رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی با اعلام شاخص بقای پنجساله برای مبتلایان به سرطان پستان و روده بزرگ در ایران از ایچاد 100 مرکز غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان تا پایان سال 95در کشور خبر داد.

100 مرکز غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان امسال ایجاد می‌شود

سلامت نیوز:  رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی با اعلام شاخص بقای پنجساله برای مبتلایان به سرطان پستان و روده بزرگ در ایران از ایچاد 100 مرکز غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان تا پایان سال 95در کشور خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،علی مطلق، افزود:‌ یکی از اقدامات مهم وزارت بهداشت برای کاهش میزان سرطان در کشور اجرای برنامه تشخیص زودهنگام و غربالگری افراد در معرض خطر این بیماری است، این برنامه هم اکنون در چهار شهر کشور شامل نقده، مراغه، بافت و شهرضا به صورت آزمایشی در حال اجراست و امسال به شهرهای بیشتری توسعه می‌یابد.
وی افزود: برنامه دیگر وزارت بهداشت ایجاد 100مرکز غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان است که کار ساخت آنها شروع شده و تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.


مطلق گفت: به طور کلی برنامه پیشگیری از سرطان در کشور سه سطح مختلف تعریف می شود، سطح صفر که شامل جلوگیری از عوامل خطر سرطان مثل چاقی، اضافه وزن، و مصرف سیگار است.
رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت افزود: سطح یک پیشگیری از سرطان نیز این است که افراد در معرض خطر را با آموزش و فرهنگ سازی از عوامل سرطان دور کنیم و برای این کار کمپین ها و پویش های ملی و منطقه‌ای برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم اجرا شده و در آینده نیز اجرا می‌شود.
وی اضافه کرد: سطح دو نیز کنترل و پیشگیری از سرطان نیز شامل تشخیص زودهنگام سرطان و مداخله سریع برای جلوگیری از پیشرفت بیماری است.

**40 درصد سرطان ها قابل پیشگیری است
مطلق گفت: وزارت بهداشت برای هر سه سطح این خدمات برنامه دارد و معتقدیم که 40 درصد سرطان ها با تغییر شیوه زندگی و اقدامات تشخیصی قابل پیشگیری است.
وی ادامه داد: ‌اگر افرادی که وزن بالا دارند، وزن خود را کم کنند، افرادی که دیابت دارند، این بیماری را کنترل کنند یا افراد سیگاری، سیگار را کنار بگذارند، تعداد قابل توجهی از موارد سرطان در کشور کاهش پیدا می‌کند.
رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، گفت: در سالهای اخیر برنامه پیشگیری از سرطان در شبکه بهداشتی-درمانی کشور نیز وارد شده و به مرور در سراسر کشور در حال گسترش است و در این برنامه تلاش می شود که افراد در معرض خطر سرطان شناسایی شوند و اقدامات لازم برای کنترل بیماری در آنها اجرا شود.
مطلق افزود: برای سطح صفر یا کاهش در معرض قرار گرفتن در برابر عوامل سرطان نیز اقدامات مهمی مانند اجرایی شدن کنوانسیون و قانون مبارزه با دخانیات، افزایش مالیات سیگار یا کاهش تولید خودروهای دودزا با همراهی دستگاه‌های دیگر دولتی و حاکمیتی شروع شده و در حال اجراست.

**بقای پنجساله بیماران سرطان در ایران
وی گفت: یکی از شاخص های مهمی که میزان موفقیت برنامه‌های پیشگیری و کنترل سرطان را در کشورها نشان می‌دهد، شاخص بقای پنجساله مبتلایان به سرطان است.
مطلق افزود: این شاخص برای مبتلایان به سرطان پستان در ایران حدود70 درصد است یعنی 70 درصد مبتلایان به سرطان پستان در ایران بعد از پنجسال از زمان تشخیص زنده می مانند.
رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، گفت: این شاخص در آمریکا 90 درصد و در انگلستان بیش از 70 درصد و در ترکیه نیز مانند ایران در حدود 70 درصد است و در کشورهای شرق ایران کمتر است.
رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت افزود: شاخص بقای پنجساله بعد از تشخیص برای سرطان روده بزرگ در ایران 40 درصد است، این شاخص در آمریکا 65 درصد است که نشان می‌دهد هنوز از این نظر از کشورهای پیشرفته عقب هستیم و باید با اقدامات پیشگیرانه این عقب ماندگی را جبران کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha