شنبه ۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 186402

یرعلمی پانزدهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی ایران گفت: ناهنجاری قلبی شایع ترین ناهنجاری مادرزادی است.

ناهنجاری قلبی شایع ترین ناهنجاری مادرزادی

سلامت نیوز: دبیرعلمی پانزدهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی ایران گفت: ناهنجاری قلبی شایع ترین ناهنجاری مادرزادی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، دکتر وجیهه مرصوصی افزود:ناهنجاریهای مادرزادی اعم از ناهنجاری قلبی، سیستم اعصاب مرکزی، کلیه ها و مجاری ادراری، دستگاه گوارش، صورت و اندام ها در دوران جنینی در اکثریت موارد با سونوگرافی قابل تشخیص است.


وی گفت: در کل 2-1 درصد نوزادان با ناهنجاری شدید به دنیا می آیند که این رقم تا سن بلوغ به 5 درصد افزایش می یابد. با تشخیص قبل از تولد به خصوص قبل از هفته 19 می توان از تولد زنده این نوزادان که بار مالی و اجتماعی روانی زیادی را به خانواده تحمیل می کند ممانعت به عمل آورد. بروز این ناهنجاریها علل مختلفی دارد که از مهم ترین آنها می توان به عوامل محیطی، ژنتیکی و مصرف برخی داروها در دوران بارداری اشاره کرد.


وی افزود: تلاش متخصصین بر این است که با پیشرفت تکنیک تصویربرداری سونوگرافی بتوان در سه ماهه اول بارداری بسیاری از این ناهنجاری ها را تشخیص داده و در همان سه ماهه اول مبادرت به ختم بارداری کرد و در مواردی هم که ضایعه قابل ترمیم باشد بعد از تولد اقدامات ضروری از جمله جراحی را انجام داد. البته در مواردی هم جنین در داخل رحم قابل درمان بوده و با تکنیک های خاص می توان مبادرت به این عمل کرد.


این فلوشیپ پریناتولوژی عنوان کرد: زمانیکه خانواده ای صاحب فرزندی با ناهنجاری مادرزادی باشد احتمال اینکه فرزند دوم نیز به این ناهنجاری مبتلا شود 4 تا 5 برابر افزایش می یابد.


به گزارش دبیرخانه پانزدهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی ایران،دکتر مرصوصی خاطرنشان کرد: افرادی که زمینه خانوادگی ابتلا به ناهنجاری های مادرزادی را دارند باید قبل از اقدام به بارداری با پزشک مشورت کنند.


   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha