در ۱۸ آوریل سال ۲۰۰۹ بیش از ۸هزار نفر از مردمان ایالت ساراگوسای اسپانیا خواستار لغو قانون کشت محصولات تراریخته شدند؛ در دوم جولای سال ۲۰۰۹ رأی‌گیری در مجلس ایالت کاتالونیای اسپانیا مبنی بر لغو قانون کشت تراریخته انجام گرفت.

تظاهرات مردم اسپانیا علیه محصولات تراریخته/ رأی‌گیری برای لغو قانون کشت تراریخته

سلامت نیوز:  در ۱۸ آوریل سال ۲۰۰۹ بیش از ۸هزار نفر از مردمان ایالت ساراگوسای اسپانیا خواستار لغو قانون کشت محصولات تراریخته شدند؛ در دوم جولای سال ۲۰۰۹ رأی‌گیری در مجلس ایالت کاتالونیای اسپانیا مبنی بر لغو قانون کشت تراریخته انجام گرفت.

به گزارش  سلامت نیوزربه نقل از تسنیم ؛ در اوایل سال 2016، 13 سازمان فعال داخلی در زمینه کشاورزی کشور اسپانیا به اتحادیه اروپا هشدار دادند که برخی از محصولات دستکاری ژنتیکی شده از جمله ذرت تراریخته در کشور اسپانیا، گونه‌هایی مهاجم هستند و سلامت آنها قابل اطمینان نیست؛ با بررسی دقیق ریشه‌ها و نقاط درونی این محصول تراریخته، مشخص شد که این محصول از نظر سلامتی دچار مشکلاتی است.

در حالی که این محصولات در بیش از 10هزار هکتار از زمینهای کشور اسپانیا در حال کشت بود، این کشور مطابق قانونی، کشت آنها در سال 2016 را ممنوع کرد.

البته لازم به ذکر است که کشور اسپانیا مشکلات و خطرات احتمالی این محصولات را از سال 2009 شناسایی کرده بود اما تا سال 2016، از این مشکلات و خطرات سخن به میان نیاورد و آنها را به اتحادیه اروپا اعلام نکرد.

از آنجایی که به‌تازگی کشت برخی از این محصولات در اسپانیا ممنوع شده است، تا قبل از ممنوعیت آنها، بسیاری از شرکتها و سازمانهای اسپانیا که از ابتدا مخالف کشت محصولات تراریخته بودند، به سفارت فرانسه پناه آوردند چرا که دولت فرانسه کشت این محصولات را از سال 2008 به‌طور کامل ممنوع کرده بود.

موضوع دیگر برخی از اعتراضات مردمی علیه این محصولات در کشور اسپانیا و ایالات مختلف آن است؛ در 18 آوریل سال 2009 بیش از 8 هزار نفر از مردمان ایالت ساراگوسای اسپانیا خواستار لغو قانون کشت محصولات تراریخته شدند و از دولت اسپانیا درخواست کردند که قانونی مبنی بر ممنوعیت کشت این محصولات وضع کند و در پی آن در دوم جولای سال 2009، یک رأی‌گیری در مجلس ایالت کاتالونیا مبنی بر لغو قانون کشت تراریخته انجام گرفت.

این تظاهرات گسترش یافت و در مدت یک هفته صدها نفر از مردم اسپانیا برای اعتراض به کشت این محصولات در این تظاهرات حضور یافتند؛ تصاویر زیر گویای این اعتراضات مردم اسپانیا است.

 

در حال حاضر نقاط و مناطق بسیار محدودی در اسپانیا زیر کشت محصولات تراریخته است که تصاویر زیر این نقاط را مشخص می‌کنند

نقاط سبز، مناطق کشت محصولات تراریخته در اسپانیا است




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha