سه نقص در پرونده قتل‌عام در شهر قدس، رأی قصاص متهم را نقض کرد و رسیدگی به این پرونده یک‌بار دیگر در دادگاه کیفری استان تهران از سر گرفته خواهد شد.

عامل قتل‌عام شهر قدس یک ‌بار دیگر در انتظار دادگاه

سلامت نیوز: سه نقص در پرونده قتل‌عام در شهر قدس، رأی قصاص متهم را نقض کرد و رسیدگی به این پرونده یک‌بار دیگر در دادگاه کیفری استان تهران از سر گرفته خواهد شد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، قتل‌عام در شهر قدس که از سوی مردی میان‌سال در سال ٨٨ اتفاق افتاد، شش کشته و ١٢ زخمی بر جا گذاشت.
مأموران پلیس شهر قدس سال ٨٨ با تماس تلفنی اهالی متوجه شدند مرد خشمگینی با کلاشنیکوف به جان اهالی افتاده و به سمت آنها شلیک می‌کند و تعداد زیادی را مجروح کرده ‌است. بلافاصله اکیپ ویژه پلیس برای خلع‌سلاح‌کردن این فرد و کمک به مردم آسیب‌دیده به محل رفتند. متهم بعد از حضور پلیس همچنان مقاومت می‌کرد و قصد داشت به مردم شلیک کند که در عملیات ویژه پلیس دستگیر شد. متهم در بازجویی‌ها مسئولیت قتل‌ها را قبول کرد و گفت دست به قتل‌عام زد چون فکر می‌کرد همسر دومش با جوانی رابطه دارد.


متهم گفت: من مرد ثروتمندی بودم و همسر دومی هم داشتم. در خانه‌ای که او زندگی می‌کرد خیلی رفت‌وآمد می‌کردم. چند ماه قبل از حادثه متوجه شدم خانواده‌ای برای زندگی به همسایگی ما آمده‌اند و پسر جوانی دارند. وقتی که خوب روی این خانواده دقیق شدم، متوجه شدم پسر خانواده نسبت به همسرم نظر دارد. همسر و دخترم به خانه آنها رفت‌وآمد داشتند. به همسرم گفتم نباید به خانه آنها بروی و من نمی‌توانم این وضعیت را تحمل کنم. او داشتن هر رابطه‌ای را منکر شد و گفت من با مادر این جوان رابطه دوستانه دارم و دخترشان هم با دخترمان دوست است بااین‌حال من راضی نشدم و گفتم آنها باید از اینجا بروند و تو هم حق نداری به خانه آنها رفت‌وآمد کنی.


متهم ادامه داد: چندباری هم با آن پسر برخورد کردم. او هم منکر بود و می‌گفت با همسرم رابطه‌ای ندارد اما روز حادثه وقتی او یک‌بار دیگر از مقابل خانه ما رد شد و رفتاری از خود نشان داد که همسرم متوجه شود، عصبانی شدم و کلاشنیکوفی را که همیشه در خانه نگه می‌داشتم برداشتم و سراغ همسرم رفتم. به او گفتم چون به من خیانت کرده ‌است، او را می‌کشم. اصلا حالت عادی نداشتم و نمی‌دانستم چه می‌کنم و چطور به مردم شلیک کردم.


متهم درباره اینکه چرا دخترش را به قتل رساند، گفت: نمی‌خواستم او را بکشم دخترم خودش را جلو گلوله انداخت. او می‌خواست جلو کشته‌شدن مادرش را بگیرد که گلوله به او برخورد کرد. من قصد زدن عابران را هم نداشتم اما همسایه‌ها وارد خانه شدند. آنها می‌خواستند به من حمله کنند و سلاح را بگیرند. می‌خواستند به سراغ همسرم بروند و او را نجات دهند به همین دلیل هم به سمتشان شلیک کردم. نمی‌دانم چند نفر مردند وقتی چند نفر از مردم به پشت‌بام آمدند تا من را بگیرند، به سمت آنها هم شلیک کردم. پرونده پس از تکمیل تحقیقات و صدور کیفرخواست علیه متهم با واردشدن اتهام شش فقره قتل و ١٢ فقره جرح، نگهداری و حمل و استفاده از سلاح غیرمجاز برای متهم به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده ‌شد.


ابتدا اولیای‌دم شکایات خود را مطرح کردند و خواستار قصاص شدند و سپس مجروحان که آسیب‌دیده ‌بودند، شکایت خود را مطرح کردند. سپس نوبت به جوانی رسید که مرد متهم مدعی‌ بود او با همسرش رابطه دارد. او این گفته‌ها را رد کرد و گفت: من همسر این مرد را یک یا دوبار وقتی به دیدن مادرم آمده ‌بود در خانه‌مان دیدم. نمی‌دانم این حرف‌ها را از کجا آورده ‌است. چندباری به من گفت آن‌قدر بی‌موقع رفت‌وآمد نکن بعد هم با پدرم درگیر شد.


او می‌خواست ما از آن خانه برویم حتی بیشتر وقت‌ها برای اینکه مشکلی پیش نیاید، من در خانه عمویم می‌ماندم تا به سربازی بروم و این مرد هم به حرف‌هایش ادامه ندهد. پلیس همه‌چیز را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که ما هیچ ارتباطی با هم نداشتیم.  وقتی نوبت به متهم رسید، یک‌بار دیگر ادعایش را مطرح کرد و گفت: زمانی که دست به قتل می‌زدم حالت عادی نداشتم.


در پایان رسیدگی، اولیای‌دم چهار نفر از کشته‌شده‌ها اعلام کردند درخواست قصاص را پس می‌گیرند به‌این‌ترتیب هیأت قضات متهم را درباره دو پرونده قتل دیگر به قصاص محکوم و همچنین به پرداخت دیه به مجروحان و زندان محکوم کردند.


رأی صادره مورد اعتراض قرار گرفت و دیوان‌عالی کشور با واردکردن سه نقص، پرونده را یک‌بار دیگر به دادگاه برگرداند. در رأی دیوان آمده‌ است: اولا دختر متهم که یکی از مقتولان است تعیین‌تکلیف نشده و اولیای‌دم او می‌توانند درخواست دیه کنند که دادگاه از آنها سؤالی نکرده ‌است. ثانیا اینکه از اولیای‌دمی که از قصاص گذشت کرده‌اند، سؤال نشده دیه می‌خواهند یا نه و دادگاه خود رأسا تصمیم به صدور حکم دیه گرفته ‌است.


ثالثا متهم برای بررسی دقیق وضعیت روحی‌اش در زمان ارتکاب جرم باید یک‌بار دیگر به پزشکی قانونی معرفی شده و کمیسیون در مورد او نظر بدهد.  پرونده با توجه به نقایص وارده برای رسیدگی مجدد به دادگاه کیفری استان تهران شعبه چهارم فرستاده‌ شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha