نتایج یک پژوهش نشان می دهد: تفکرات غیر منطقی درخصوص داشتن فرزند و فشار هزینه درمان ناباروری و میزان فشار اطرافیان برای بچه دارشدن، بر کیفیت زندگی زنان نابارو تاثیر منفی دارد.

عوامل فردی، اجتماعی، اقتصادی و تفکرات غیر منطقی نسبت به داشتن فرزند ممكن است بر كیفیت زندگی زنان نابارور تأثیر منفی داشته باشند. از این رو مطالعه ای با هدف تعیین كیفیت زندگی و عوامل مرتبط با آن در زنان نابارور مراجعه کننده به مرکز تحقیقات بهداشت باروری ولیعصر تهران توسط لوئیز امانتی و جمعی از همکارانش در دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشكی تبریز طراحی و اجرا شد.

تعداد 147 نفر از زنان نابارور مراجعه كننده به مركز تحقیقات بهداشت باروری ولیعصر(عج) وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران در این مطالعه مقطعی مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های مشخصات دموگرافیک، کیفیت زندگی مختص ناباروری و تفکرات غیر منطقی در مورد داشتن فرزند جمع آوری شد.

در این مطالعه 3/48 درصد از زنان مراجعه كننده كیفیت زندگی خوب، 1/36 درصد متوسط، 6/15درصد كیفیت زندگی ضعیف داشتند. یافته های حاصل از این بررسی حاکی است: بین كیفیت زندگی و میزان فشار اطرافیان برای بچه دارشدن، شدت تمایل به داشتن فرزند، فشار هزینه درمان ناباروری، ارزیابی فرد از وضعیت اقتصادی خانواده و تفکرات غیر منطقی نسبت به داشتن فرزند ارتباط معنی دار آماری وجود دارد.

طبق نتایج نهایی این بررسی، کیفیت زندگی زنان نابارور تحت تأثیر تفکرات غیر منطقی درخصوص داشتن فرزند و فشار هزینه درمان ناباروری و میزان فشار اطرافیان برای بچه دارشدن است. شناسایی این گروه ها که اختلال بیش تری در كیفیت زندگیشان دارند، امکان مشاوره برای این افراد را فراهم می كند.

محققان این پروژه حمایت و مشاوره دقیق به زنان نابارور برای بهبود كیفیت زندگی آنان را ضروری می دانند.

نتایج این مقاله در مجله زنان، مامائی و نازائی ایران دانشگاه علوم پزشکی مشهد به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha