقیم و یا غیر مستقیم از عدم وجود بهداشت کافی در بیمارستان نشات گرفته است. هرچند ایران در پروسه امحا و بازیافت زباله هنوز فاصله های زیادی با معیارهای جهانی دارد اما می شود با توجه به مساله «بهداشت محیطی» در کنار «درمان بیمار» که در نظام پزشکی کشور کمرنگ بوده است از تلفات داخلی و با امحا صحیح پسماندها در خارج از محیط پزشکی مبارزه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha