طی حوادثی دلخراش، دو اتوبوس حامل سربازان تصادف کرده، تعداد قابل توجهی از آنها کشته شدند و حال بازماندگان هم از بد تا وخیم گزارش شده‌است. ماجرای تصادف در جاده‌های درون و برون‌شهری ما امری اگرچه دردناک اما تکراری‌ست، تاجایی‌که کمتر کسی به اخبار حوزه‌ی تصادفات جاده‌ای، آن اهمیت لازم را می‌دهد، مگرآنکه مانند این دو اتفاق تلخ، عمق حادثه متاثر از تعداد کشته‌شده‌ها یا گروه خاصی که در آن حوادث جان باخته‌اند، باشد. این‌بار هم قرعه به‌نام سربازان افتاد.

حادثه‌ اتوبوس سربازان، ماجرای تکراری تصادفات جاده‌ای

سلامت نیوز: طی حوادثی دلخراش، دو اتوبوس حامل سربازان تصادف کرده، تعداد قابل توجهی از آنها کشته شدند و حال بازماندگان هم از بد تا وخیم گزارش شده‌است. ماجرای تصادف در جاده‌های درون و برون‌شهری ما امری اگرچه دردناک اما تکراری‌ست، تاجایی‌که کمتر کسی به اخبار حوزه‌ی تصادفات جاده‌ای، آن اهمیت لازم را می‌دهد، مگرآنکه مانند این دو اتفاق تلخ، عمق حادثه متاثر از تعداد کشته‌شده‌ها یا گروه خاصی که در آن حوادث جان باخته‌اند، باشد. این‌بار هم قرعه به‌نام سربازان افتاد.

در ساعت ١:٢٠ بامداد چهارشنبه در محور سیرجان - نی‌ریز حادثه‌ای رخ داده و درپی‌آن یک دستگاه اتوبوس از مسیر خود خارج و به دره سقوط کرد. این اتوبوس با ٣٦ سرنشین از کرمان به سمت اهواز در حال حرکت بود، اما نه‌تنها به مقصد نرسید بلکه آرزوی جوانان بسیاری را هم در آخرین پیچ جاده‌ی زندگی‌شان جا گذاشت.

حادثه‌ی دوم هم که در سروستان برای اتوبوسی رخ داد حامل سربازان بود و بازهم آرزوهایی که دریک‌چشم به‌هم‌زدن در آتش یک حادثه سوختند. چند ساعت بعد از این ماجرا، در پیگیری‌های خبری، خبرگزاری ایسنا طی خبری تکمیلی از قول فرمانده‌ی پلیس راه کشور علت هر دو حادثه‌ی اتوبوس حامل سربازان را اعلام کرد. سرهنگ محمدحسین حمیدی درباره‌ی علت حادثه رخ داده برای اتوبوس حامل سربازان پادگان آموزشی صفر٥ کرمان در نی‌ریز اعلام کرد که بررسی کارشناسان نشان می‌دهد کافی‌نبودن مهارت راننده در کنترل وسیله و همچنین عدم نصب حفاظ در قوس راه باعث وقوع این حادثه شده‌است.

وی درباره‌ی اینکه آیا نقص فنی در بروز این حادثه نقش داشت یا خیر، گفت: درباره‌ی نقص فنی منتظر نتایج بررسی‌های بیشتر هستیم و به محض اعلام نتایج، درباره‌ی اینکه آیا وسیله‌ی نقلیه نقص فنی داشته یا خیر، اطلاع‌رسانی خواهد شد. فرمانده‌ی پلیس راه کشور همچنین درباره‌ی علت حادثه دوم که در سروستان رخ داد نیز گفت: در حادثه‌ی سروستان خستگی و خواب‌آلودگی راننده به‌عنوان علت حادثه تشخیص داده‌شده‌است.

این ماجراهای تلخ بار دیگر یک نکته‌ی همیشه گوشزدشده و درعین‌حال همیشه فراموش‌شده را به‌خاطر می‌آورد و آن‌هم بی‌مسئولیتی رانندگان در اجرای صحیح وظیفه‌ی بسیار سنگینی‌ست که برعهده‌دارند. نمی‌توان منکر عواملی چون مشکلاتی که در ساخت نامناسب و عدم امنیت جاده‌ها وجود دارد، شد، اما مهم‌ترین بخش اثرگذار در بروز حوادث جاده‌ای را عدم رعایت نکات ایمنی حین رانندگی از سوی رانندگان است، چه آنها که رفتارهای پرخطر انجام می‌دهند و روحیه‌ی قانون‌گریزی دارند و چه آنها که در اثر بی‌احتیاطی و مواردی مانند خواب‌آلودگی و اشتباهات لحظه‌ای و بعضا حتی غیرعمدی به تعداد حوادث و تصادفات می‌افزایند.

کشور ما یکی از بالاترین میزان آمار تصادفات راهنمای و رانندگی را دارد و به‌رغم هشدارهای پیوسته و جدی که داده می‌شود، بازهم این مهم ازسوی بعضی رانندگان نادیده گرفته‌می‌شود. این اعداد و ارقام آن‌قدر بالاتر از حد استاندارد جهانی‌ست که گاهی بعد از برخی بازه‌های زمانی مسئولان با خوشحالی از کاهش درصدی این موارد یاد می‌کنند. در بهبود وضعیت رانندگی و کاهش رفتارهای خطرآفرین از نحوه‌ی رانندگی گرفته تا توجه به علائم راهنمایی و نکات ایمنی مربوط به سلامت خودرو و راننده، کارهای مختلفی انجام شده که حتی تا افزایش بسیار بالای جریمه‌های نقدی تخلفات راندگی هم رفت، اما هنوز تا رسیدن به آن فضای فرهنگی مناسب در این مقوله راه درازی در پیش داریم. گفته می‌شود در حادثه‌ی سقوط اتوبوس کرمان به شیراز، از میان ٥٨ نفر سرنشین این اتوبوس، تکنسین‌های اورژانس با ١٦ مورد فوت‌شده در صحنه‌ی تصادف روبه‌رو شدند. سه نفر از مجروحان نیز در بیمارستان فوت کردند که در مجموع شمار قربانیان ١٩ تن شد و ٤٢ نفر نیز به مراکز درمانی انتقال داده شدند. این ماجرای دردناک می‌تواند باعث عبرت شود یا مانند بسیاری حوادث دیگر، بعد از چند روز به‌دست فراموشی سپرده شود. این نوع نگاه ما به امثال این ماجراست که می‌تواند در جلوگیری از حوادث مشابه در آینده نقش داشته‌باشد، نگاهی که اگر عاقلانه و مدبرانه مدیریت شود، باید به برنامه‌ریزی‌های امنیت‌زا برای مسئولان ساخت‌وساز جاده‌ها و البته تحولات شخصیتی و فرهنگی در رانندگان بینجامد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha