رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور از شکایت سازمان متبوع خود در عرصه بین المللی در پی اختلاف با جمعیت هلال احمر درباره اجرای طرح «سلامت یار» صرفنظر کرد.

با اصل «سلامت‌ یار» مخالف نیستیم/صرفنظر از یک شکایت بین المللی

سلامت نیوز: رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور از شکایت سازمان متبوع خود در عرصه بین المللی در پی اختلاف با جمعیت هلال احمر درباره اجرای طرح «سلامت یار» صرفنظر کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، علی محمد آدابی - رئیس کل سازمان نظام پرستاری ایران که عنوان شده بود طی سفر خود به ژنو از جمعیت هلال‌احمر به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) شکایت خواهد کرد، پس از بازگشت از این سفر درباره سرانجام این شکایت اظهار داشت: بنده طی سفری که به ژنو داشتم به دفتر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) رفتم و درباره اختلافات‌مان با جمعیت هلال احمر در حوزه برخی فعالیت‌ها سؤالاتی کردم که آنها نیز از هر گونه رسیدگی درباره موضوعات مطرح شده برای بررسی بیشتر استقبال کردند.

وی ادامه داد: ولی با این وجود نپذیرفتم که شکایت از یک نهاد ملی را نزد یک مرجع بین المللی انجام دهم و معتقدم اختلافی که سازمان نظام پرستاری با جمعیت هلال احمر دارد مشکلات داخلی است و می‌توان آن را با رعایت احترام به یکدیگر مرتفع کرد.

نظام پرستاری با اصل طرح «سلامت یار» مشکلی ندارد

آدابی درباره جزئیات اختلاف سازمان نظام پرستاری با جمعیت هلال احمر که ریشه در طرح سلامت یار دارد و در واکنش به اینکه وقتی در طرح «سلامت یار» افراد داوطلب و بدون چشمداشت می‌خواهند به بیماران کمک کنند و در عرصه درمان نیز دخالت ندارند؛ بنابراین چرا با این طرح مخالفت می‌کنید، توضیح داد: نظام پرستاری با اصل طرح «سلامت یار» مخالفتی ندارد، زیرا معتقدیم هر کاری که به وضعیت بیمار کمک کند مسلماً از آن استقبال می‌کنیم ولی سخن ما این است که این طرح با مشورت سازمان نظام پرستاری اجرا شود.

وی در توضیح بیشتر عنوان کرد: وقتی چنین طرحی بدون نظارت نظام پرستاری صورت پذیرد دچار مشکلاتی می‌شود به هر حال شرایط کار در بیمارستان شرایط خطرناکی است و کار داوطلبانه نیز خطرات خود را خواهد داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که به هر حال اگر داوطلب‌یار در کنار بیمار نباشد وظایف این افراد را باید همراهان بیمار متقبل شوند در حالیکه داوطلب‌یار هیچ چشمداشتی نیز ندارد و در کار درمان نیز دخالت نمی‌کند و در تمام دنیا نیز کار داوطلبانه رایج است، پاسخ داد: به هر حال بیمارستان محیطی است که حتی نزدیکترین افراد خانواده نیز واهمه از حضور در کنار بیمار دارند و حق هم دارند.

وی در توضیح بیشتر عنوان کرد: افراد در طرح سلامت یار باید آموزش‌های لازم را فرا گرفته و همچنین تحت پوشش بیمه قرار بگیرند زیرا فعالیت در بیمارستان خطراتی دارد و این سلامت یاران نیز باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند به طوریکه هم اکنون پرستاران تحت پوشش بیمه مسئولیت هستند و اگر ضرر و زیانی به بیمار وارد شود خسارات آن پرداخت می‌شود.

آدابی با بیان اینکه هر طرحی که برای کمک بیماران و حمایت آنان در نظر گرفته شود ما از آن استقبال می‌کنیم، افزود: ولی واهمه ما این است که افراد تحت پوشش طرح سلامت‌یار در آینده انتظار داشته باشند با حداقل آموزش پرستار شوند در حالیکه هم اکنون نیز در 2 استان گزارشاتی داشتیم که افراد طرح سلامت یار از بیماران فشار و حرارت می‌گیرند در حالیکه این کار مربوط به مسئولیت‌های پرستاری است که می‌توان به استان‌های زاهدان و گرگان اشاره کرد، کما اینکه گزارش آن را اعلام کردیم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور با اشاره به اینکه نامه‌ای به معاونت آموزش‌عالی هلال ایران برای برگزاری جلسه‌ای در زمینه طرح سلامت‌یار ارسال کرده است، خاطرنشان کرد: ولی متاسفانه هنوز پاسخی به ما داده نشده است و انتظار داریم هر چه سریعتر این جلسه برگزار شود تا سازمان نظام پرستاری نظرات کارشناسی خود را درباره طرح سلامت‌یار اعلام کند و نظرات مانیز برای رد این طرح نیست.

 مهمترین وظایف «سلامت یار» شامل صحبت با بیماران، خواندن کتاب، روزنامه برای بیمار، کمک به تغذیه و آشامیدن به بیماران مجاز با محدودیت حرکتی اندام فوقانی ( مانند بیماران ارتوپدی)، کمک به بیمار در مصرف داروی خوراکی (در اختیار گذاردن آب برای بیمار)، حمایت روحی بیماران و همراهان و کمک به بیماران به منظور انجام فرایض دینی از جمله خدماتی است که از سوی سلامت یاران به بیماران بستری در بیمارستانهای دولتی ارائه می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha