در شرایطی كه فیش‌های حقوقی نجومی مدیران دولتی یكی پس از دیگری منتشر شده و فضای جامعه را بابت به تصویر كشیدن شكاف طبقاتی ناشی از برخی بی‌تدبیری‌ها ملتهب كرده است، ‌مدیر كل حمایت‌های اجتماعی كمیته امداد از چشم انتظاری 75 هزار دختر جوان عقد كرده در صف جهیزیه برای شروع زندگی مشتركشان خبر می‌دهد. این در حالی است كه جهیزیه‌هایی كه این دختران جوان را راهی خانه بخت می‌كند جهیزیه‌های چند صد میلیونی از برندهای معروف نیست بلكه بنا به تأكید نوروزی به طور متوسط 3 تا 4 میلیون تومان كمك بلاعوض برای تأمین جهیزیه در اختیار این دختران جوان قرار می‌گیرد.

75هزار دختر عقدكرده بی‌جهیزیه در صف كمك 3میلیونی كمیته امداد!

سلامت نیوز: در شرایطی كه فیش‌های حقوقی نجومی مدیران دولتی یكی پس از دیگری منتشر شده و فضای جامعه را بابت به تصویر كشیدن شكاف طبقاتی ناشی از برخی بی‌تدبیری‌ها ملتهب كرده است، ‌مدیر كل حمایت‌های اجتماعی كمیته امداد از چشم انتظاری 75 هزار دختر جوان عقد كرده در صف جهیزیه برای شروع زندگی مشتركشان خبر می‌دهد. این در حالی است كه جهیزیه‌هایی كه این دختران جوان را راهی خانه بخت می‌كند جهیزیه‌های چند صد میلیونی از برندهای معروف نیست بلكه بنا به تأكید نوروزی به طور متوسط 3 تا 4 میلیون تومان كمك بلاعوض برای تأمین جهیزیه در اختیار این دختران جوان قرار می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه جوان نوشت: فیش‌های حقوقی نجومی كه در شبكه‌های اجتماعی منتشر شد واقعیت‌های تازه‌ای از آنچه در جامعه در حال رخ دادن است را به تصویر كشید. آن هم در شرایطی كه عدالت اجتماعی، ‌رفع تبعیض و حمایت از محرومان و پابرهنه‌ها یكی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی ایران بوده و هست. با وجود این اما تغییر در ساختارهای اجتماعی و سیاسی جامعه در كنار نفوذ فكری و فرهنگی و تغییر در سبك زندگی مردم موجب شد تا برخی از مدیران و سیاست‌گذاران از ارزش‌های اصیل و ناب انقلابی فاصله بگیرند و در حالی كه برخی از مدیران دولتی حقوق‌های 200 -300 میلیونی می‌گیرند یا پزشكانی هستند كه بالای 100 میلیون تومان كارانه می‌گیرند، جوانانی هم وجود دارند كه چرخ کل زندگی‌شان لنگ مبالغی كمتر از 10 میلیون تومان است. درست مانند 75 هزار دختر عقد كرده‌ای كه بنا به تأكید مدیر كل حمایت‌های اجتماعی كمیته امداد برای آغاز زندگی مشتركشان منتظر دریافت جهیزیه هستند و به طور متوسط 3 تا 4 میلیون تومان كمك بلاعوض به آنها بابت دریافت جهیزیه می‌شود تا با حداقل‌های ممكن به خانه بخت بروند.
 
وام 150 نفر در جیب 5 نفر
سریال انتشار فیش‌های حقوقی نجومی همچنان ادامه دارد. با انتشار نخستین فیش‌های حقوقی مربوط به مدیران بیمه مركزی صدای خیلی‌ها در آمد و حتی محمد ابراهیم امین، رئیس كل این بیمه استعفا داد. در ادامه اما با انتشار فیش‌های حقوقی نجومی جدیدتر انگار ماجرا برای خود مدیران هم عادی شده باشد نه كسی عذرخواهی كرد و نه شاهد استعفایی بودیم. تنها اقدام دولت در این حوزه درخواست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برای تشكیل كمیتهای سه نفره برای رسیدگی و تطبیق دریافتی مدیران دولتی با قوانین و مقررات بود. وی ‌از كمیته مذكور خواست در اسرع وقت با بررسی دقیق فهرست‌های دریافت شده از دستگاه‌ها، موارد تخلف در پرداخت‌های صورت گرفته را برای اقدامات بعدی به وی گزارش كنند. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان كل كشور نیز در مورد برخورد دستگاه قضا در موضوع فیش‌های حقوقی كلان گفت: همان‌گونه كه رئیس‌جمهور گفته ما منتظریم تا ببینیم چند نفر از مدیرانی كه با اسناد و مدارك تخلفشان ثابت می‌شود، عزل می‌شوند. سخنگوی قوه هم از ارائه گزارش مقدماتی سازمان بازرسی كل كشور در رابطه با فیش‌های حقوقی غیرمتعارف ظرف یكی دو هفته آینده خبر داد. به گفته حجت الاسلام محسنی اژه‌ای هزینه 300 میلیونی اعطای وام به پنج نفر از اعضای یك صندوق، معادل اعطای وام ازدواج 10 میلیونی به 150 نفر است، این خلاف عدل و عدالت اجتماعی است. در این زمینه قدم اول را باید دولت بردارد و اگر نیاز به اصلاح قانون است این امر صورت گیرد.  با تمام این حرف‌ها اما زندگی بسیاری از اقشار جامعه ما به سختی می‌گذرد و درصد بالایی از مردم زیر خط فقر اعلام شده درآمد دارند و در حالی كه برخی مدیران حتی برای اوقات فراغت فرزندانشان حقوق می‌گیرند‌! كم نیستند افرادی كه برای تأمین حداقل‌ها مشكل دارند.

درست مانند این 75 هزار دختر جوان عقد كرده‌ای كه در صف دریافت كمك‌های 3-4 میلیونی جهیزیه هستند تا زندگی خود را شروع كنند. مدیر كل حمایت‌های اجتماعی كمیته امداد می‌گوید: ما منابع مالی برای تأمین جهیزیه دختران كم داریم. البته در حال حاضر اعتبارات مربوط به این كار هم از بابت كمك‌های دولتی و مردمی دو برابر شده است به گونه‌ای كه در سال جاری در مجموع منابع دولتی و مردمی 160 میلیارد تومان بابت تأمین جهیزیه دختران عقد كرده كمیته امداد امام خمینی(ره) صرف می‌كنیم. البته در حال حاضر 75 هزار نفر از آنان در نوبت دریافت جهیزیه هستند. به گفته نوروزی كمیته امداد یك میلیون و 750 هزار خانوار را به طور مستمر تحت پوشش قرار داده است كه در مجموع چهار میلیون نفر می‌شوند. حدود 500 هزار دختر تحت پوشش كمیته امداد در شرف ازدواج قرار می‌گیرند كه سالانه 10 تا 15 درصد از آنان ازدواج می‌كنند. مدیر كل حمایت‌های اجتماعی كمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینكه سال گذشته 90 هزار جهیزیه ارائه شد گفت: با این وجود هنوز دختران عقد كرده‌ای در نوبت دریافت جهیزیه هستند.
 
وال استریت ایرانی با دوری از اخلاق اسلامی
75 هزار دختر جوانی كه جهیزیه ندارند،11 ‌میلیون بیكار، ‌خانواده‌هایی كه بابت هزینه‌های كمر شكن درمان زیر خط فقر می‌روند و رهبر انقلاب در برابر چنین پدیده‌هایی اظهار شرمندگی می‌كنند. این در حالی است که بنا به تأكید حضرت آیت الله خامنه‌ای برای دستیابی به ایرانی مقتدر، عزتمند، مستقل، متدین، ثروتمند و برخوردار از عدالت و دارای حكومتی مردمی، پاك، جهادگر، دلسوز و پرهیزگار، باید دانشگاه‌ها آراسته به این شاخص‌ها باشند و نسل جوان را معتقد و مؤمن به این عناصر تربیت كنند در غیر‌این‌صورت ایرانی وابسته، از لحاظ فرهنگی رها شده، مبتلا به گسست‌های اجتماعی، قومی، مذهبی، سیاسی و دارای حاكمیت اشرافی را شاهد خواهیم بود؛ كشوری با قله‌های ثروت در كنار دره‌های بدبختی و نابسامانی و محرومیت كه همه اقشار جامعه از رفاه برخوردار نخواهند بود و كشور، در واقع وال‌استریت ایرانی خواهد بود.   حالا ظاهراً نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح یك فوریتی تدوین كرده‌اند كه براساس آن ضمن تعیین سقف پرداختی ۱۰ میلیون برای حقوق‌ها، بر لزوم استرداد حقوق‌های نجومی به خزانه و افزایش حقوق كمتر از یك‌ونیم میلیون تومان تأكید شده است. اما چنانچه نظارت لازم وجود نداشته باشد همیشه راهی برای دور زدن قانون وجود دارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha