دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱
کد خبر: 186076

بعد از حادثه‌ای که در منطقه شهران رخ داد بار دیگر مشخص شد که در بحث مدیریت بحران به‌خوبی عمل نکرده‌ایم. عمق فاجعه زمانی مشخص می‌شود که بار دیگر جمله تهران در آستانه زلزله شدید است تکرار شود. آن وقت باید گوش به زنگ باشیم که مدیریت بحران آیا می‌تواند به عمق فاجعه و اتفاقاتی که پس از حادثه رخ می‌دهد واقف باشد.

مدیریت بحران؛ فقط روی کاغذ است

سلامت نیوز-*دکتر بهرام عکاشه: بعد از حادثه‌ای که در منطقه شهران رخ داد بار دیگر مشخص شد که در بحث مدیریت بحران به‌خوبی عمل نکرده‌ایم. عمق فاجعه زمانی مشخص می‌شود که بار دیگر جمله تهران در آستانه زلزله شدید است تکرار شود. آن وقت باید گوش به زنگ باشیم که مدیریت بحران آیا می‌تواند به عمق فاجعه و اتفاقاتی که پس از حادثه رخ می‌دهد واقف باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان، ستاد مدیریت بحران باید بیش از پیش گوش به زنگ زلزله تهران باشد. از نهادهای مسوول باید خواست تا آمادگی کافی برای مقابله با بحران و پیامدهای زلزله پایتخت را داشته باشند. وقوع زلزله چه در منطقه آذربایجان و چه در تهران و قزوین و فیروزکوه و چه در زاگرس و‌ شیراز یا بوشهر و همینطور در جنوب شرق ایران (‌شهرهای سراوان و خاش) به دلیل شرایط جغرافیایی همیشه محتمل است و باید تاکید کنم که همه این‌ مناطق زلزله‌خیز هستند. اما اگر به همین تهران بسنده کنیم مشخص می‌شود که بعد از حادثه در منطقه شهران شاهد انفجار لوله‌های گاز شدیم، اتفاقی که با یک زلزله پنج ریشتری در وسعتی بیشتر در شهر تهران رخ می‌دهد.

در سال 76 از شورای عالی امنیت ملی با بنده نامه‌نگاری کردند که مستنداتم درباره مقاوم نبودن سازه‌های تهران را به این شورا ارسال کنم. من هم این مستندات همراه با پیشنهادهای خودم را به این شورا فرستادم و سه پیشنهاد دادم که منازل و محل کار مسوولان کشوری را مقام‌سازی کنید، برای تهران و سایر استان‌ها ستاد بحران راه‌اندازی کنید و پیشنهاد دیگرم انتقال پایتخت به اطراف اراک و اصفهان بود. در همان زمان ستاد مدیریت بحران تشکیل شد اما این ستاد هنوز روی کاغذ فعال است و اگر آن زلزله وحشتناک به‌وقوع بپیوندد مشخص می‌شود که این ستاد موفق نخواهد بود.

اتفاق در منطقه شهران نشان‌دهنده یک نمای کوچک از یک حادثه بزرگ است که در کمین پایتخت نشسته است و باید دید حالا آیا این اتفاق باز زنگ خطری برای مسوولان خواهد بود یا خیر؟ آیا مدیریت بحران برای چنین حادثه‌ای آمادگی لازم را دارد؟ چراکه حادثه در این منطقه نشان داد یک ترک سطحی در عمق زمین موجب شکستگی لوله‌های گاز شد و چند ساختمان آسیب دیدند حالا با آسیب وسیع بر اثر زلزله و لوله‌های گاز متعدد در شهر؛ باید منتظر چه فاجعه‌ای بود!

*پدر علم زلزله شناسی ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha