وزیر بهداشت دولت نهم با تاكید برضرورت همدلی و هماهنگی بین ارگان‌های ذیربط در اجرای بهتر برنامه پزشك خانواده، مدیریت‌های متعدد و سلیقه‌ای را عاملی برای به تاخیر انداختن اجرای صحیح این برنامه در سالیان اخیر برشمرد.

دكتر لنكرانی در گفت‌و گو با "خبرنگار بهداشت و درمان" ایسنا، با اعتقاد به این كه همواره به برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع از منظرهای گوناگونی نگاه می‌شود كه از آن جمله می‌توان به نگاه اقتصادی آن اشاره كرد تصریح كرد: هرچند كاهش هزینه‌های نظام سلامت در راستای اجرای برنامه پزشك خانواده امری پسندیده است؛ اما هدف اصلی نیست بلكه چالشی است چون هدف اصلی از اجرای نظام ارجاع، پیشگیری و ارتقا خدمات سلامت است نه كاهش هزینه‌ها.

وی، مهم‌ترین هدف از اجرای برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع را ارتقای سلامت در بهترین زمان و با بهترین كیفیت و نیز دسترسی عادلانه برای آحاد جامعه برشمرد و افزود: در چنین صورت است كه هزینه‌ها كاهش خواهد یافت.

وزیر بهداشت دولت نهم برضرورت تفاهم و همكاری بیشتر بین سازمان‌ها، دستگاه‌ها و ارگان‌های مرتبط در اجرای برنامه پزشك خانواده تاكید كرد و افزود: وجود زبان مشترك این امكان را فراهم می‌كند كه از ظرفیت بزرگ این برنامه كه می‌توان از آن به عنوان آغازگر اصلاحات پایدار و عالمانه در نظام سلامت یاد كرد، استفاده بهینه‌ای كرد.

دكتر لنكرانی با بیان اینكه نظام سلامت كشور از بیماری‌های مزمنی رنج می‌برد كه ریشه در سالیان دور دارد، گفت: برنامه پزشك خانواده با دید سلامت محور، دسترسی عادلانه برای آحاد مردم می‌تواند بسیاری از مشكلات را در طولانی مدت برطرف كند؛ مشروط بر آن كه از بحث فن‌آوری اطلاعات و پرونده الكترونیك سلامت غافل نشویم.

وی فن‌آوری اطلاعات و تشكیل پرونده الكترونیك سلامت را فارغ از حالت فانتزی و لوكس آن در اجرای بهتر برنامه پزشك خانواده سودمند دانست و افزود: این امكانات در كنار خدمات پزشك خانواده باید به عنوان ابزار تحكیم كننده به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وزیر بهداشت دولت نهم با تاكید مجدد بر ارایه خدمات پیشگیری با هدف ارتقا سلامت و دسترسی همگانی در برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع یادآور شد: البته در این برنامه دسترسی به سطوح بالاتر خدمات (تخصصی و فوق تخصصی) گنجانده شده است.

دكتر لنكرانی به انحصاری بودن خدمات بستری در موسسات دولتی شهری اشاره كرد و افزود: اما با این وجود به طور میانگین بیش از 70 درصد از خدمات سرپایی شهرها در بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی با بیان اینكه با استفاده از این ظرفیت (پتانسیل بخش خصوصی) می‌توان به خدمات جامع‌تری( پیشگیری با هدف ارتقا سلامت با افزودن به خدمات درمانی سرپایی) دست یافت، گفت: به طور قطع استفاده از این ظرفیت‌ها كاری عاقلانه‌تری نسبت به ایجاد تشكیلات موازی دولت با هزینه‌های سنگین‌تر است.

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت دولت نهم با تاكید بر اینكه تامین مالی پزشكان خانواده در شهرها هم نباید باری بر دوش بیماران به شمار آید، در ادامه افزود: از این رو طراحی مكانیسم‌های بیمه‌ای باید به نحوی باشد تا پزشكان و دست اندركاران از درآمد مناسب و متناسب با خدمات برخوردار شوند.

دكتر لنكرانی تلفیقی از پرداخت ثابت به همراه پرداخت براساس عملكرد سلامت محور را یكی از بهترین انواع پرداختی‌ها در برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع برشمرد و یادآور شد: برای رضایت‌مندی گیرندگان خدمت هم باید تلاش شود تا علاوه بردسترسی آسان و بیشتر، به خدمات عمق بخشیده شود و نظام ارجاع به جای پیچیده تر كردن پروسه دریافت خدمات و افزایش تعداد مراجعات، ارجاع به سطوح بالاتر تخصصی و فوق تخصصی را از طریق حمایت‌های ویژه آسان‌تر كند؛ در چنین شرایطی است كه علاقه مندی و رضایت گیرندگان خدمت تامین خواهد شد.

وی گفت: به عنوان مثال در ارجاع به سطوح بعدی (بالاتر) اگر تعرفه دریافتی از بیماران ارجاع شده از سیستم پزشك خانواده بیشتر و یا حتی به گیرندگان خدمت از برنامه پزشك خانواده نوبت ترجیحی برای عمل جراحی تعلق گیرد كاغذ بازی‌ها(بوروكراسی) حذف شود، قطعا میزان رضایت‌مندی گیرندگان خدمت در برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع افزایش خواهد یافت.

وزیر بهداشت دولت نهم به وجود نوعی دیوان سالاری اداری در سازمان‌های بیمه‌گر برای بیماران خاص اشاره كرد و افزود: این در حالی است كه می‌توان با بهره گیری از مدیریت فن‌آوری اطلاعات و توزیع كارت هوشمند مانع از این كاغذ بازی‌ها و نظارت‌های دیوان سالاری شد.

دكتر لنكرانی دریافت بسته خدمتی كامل‌تر از پزشك خانواده (در مقایسه با سایر پزشكان) را عاملی برای رضایت‌مندی بیشتر گیرندگان خدمت در نظام ارجاع و برنامه پزشك خانواده برشمرد و یادآور شد: در كشور از بحث واكسیناسیون بالغان، استقبال چندانی نمی‌شود و سازمان‌های بیمه‌گر هم حاضر به حمایت از آنها نیستند، حال آن كه در نگاهی علمی واكسیناسیون فقط به كودكان و نوجوانان منحصر نمی‌شود.

وی به مدل مدیریتی موفق دولت نهم در ستاد حمل و نقل و سوخت اشاره كرد و با بیان اینكه در تهیه و توزیع كارت سوخت از حجم عظیمی از فن‌آوری اطلاعات استفاده شد، گفت: كارت سلامت هوشمند و پرونده الكترونیك هم باید با عزم و تجمیع قوا این چنین عملیاتی شود.

وزیر بهداشت دولت نهم در پاسخ این پرسش ایسنا كه آیا پزشك خانواده همان پزشك درمانگاه است؟ گفت: تلقی بسیاری از ارگان‌های ذیربط و مسوولان از برنامه پزشك خانواده متفاوت است؛ این در شرایطی است كه وزارت بهداشت همواره كوشیده تا با سلامت محوركردن این برنامه (برخلاف درمان محور بودن پزشكان درمانگاه) و پرهیز از تجویز صرف دارو مانع از درمان ‌محور شدن این برنامه شود، از این رو بسته خدمتی جامعی برای پزشكان خانواده در بیمه روستایی تهیه شد.

به اعتقاد دكتر لنكرانی، هم‌زبانی دراین زمینه به تشكیل ستاد مشتركی منجر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha