رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و مراتع استان قزوین گفت: محققان این مرکز به منظور تکثیر و توسعه بهترین نژاد گوسفند گوشتی کشور به نام "شال" مطالعاتی را در دستور کار قرار داده و حدود 20 طرح تحقیقاتی در سطح کلان در دستور کار قرار گرفته است.

دکتر مهرزاد مستشاری در گفتگو با مهر، اصلاح بذر، خاک شناسی و آبخیزداری، کنترل گواهی بذر، خاک و آب و آقتصاد کشاورزی را از بخشهای تحقیقاتی این مرکز نام برد و افزود: در حال حاضر 10 ایستگاه تحقیقاتی فعال در مرکز وجود دارد که بیشترین فعالیت آن بر اساس نیاز استان در چهار محور انگور، گیاهان دارویی، پسته و دام متمرکز شده است.

وی مطالعه بر روی گوسفند نژاد "شال" را از مهمترین محورهای تحقیقاتی این مرکز در زمینه دام ذکر کرد و اظهار داشت: خاستگاه اصلی گوسفند نژاد شال در منطقه ای به همین نام در شهرستان بوئین زهرا است. این نوع نژاد از جمله نژادهای گوشتی ایران است که دارای خصوصیات و ویژگیهای زیادی است.

مستشاری افزایش وزن روزانه این نژاد در دوره پروار بندی بین 280 تا 300 گرم را از جمله این ویژگیهای این نژاد ذکر کرد و ادامه داد: علاوه بر اینها این نژاد دارای دوقلوزایی است به طوری که هر دو سال سه بار بچه زایی دارند ولی سایر نژادها سالی یک بار بچه زایی دارند.

وی با تاکید بر اینکه گوسفند نژاد شال یکی از بهترین نژادهای گوشتی کشور شناخته شده است یادآور شد: از این رو در این مرکز ایستگاه تحقیقاتی در زمینه این گوسفند راه اندازی کردیم و در آن تحقیقاتی در خصوص ارتقای کیفیت گوشت و شیر آن در حال اجرا است. علاوه بر این به منظور تکثیر و توسعه این نژاد حدود 20 طرح تحقیقاتی در سطح کلان در دستور کار قرار دادیم که در صورت حمایت اجرایی می شود.

همکاریهای بین المللی مرکز تحقیقات کشاورزی با ایکاردا

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و مراتع استان قزوین به همکاریهای بین المللی این مرکز اشاره و خاطرنشان کرد: این همکاریها در حوزه جنگلداری و مرتع است که طی آن همکاری دو جانبه ای را با ایکاردا (مرکز بین المللى تحقیقات کشاورزى در نواحى خشک) (International Center For Agricultural Research in the Dry Areas) در زمینه حفاظت خاک آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه ایکاردا یک موسسه جهانی است که مقر آن در سوریه است و یکی از پایگاههای آن در پاکستان است یادآور شد: در این همکاری به منظور حفاظت از منابع خاک و آب در مناطق خشک و نیمه خشک برنامه های تحقیقاتی زیادی در حال اجرا است که بیشتر این برنامه ها در حوزه کشاورزی است.

مستشاری از راه اندازی پایلوت تحقیقاتی خاک ورزی و حفاظت خاک در این مرکز خبر داد و گفت: در راستای این همکاریها در این مرکز پایلوت تحقیقاتی حفاظت خاک راه اندازی شد تا مطالعاتی را در زمینه حفاظت خاک انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha