نتایج حاصل از یک بررسی نشان می‌دهد: آموزش رعایت موارد ایمنی هنگام شیمی درمانی جهت پیشگیری از عوارض آن در پرستاران ضروری است.

شیمی درمانی به علت درمان و نیز تسکینی که ایجاد می‌کند به عنوان یک روش اساسی درمان سرطان شناخته شده است که یک کیفیت درمانی مهم بوده و به دلیل اثرات خود بر روی اجزاء سلولی می‌تواند دارای اثرات موتاژنی و تراتوژنی و کارسینوژیک باشند. پرستارانی که دارو آماده و تزریق می‌کنند در معرض اثرات و خطرات جدی هستند که بایستی از آگاهی و مهارت لازم برخوردار بوده و از اقدامات احتیاطی پیروی كنند.

این بررسی توسط آرش نانبخش از دانشکده پرستارای دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در یک مطالعه توصیفی با هدف بررسی رعایت اصول ایمنی حین شیمی درمانی در پرستاران بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه انجام شده است.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد: اکثر پرستاران فقط در حد متوسط، اصول ایمنی درحین شیمی درمانی را رعایت می‌کنند و نیز هیچ کدام از نمونه‌ها دوره خاص شیمی درمانی را نگذرانده بودند لذا به نظر می‌رسد پرستارانی که مسئولیت شیمی درمانی بیماران را برعهده دارند باید آموزش ببینند.

یافته‌های نهایی این بررسی حاکیست؛ 80 درصد در حد متوسط برای پیشگیری از عوارض شیمی درمانی موارد ایمنی را رعایت می‌کردند. 78 درصد نمونه‌ها از عینک محافظت هنگام تزریق استفاده نمی‌کردند.87 درصد نمونه‌ها بعد از نیم ساعت کار مداوم، دستکش‌ها را تعویض نمی‌کردند و همچنین68 درصد نمونه‌ها از الکل جهت تمیز کردن محفظه شیمی درمانی استفاده نمی‌کردند.

این مطالعه در خلاصه مقالات اولین کنگره ملی محیط زیست، شغل، سرطان در ایران به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha