استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه طول مدت شیمی درمانی به عوامل متعددی از قبیل اندازه تومور و میزان گسترش آن بستگی دارد، گفت: شیمی‌ درمانی می‌تواند به صورت تزریق سرپایی، بستری و یا حتی خوراکی انجام شود.

سلامت نیوز: استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه طول مدت شیمی درمانی به عوامل متعددی از قبیل اندازه تومور و میزان گسترش آن بستگی دارد، گفت: شیمی‌ درمانی می‌تواند به صورت تزریق سرپایی، بستری و یا حتی خوراکی انجام شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،علی یعقوبی جویباری ، در ارتباط با موضوع سرطان و شیمی‌درمانی اظهار داشت: سرطان به رشد بیش از حد و بدون کنترل سلول‌های بدن گفته می‌شود که گاهی این سلول‌ها قدرت دسترسی به عروق خونی لنفاوی به استرس دور دست را دارند.

وی افزود: داروهای شیمی درمانی به سلول‌هایی که قدرت تکثیر بالایی دارند تمایل بیشتری داشته در نتیجه در سلول‌ها و بافت‌های سرطانی تجمع پیدا می‌کنند. همچنین شیمی درمانی به چند هدف که شامل درمان تکمیلی، درمان قطعی، کنترل رشد و کنترل علائم است استفاده می‌شود.

یعقوبی اضافه کرد: طول مدت شیمی درمانی به عوامل متعددی از قبیل اندازه تومور و میزان گسترش آن بستگی دارد. همچنین شیمی‌ درمانی می‌تواند به صورت تزریق سرپایی، بستری و یا حتی خوراکی انجام شود.

به گفته وی قبل از انجام هر دوره شیمی درمانی انجام آزمایش خون و اندازه‌گیری وزن ضرورت دارد و بیماران باید توجه داشته باشند که انجام شیمی‌ درمانی برای اطرافیان آسیب‌‌رسان نیست.

یعقوبی با بیان اینکه شیمی‌درمانی به هیچ وجه دردناک نبوده ولی عوارض منحصر به خودش را دارد، اضافه کرد: فواصل شیمی درمانی به نوع بیماری و پروتکلی که پزشک معالج انتخاب کرده بستگی دارد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان داشت: به طور کلی شیمی درمانی به معنای استفاده از دارو یا داروهایی است که برای درمان سرطان استفاده می‌شود. همچنین جراحی یا پرتو درمانی باعث مرگ سلولی در یک ناحیه خاص شده اما داروی شیمی‌درمانی از طریق جریان خون در تمام بدن پخش می‌شود و از این طریق باعث کشته شدن سلول‌های تومورالی که متاستاز شده‌اند یا در نواحی دوردست وجود داشته و قابلیت تبدیل شدن به یک متاستاز را دارند می‌شود.

یعقوبی گفت: بیش از صد داروی شیمی درمان در ترکیب آن وجود دارند و یک داروی شیمی درمانی تنها می‌تواند برای درمان سرطان استفاده شود اما در اغلب موارد داروهای مختلفی در یک پرتکل و برنامه مشخص برای بیمار استفاده می‌شود.

به گفته وی داروهای مختلف با عملکردهای متفاوت می‌توانند باهم برای کشتن سلول‌های تومورال استفاده شوند. همچنین این موضوع احتمال مقاوم شدن سلول‌های سرطانی به یک داروی خاص را کاهش می‌دهد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha