رئیس ستاد توسعه زیست فناوری ایران با اشاره به رتبه ایران در حوزه زیست فناوری در دنیا و تاثیرات اقتصادی زیست فناوری در کشور گفت: در حال حاضر چهار داروی نوترکیب در کشور تولید شده و حدود چهار داروی دیگر نیز مراحل نهایی را طی می کنند.

دکتر عباس صاحب قدم لطفی در نشست خبری عصر یکشنبه 13 دی ماه در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه یک داروی نوترکیب جدید در دست تولید است، افزود: به طور کلی 9 داروی نوترکیب در کشور در دست تولید است.

وی از برگزاری نخستین نمایشگاه دستاوردهای زیست فناوری ایران خبر داد و گفت:‌ این نمایشگاه بهمن ماه و به منظور معرفی برندهای ایرانی در حوزه زیست فناوری و ایجاد بستر مناسب برای آشنایی با توانمندیهای کشور برگزار می شود.

لطفی اضافه کرد: ستاد توسعه زیست فناوری برای ایجاد روحیه رقابت سالم و توسعه گرا میان فعالان زیست فناوری کشور و هدایت فعالیتها به سوی اولویتهای کشور اقدام به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای زیست فناوری ایران و همچنین جشنواره برترین‌های زیست فناوری ایران به صورت هر دو سال یکبار کرده است.

وی شناساندن و برندسازی محصولات زیست فناوری ایران در داخل و خارج از کشور، معرفی توان فنی و تولیدی آخرین دستاوردهای زیست فناوری، جلب مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در تولید محصولات مبتنی بر زیست فناوری و ترویج زیست فناوری در جامعه را از اهداف این نمایشگاه ذکر کرد.

لطفی گفت: این نمایشگاه از 27 تا 29 بهمن ماه در مصلی بزرگ تهران برگزار می شود که در طی آن دستاوردها، توانمندیها و فعالیتهای علمی، صنعتی، تجاری و خدماتی زیست فناوری ایران توسط نهادها، سازمانها، شرکتها و موسسات خصوصی و دولتی به نمایش در می آید.

وی با اشاره به تاریخچه زیست فناوری ایران گفت: زیست فناوری در ایران از 15 سال پیش با تربیت نیروی انسانی آغاز شد و متعاقب زیرساختها و رشته های متعدد در دانشگاه ها در این حوزه توسعه یافت.

رئیس ستاد توسعه زیست فناوری ایران تعداد محققان کشور در این زمینه را 2 هزار نفر و تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در مقاطع مختلف این حوزه را 3 هزار دانشجو ذکر کرد و ادامه داد: پس از توسعه نیروی انسانی زیرساختهای مناسبی در پژوهشگاهها، دانشگاهها و سایر دستگاهها اعم از وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری، دفاع، جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت از محیط زیست، نفت و وزارت صنایع برای این حوزه ایجاد شد.

وی همچنین به رتبه ایران در حوزه زیست فناوری در دنیا اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به مستندات علمی کشور ایران در بیش از 40 کشور دنیا در 6 ماهه اول سال 2009 رتبه 26 را از آن خود کرد.

رئیس پژوهشگاه مهندسی ژنتیک به تاثیرات اقتصادی زیست فناوری در کشور اشاره کرد و یادآور شد: فعالیت در حوزه بازار بیوتکنولوژی از سه سال قبل آغاز شده است و اکنون در بعضی از شاخه ها مانند بیوتکنولوژی دارویی وضعیت خوبی داریم به طوری که در حال حاضر 4 داروی نوترکیب در کشور تولید شده و حدود 4 داروی دیگر نیز مراحل نهایی را طی می کنند.

وی با تاکید بر اینکه یک داروی نوترکیب جدید در دست تولید است، افزود: به طور کلی 9 داروی نوترکیب در کشور در دست تولید است.

لطفی همچنین وضعیت کشور را در زمینه بیوتکنولوژی کشاورزی، تجهیزات بیوتکنولوژی و همچنین بخش تشخیص پزشکی در زمینه تولید کیتهای تشخیصی را در وضعیت مطلوبی دانست و اضافه کرد: ایران در زمینه تجاری سازی و رفع نیازهای مبتنی بر بیوتکنولوژی، گامهای اولیه را برداشته که با تشکیل شورای عالی زیست فناوی و ستادهای راهبردی گامهای موثری را در زمینه تجاری سازی و ایجاد بازارها برداشته ایم.

رئیس ستاد توسعه زیست فناوری رفع موانع و سدهای قانونی را از جمله نقشهای ستاد زیست فناوری ذکر کرد و گفت:‌ در این زمینه باید تلاش شود تا قوانین مورد نیاز اصلاح شود و در جاهایی که با کمبود قانون مواجه هستیم قوانین تازه ای را تصویب کنیم تا این امر بتواند منشاء تحولات عظیم در کشور باشد.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه بیوتکنولوژی در سالهای اخیر هم‌افزایی‌های خوبی ایجاد شده، افزود: در این راستا نیاز داریم تا با تصویب و رفع سدها و موانع قانونی و بودجه هایی که در اختیار ستاد قرار داده شده است، فعالیتهای این حوزه ماموریت گرا و هماهنگ باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha