چهارشنبه ۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 186280

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه امروز گردوغبارهای وارداتی سطح کیفیت زندگی شهری را کاهش داده است، گفت: وضعیت اقلیمی منطقه رو به وخامت است .

بیشتر گرد و غبار ایران وارداتی است

سلامت نیوز:دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه امروز گردوغبارهای وارداتی سطح کیفیت زندگی شهری را کاهش داده است، گفت: وضعیت اقلیمی منطقه رو به وخامت است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،سید محسن طباطبایی با اشاره به اینکه وزش گرد و غبار که برخی مواقع به صورت طوفان گرد و غبار است یکی از بلایای طبیعی است که در مناطق خشک و نیمه خشک جهان اتفاق می افتد، گفت: طوفان‌های ماسه و گردو غبار هم علت و هم معلول بیان‌زایی هستند و آنها  قبل از هر چیز از مدیریت ضعیف زمین در مقیاس جهانی حکایت می کنند و درباره برهم خوردن تعادل میان انسان و طبیعت هشدار می دهند.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد سطح زمین را مناطق خشک تشکیل می‌دهد که محل زندگی و اسکان حدود یک میلیارد نفر از جمعیت کره زمین است، گفت:  بنابراین زمانی که صحبت از گرد و غبار می شود، بحث زندگی و سلامت یک میلیارد نفر جمعیت در میان است که عمدتا در مناطق آفریقا و آسیا و در بیش از ۱۰۰ کشور واقع شده اند؛ برای مثال بیابان‌های آفریقا منشاء اصلی ریزگردها و طوفان‌های گرد و غبار در دنیا هستند به نحوی که تنها بیابان «ساهارا» سالانه ۷۰۰ میلیون تن گرد و غبار را وارد اتمسفر می کند!

مدرس دانشگاه خوارزمی گفت: کشور ما ایران در کمربند خشک زمین قرار دارد و  ۳۰ درصد مساحت کشور را مناطق خشک و نیمه خشک در برگرفته است و همچنین موقعیت جغرافیایی کشور از جمله نزدیکی به عربستان به عنوان یکی از پنج کانون اصلی ریزگرد در جهان و همسایگی با کشور عراق که ۴۰ درصد مساحت آن را بیابان تشکیل می دهد، باعث شده تا ایران جزو کشورهایی باشد که در معرض بیابان‌زایی و طوفانهای گرد و غبار قرار دارد.

وی با بیان اینکه پدیده گرد و غبار و ریزگردها ۹۵ درصد منشاء خارجی دارد و تنها  ۵ درصد آن منشاء داخلی است، ادامه داد: بنابراین باید در مقیاسی جهانی و منطقه‌ای به چاره جویی برای این مشکل پرداخت، البته  این چاره‌جویی باید با شناخت دقیق، رصد کردن و پایش علمی و آینده پژوهی کارشناسانه باشد چرا که روند ها همچنان حکایت از وخیم‌تر شده اوضاع اقلیمی منطقه دارند.

طباطبایی با تاکید بر اینکه بارش در منطقه سیر نزولی را طی می کند و خشکسالی به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل تولید گردوغبار پدیده ای است که بر منطقه سایه افکنده است، ادامه داد: به عنوان مثال در کشور عراق  میزان آب در دو منبع اصلی یعنی دجله و فرات تا  سال ۲۰۵۰ به نصف تقلیل می یابد و در کشور ایران نیز طبق گزارش‌های سازمان هواشناسی در سال آبی ۹۳-۹۴، ۲۷ استان از ۳۱ استان کشور پدیده خشکسالی را تجربه کرده اند و در همین سال و  تحت همین شرایط استان‌هایی مانند خوزستان ۷۷ روز گرد و خاک با دید کمتر از ۵ کیلومتر را در سال داشته اند.

وی در پایان تاکید کرد: روندها نشان دهنده تداوم و تشدید این وضعیت هستند بنابراین هرنوع برنامه ریزی برای مقابله با ریزگردها باید با دوراندیشی و شناخت ابعاد این پدیده باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha