سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸
کد خبر: 186154

متخصص دیابت بایدها و نبایدهای بیماران دیابتی را هنگام روزه‌داری تشریح کرد و گفت:‌ این بیماران حتماً باید تحت نظر پزشک و با رعایت نکات دقیق اقدام به روزه‌داری کنند.

شرایط روزه‌داری برای بیماران دیابتی

سلامت نیوز:متخصص دیابت بایدها و نبایدهای بیماران دیابتی را هنگام روزه‌داری تشریح کرد و گفت:‌ این بیماران حتماً باید تحت نظر پزشک و با رعایت نکات دقیق اقدام به روزه‌داری کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،مهیار خسروشاهی در ارتباط با بایدها و نبایدهای بیماران دیابتی در ایام ماه مبارک رمضان،‌اظهار داشت:‌ اصولاً‌ حدود 30 تا 40 درصد بیماران دیابتی بدون مشورت پزشک و به صورت خودسرانه اقدام به روزه‌داری کرده در حالی که این مسئله می‌تواند عوارض جبران‌ ناپذیری را برای آنها به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه افراد تحت درمان دیابت از طریق انسولین بعد از هر وعده تزریق انسولین باید غذا مصرف کنند،‌ افزود:‌همچنین این افراد به جای سه وعده غذای اصلی باید 6 وعده غذایی کوتاه و کمتر داشته باشند و در صورت عدم توجه به این مسئله در ماه رمضان مشکلات زیادی برایشان پدید می‌آید،‌چرا که تنها وعده غذایی خود را به سحر و افطار بسنده می‌کنند.

این دیابتولوژیست در مورد افراد مبتلا به دیابت که از طریق مصرف قرص درمان می‌شوند، گفت:‌ برخی از این بیماران قرص تولید‌کننده انسولین مصرف نکرده و به طور مثال در شبانه‌روز یک یا 2 قرص استفاده می‌کنند این افراد با مشورت پزشک و در صورتی که کلیه‌های آنها دچار مشکل نباشد، می‌توانند اقدام به روزه‌داری کنند.

به گفته،‌خسروشاهی این افراد اگر قند بالاتر از 220 تا 250 داشته باشند و یا قند قبل سحر آنها پایین‌تر از 60 باشد، نباید روزه‌داری کنند. همچنین این افراد قبل از افطار حداکثر قند آنها در صورتی که 120 و 2 ساعت پس از افطار 160 باشد و در ساعت یک تا 3 بعدازظهر نباید قند کمتر از 70 داشته باشند تا بتوانند روزه‌داری کنند در غیر اینصورت عوارض جبران‌ناپذیری آنها را تهدید خواهد کرد.

متخصص دیابت ادامه داد: برخی از بیماران تحت درمان با قرص‌هایی هستند که تولیدکننده انسولین است. این قرص‌ها از جمله گلی کلازید، گلی‌ بن گلامید، یا ریپاگلاناید است که این افراد نمی‌توانند اقدام به عمل روزه‌داری کنند چرا که ممکن است با افت قند خون شدید مواجه شوند.

خسروشاهی بیان داشت:‌افرادی که قرص‌های مت‌فورمین،‌سیتاگلپتین، آکاربوز،‌گلوتازون مصرف می‌کنند به دلیل اینکه این قرص‌ها انسولین در بدن ترشح نمی‌کنند،‌زیر نظر پزشک می‌توانند روزه‌داری کنند،‌البته باید مراقب قند خون خود در طول روز باشند. همچنین این افراد می‌توانند میزان قرص‌های خود را هنگام سحر به نصف زمان عادی کاهش دهند.

به گفته وی، افرادی که قرص‌های تولیدکننده انسولین مصرف نمی‌کنند قند سحر آنها نباید کمتر از 70 و قبل از افطار نیز کمتر از 120 باشد.

این دیابتولوژیست در ارتباط با نوع غذای دیابتی اظهار داشت:‌ این افراد هنگام سحر باید آب زیادی مصرف کنند و از یک کربوهیدرات کنترل شده مثل برنج استفاده کرده و هنگام افطار هم به هیچ عنوان پرخوری نکنند و مصرف مواد غذایی را به صورت کوتاه و مدت‌دار ادامه دهند که دچار نوسانات قندی نشوند.

خسروشاهی خاطر نشان کرد:‌افت قند در افراد دیابتی که روزه می‌گیرند بسیار حائز اهمیت است و باید این افراد نکات را به صورت دقیق و تحت نظر پزشک متخصص رعایت کنند تا دچار عوارض ناشی از روزه‌داری نشوند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha