استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه مصمم هستیم دریاچه ارومیه را به وضعیت قبل از بحران برگردانیم، گفت: با وجود کاهش میزان بارندگی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، آب این دریاچه 48 سانتی متر بالا آمده است.

آب دریاچه ارومیه 48 سانتی متر بالا آمده است

سلامت نیوز:  استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه مصمم هستیم دریاچه ارومیه را به وضعیت قبل از بحران برگردانیم، گفت: با وجود کاهش میزان بارندگی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، آب این دریاچه 48 سانتی متر بالا آمده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،اسماعیل جبارزاده شامگاه دوشنبه در دیدار با سفیر ژاپن و هیات همراه وی در تبریز افزود: قدردان کمک های دولت ژاپن در سال های گذشته برای احیای دریاچه ارومیه هستیم و خوشحالیم از اینکه ژاپن این موضوع را به عنوان یک فاجعه زیست محیطی درک و برای حل آن ما را کمک می کند.


وی ادامه داد: دریاچه ارومیه در طول دهه های گذشته به علت بی توجهی در بحث دادن سهم حیات دریاچه از آب های سرریز در وضعیت بدی است.
جبارزاده با اشاره به اینکه 90 درصد آب ها از استان آذربایجان غربی به این دریاچه سرریز می شود، گفت: با این حال 90 درصد تبعات خشکی دریاچه ارومیه به دلیل جهت وزش باد، استان آذربایجان شرقی را تهدید می کند.


وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید از نخستین روزهای خود نسبت به موضوع دریاچه حساس بوده و نگاه ویژه ای به آن دارد، افزود: در طول سه سال گذشته دولت به تمامی خواسته های ما برای احیای دریاچه ارومیه پاسخ مثبت داده ولی فاجعه بزرگتر از آن است که در عرض سه سال احصا شود.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه سهم آذربایجان شرقی از کمک و همکاری ژاپن در روستاهای حاشیه دریاچه ارومیه 33 روستاست، خواستار افزایش تعداد روستاهای تحت پوشش برنامه های حفاظتی کشور ژاپن شد.


وی ادامه داد: همکاران ما در اداره کل حفاظت از محیط زیست، آب منطقه ای، سازمان جهاد کشاورزی و ستاد احیای دریاچه ارومیه آماده دریافت پیشنهادات گروه های علمی شما از جهت حل مشکل دریاچه ارومیه هستند و معتقدیم هیچ کاری بدون پایه علمی به موفقیت نمی رسد.
جبارزاده گفت: احیای دریاچه ارومیه موضوع بسیار مهمی است و کسانی که ما را در احیای دریاچه کمک می کنند فراموش نمی کنیم و قدردان زحمات کشور ژاپن در این زمینه هستیم.


وی با بیان اینکه 220 هزار دانشجو در دانشگاه های استان مشغول به تحصیل هستند، اظهار کرد: از اساتید و متخصصان ژاپنی برای حضور و سخنرانی در دانشگاه های استان دعوت می کنیم.


استاندار آذربایجان شرقی افزود: پیشنهاد می کنم در ماه های آینده همایش مشترک بین ایران و ژاپن در زمینه آب و کشاورزی در دانشگاه تبریز برگزار شود و معتقدم این نشست می تواند آغاز خوبی برای همکاری های مشترک بین ما و کشور ژاپن در بخش آب، کشاورزی و محیط زیست باشد.
وی با اشاره به اینکه سرمایه ما مردمان کاری ماست، اضافه کرد: علاقمندیم بخشی از توافقات کشور ژاپن با جمهوری اسلامی در آذربایجان شرقی منعقد شود و تبادلات تجاری ما افزایش یابد.


جبارزاده با یادآوری انتخاب تبریز به عنوان پایتخت جهانی فرش افزود: مایلیم بازاری ایجاد شود تا در خانه هر ژاپنی یک قطعه فرش دستباف تبریز وجود داشته باشد.
وی همچنین با اشاره به طبیعت بکر استان خواستار افزایش تعداد گردشگران ژاپنی در این استان شد و گفت: بهتر است بین تبریز و یکی از شهرهای ژاپن خط گردشگری ایجاد شود.


استاندار آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به انتخاب شهر تبریز به عنوان شهر گردشگری جهان اسلام در سال 2018 میلادی، ادامه داد: طرح های متعددی برای آماده سازی شهر تبریز در حال اجراست و آماده ایم از تجربیات و سرمایه گذاری مشترک ژاپن برای سال 2018 میلادی بهره مند شویم.
هیرویاسو کوبایاشی سفیر ژاپن در ایران نیز در این دیدار با اشاره به گفت و گوهای انجام شده در طول سال گذشته بین رییس جمهوری ایران و نخست وزیر ژاپن افزود: شاهدیم که دکتر روحانی به محیط زیست و احیای دریاچه ارومیه توجه ویژه ای دارد.


وی با اشاره به همکاری های مختلف این کشور در زمینه های مختلف به خصوص در زمینه حفاظت از محیط زیست و احیای دریاچه ارومیه گفت: امیدواریم طرح ها و پروژه های ما از محیط زیست و مردم منطقه آذربایجان حفاظت کند.
وی ادامه داد: در زمان تحریم ها نیز تفاهم نامه همکاری بین ژاپن و ایران در حوزه محیط زیست، آموزش نیروی انسانی و احیای دریاچه ارومیه و حفاظت از آن امضا و اجرایی شد.


دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که در 20 سال گذشته با بحران شدید کم آبی مواجه شده و از پهنه 5700 کیلومتری آن در مهرماه سال گذشته تنها حدود 10 درصد باقی مانده بود.


با وجود بارش های مناسب از سال گذشته، دریاچه ارومیه هم اکنون نیز در وضعیت بحرانی قرار دارد.
پیش از این بحران، میزان آب موجود در دریاچه ارومیه تا 32 میلیارد متر مکعب نیز رسیده بود و در تراز اکولوژیک 1274.1 متری دریاچه ارومیه از سطح دریاهای آزاد، میزان آب نزدیک به 14 میلیارد متر مکعب بوده است.


امسال روند خشکی سال های گذشته دریاچه ارومیه متوقف شده و این دریاچه شرایط تثبیت را می گذراند.
ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال گذشته با برنامه های اجرایی مدون در راستای تثبیت وضعیت فعلی دریاچه اقداماتی را آغاز کرده که نتیجه بخش بوده است.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha