نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد: با توجه به شیوع کمر درد در پرستاران، اجرای برنامه‌های ارگونومیک و آموزش تکنیک صحیح حمل بار جهت پیشگیری از این ضایعه ضروری است.

با وجود این که کمردرد یکی از مشکلات اساسی شغلی در پرسنل پرستاری است، مطالعات اندکی در این خصوص در کشورانجام شده است. این مطالعه با هدف تعیین میزان کمردرد و ارتباط آن با عوامل شخصی و شغلی در پرسنل پرستاری بیمارستانهای دولتی شاهرود توسط جمعی از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شاهرود طراحی و اجرا شده است.

در یک مطالعه مقطعی، از تعداد 245 نفر كه 51 نفر آنها مرد و 184 نفر آنها زنان با میانگین سنی 32 سال بودند كه شامل پرسنل پرستاری (پرستار، بهیار، کمک بهیار، تکنسین اتاق عمل، تکنسین بیهوشی) و حداقل یک ماه کار کرده بودند، در 4 بیمارستان دولتی شاهرود مورد مطالعه قرار گرفتند. پرسشنامه تکمیل شده نوردیک به صورت مصاحبه و معاینه پزشک برای جمع آوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفت.

نتایج حاصله از این بررسی نشان می‌دهد: با افزایش سن، شیوع کمردرد افزایش می‌یابد. تفاوت جنس در شیوع کمردرد مشاهده نمی‌شود ولی در متاهلین نسبت به مجردین بیشتر است. BMI بالاتر از 27 کیلوگرم بر مترمربع 2/2 برابر شانس ابتلا به کمردرد را افزایش می‌دهد. در این مطالعه سابقه کار کلی، سابقه کار در بخش فعلی و بلند کردن بار با کمردرد رابطه معنی داری را نشان می‌دهند.

یافته‌های نهایی پژوهش حاکیست؛ میزان شیوع کمردرد در پرسنل پرستاری بالاست. برای پیشگیری اجرای برنامه‌های ارگونومیک، آموزش تکنیک صحیح حمل بار، تیم بلند کردن بار و مطالعات وسیعتر با توجه به عوامل روانی و وظایف کاری مرتبط با کمردرد جهت پیشگیری پیشنهاد می‌شود.

نتایج این بررسی در دو فصلنامه طب جنوب به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha