نایب رئیس فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس تشدید مجازات شکارچیان و متجاوزان به حریم طبیعت را التیام بخش محیط‌بانان برای کوتاه مدت دانست و گفت: امورات مربوط به محیط‌بانان باید آسیب‌شناسی و به صورت زیرساختی اصلاح شود.

سلامت نیوز:نایب رئیس فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس تشدید مجازات شکارچیان و متجاوزان به حریم طبیعت را التیام بخش محیط‌بانان برای کوتاه مدت دانست و گفت: امورات مربوط به محیط‌بانان باید آسیب‌شناسی و به صورت زیرساختی اصلاح شود.


به گزاش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،عبدالکریم حسین‌زاده با ابراز تاسف از به شهادت رسیدن سه محیط بان در استان هرمزگان و فارس طی هفته گذشته، بر ضرورت حمایت از محیط‌بانان تاکید کرد وگفت: متاسفانه برخورد با شکارچیان و متجاوزان به طبیعت تا امروز سبب کاهش تخلفات نشده و محیط‌بانان همچنان در معرض خطر قرار دارند.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محیط‌بانان مظلوم واقع شده‌اند، گفت: اگر مجازات ها تاثیرگذار بود سه محیط‌بان در کمتر از ۴۸ ساعت کشته نمی‌شدند، مجری قانون باید از شدیدترین مجازات در برخورد با متجاوزان به حریم طبیعت استفاده کند اما در کنار آن باید برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی شرایط فعلی محیط‌بانان را نامطلوب خواند و گفت: بهبود وضعیت محیط‌بانان علاوه براصلاح قوانین و تشدید مجازات متخلفان نیازمند اقدامات زیرساختی است، در واقع نباید از هزینه‌کرد در این بخش جلوگیری کرد زیرا صرف هزینه‌ برای تقویت حمایت از محیط‌بانان نوعی سرمایه‌گذاری است که نوع زندگی، امنیت جانی و مدل کاری محیط‌بانان را تغییر داده و بهبود خواهد بخشید.

حسین‌زاده اصلاح قوانین و تشدید مجازات و بهبود شرایط‌کاری محیط‌بانان را در کوتاه مدت و اصلاح زیرساختی مشکلات در میان مدت و بلند مدت را ضروری برشمرد وتصریح کرد: اصلاح زیرساخت‌ها موثرتر از تشدید مجازات‌ها خواهد بود هرچند زیرساخت‌ها در بلند مدت به نتیجه می‌رسد.

وی با تاکید بر ضرورت به روز رسانی شرایط‌زیستی و کاری محیطبانان و امورات حفاظت و حراست از محیط‌زیست در راستای اصلاحات زیرساختی، افزود: کسانی که عادت به شکار و تجاوز به حریم طبیعت کردند از پیشینیه و سابقه طولانی برخوردارند بنابراین برخورد نمی‌تواند تنها راهکار باشد؛ ساماندهی به صورت ریشه‌ای ضروری است در حقیقت آسیب‌شناسی رویکردهای حفاظت از طبیعت از طریق انجام مطالعات تطبیقی در بلند مدت موثر و مفید خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم برخورد با متخلفان وشکارچیان را از حقوق محیط‌بانان برشمرد و گفت: اقدامات آموزشی هم در راستای تقویت روحیه ضدشکار و ضدتجاوز به حریم طبیعت باید در دستور کار دولت قرار گیرد، در این زمینه هم نهادهای مردم نهاد می‌توانند در سطوح مختلف آشتی و صلح بین مردم و محیط‌زیست و شکارچیان برقرار کنند.

نایب رئیس فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: مجلس در خصوص کارآمد کردن قوانین حمایتی به وظیفه خود عمل خواهد کرد و در صورتی که دولت هم لایحه‌ای ارائه نکند، مجلس در طرحی حفره‌هایی که ناکارآمدی ایجاد کرده را برطرف خواهد کرد.

 منوچهر شجاعیان، محیط‌بان پارک ملی بمو، در چهارم تیر ماه و در فاصله زمانی کمتر از 48 ساعت از به شهادت رسیدن دو محیط‌بان هرمزگانی در درگیری مسلحانه در محل خدمت خود، به ضرب گلوله شکارچیان متخلف به شهادت رسید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha