شنبه ۱۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 18620

محققان آمریکایی سیستم جدیدی را برای توالی نویسی DNA توسعه دادند که می تواند توالی ژنومها را به روشی سریعتر و اقتصادی تر تعیین کند.

دانشمندان دانشگاه بوستون با توسعه این سیستم جدید موفق شدند فرایند سخت و طولانی تقویت سازی DNA را حذف کنند این فرایند تاکنون برای کسب ماده ژنتیکی کافی برای توالی نویسی DNA ضروری بود.

این دانشمندان توضیح دادند: "به دلیل میدانهای الکتریکی و سوراخهای در ابعاد کوچک ما توانستیم مولکولهای کوچک DNA را با یک دقت بی سابقه به دست آوریم تکنیک ما از میدانهای الکتریکی استفاده می کند که مولکولهای طولانی DNA را جذب می کنند این میدانهای الکتریکی از طریق میکروسوراخهایی به طول 4 نانومتر می تواند عمل کنند."

براساس گزارش نیچر نانوتکنولوژی، در حال حاضر توالی نویسی ژنومها از تکنیک تقویت DNA برای تولید میلیونها کپی لازم برای کسب یک نمونه های کافی استفاده می کند این فرایند علاوه بر اینکه به صرف زمان طولانی نیاز دارد بسیار پرهزینه است.

همچنین تکنیکهای رایج فعلی اجازه توالی نویسی بخشهای بالای هزار جفت پایه نیتروژن را نمی دهند این درحالی است که با این سیستم جدید می توان مستقیما توالیهای بسیار طولانی را نیز بدون اینکه نیاز به شکستن آنها باشد خواند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha