همه می دانیم خانم های باردار شکمشان جلو می آید. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که این همه اضافه وزن از کجا می آید؟ مانند میلیون ها زن باردار دیگر که از اضافه وزن ناگهانی خسته می شوند، ما هم دوست داریم دلیل این 13 کیلو ( حدودا ) اضافه وزن را بدانیم. اولین سوالی که به ذهن می آید این است، اگر یک نوزاد هنگام زایمان چیزی حدود 3.15 کیلوگرم وزن دارد، چرا مادرها چیزی حدود 4 برابر آن وزن اضافه می کنند؟

سلامت نیوز: همه می دانیم خانم های باردار شکمشان جلو می آید. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که این همه اضافه وزن از کجا می آید؟ مانند میلیون ها زن باردار دیگر که از اضافه وزن ناگهانی خسته می شوند، ما هم دوست داریم دلیل این 13 کیلو ( حدودا ) اضافه وزن را بدانیم. اولین سوالی که به ذهن می آید این است، اگر یک نوزاد هنگام زایمان چیزی حدود 3.15 کیلوگرم وزن دارد، چرا مادرها چیزی حدود 4 برابر آن وزن اضافه می کنند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، خانم هایی که وزنی معمولی دارند انتظار می رود در طول بارداری 11 تا 15 کیلوگرم وزن اضافه کنند و خانم های چاق باید 7 تا 11 کیلوگرم وزن اضافه کنند. دکتر جنیفر وایدر متخصص زنان و زایمان در این مقاله به تمام سوالات ما درباره اضافه شدن وزن در طول بارداری پاسخ می دهد.


1- کودک ( 3.6 کیلوگرم )

این قسمت نیازی به معرفی ندارد، مسلما کودکی درون شما در حال رشد است باعث بالا رفتن وزن و بزرگ شدن شکمتان می شود. وقتی کودک درون رحم قرار می گیرید، به مرور به وزن مادر چیزی حدود 3.6 کیلوگرم اضافه می شود.


2- جفت ( 1 تا 1.3 کیلوگرم )

جفت ارگانی است که به جنین در حال رشد در دیواره رحم متصل می شود، تا اجازه دهد فرآیندهایی مانند حذف زباله ها، جذب مواد غذایی، تبادل گاز، و تنظیم حرارتی جنین برای آماده کردن فضا جهت رشد نوزاد پیش برود. این ارگان 1 تا 1.3 کیلوگرم از اضافه وزن دوران حاملگی تان را به خود اختصاص می دهد.


3- مایع آمنیوتیک ( 1 تا 1.3 کیلوگرم )

آب دوران بارداری یا مایع آمنیوتیک، مایع موجود در کیسه آمنیوتیک است. این مایع از الکترولیت ها ساخته شده، اما پس از 3 ماه اول، این مایع پروتئین، کربوهیدرات، و دیگر مواد مغذی نیز در خود ذخیره می کند. مایع آمنیوتیک درست مانند جفت 1 تا 1.3 کیلوگرم از اضافه وزن دوران بارداری را به خود اختصاص می دهد.


4- سینه ها ( 1 تا 1.3 کیلوگرم )

این قسمت از لیست نیاز به مقداری توضیح دارد، سینه های مادر در طول بارداری متورم می شوند، تا برای شیردهی آماده شوند، به همین دلیل 1 تا 1.3 کیلوگرم ممکن است به وزن مادر اضافه شود.


5- خون اضافی ( 1.8 کیلوگرم )

خون اضافی که کودک برا رشد نیاز دارد نیز باعث بالا رفتن وزن در دوران بارداری می شود. خون اضافی که بدن در این دوران پمپاژ می کند وزنش از جفت یا آب دوران بارداری نیز بیشتر است.


6- ذخیره چربی برای زایمان / پرستاری ( 2.7 تا 4 کیلوگرم )

کودک به روش های مختلفی برای زمان زایمان آماده می شود. و یکی از مهمترین فرآیندها ذخیره چربی برای زایمانی ساده تر است، بدن برای پرستاری های آتی نیز به این چربی نیاز دارد. در طول بارداری، بدنتان شروع به ذخیره سازی چربی می کند، و در یک نقطه، مقدار چربی که ذخیره کرده اید وزنش از کودکی که می خواهید به دنیا بیاورید هم بیشتر می شود.


7- بزرگ شدن رحم ( 1 تا 2.2 کیلوگرم )

می دانستید که رحم در طول بارداری می تواند 50 برابر سایز معمول خود گسترش پیدا کند؟ اما جای نگرانی نیست وقتی بچه را بدنیا بیاورید دوباره به اندازه طبیعی خود باز می گردد. اما، با بزرگ شدنش همچنان حجم قابل توجهی به وزن دوران بارداری تان اضافه می کند. بزرگ شدن رحم 1 تا 2.2 کیلوگرم وزن به دوران بارداری تان اضافه می کند.

تمام مواردی که در بالا به آنها اشاره شد می توانند تا 13 کیلوگرم به وزنتان اضافه کنند. حالا می دانید که چرا سالمترین افراد هم در طول بارداری وزن قابل توجهی را اضافه می کنند. هرگونه سوال خود را می توانید در قسمت نظرات مطرح نمایید تا در اسرع وقت پاسخ داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha