فرمانده یگان حفاظت محیط زیست بزرگ ترین چالش محیط زیست را خلاء نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: حدود 17 میلیون هکتار اراضی تحت محافظت در کشور وجود دارد که تنها با 2 هزار و 600 محیط بان اداره می شود.

سلامت نیوز:فرمانده یگان حفاظت محیط زیست بزرگ ترین چالش محیط زیست را خلاء نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: حدود 17 میلیون هکتار اراضی تحت محافظت در کشور وجود دارد که تنها با 2 هزار و 600 محیط بان اداره می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  پانا، سرهنگ حمیدرضا خیلدار- فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شهادت محیط بانان کشور طی روزهای گذشته اظهار داشت: تا زمانی که تخلف است شهادت هم هست، اگر محیط بانان یا ماموری مورد اصابت گلوله قرار گرفت جانباز یا شهید محسوب می شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست افزود: در ساعت 10 صبح خبر می رسد که محیط بانان برای بازدید و بازرسی باید به منطقه مورد محافظت بروند دریغا که محل محافظت تله ای برای نابودی شان است. دو محیط بان ما از پشت سر مورد حمله و در نهایت شهید می شوند. در حال حاضر پلیس امنیت استان در حال بازجویی 10 مظنونی است که دو تن از آنها به قتل اعتراف کردند و 8 نفر باقی از هم دستان برنامه ریزشان بودند.

همچنین سیدمحمد مجابی- معاون توسعه مدیریت و حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: درقانون برنامه سوم ماده ای گذاشته شده که دستگاه های دارای نیروی مسلح باید در قالب یگان ساماندهی شوند. در این چارچوب باید دستورالعملی توسط ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ می شد که مدتی پشت گوش افتاد و بعد توسط دولت یازدهم ابلاغ شد.

مجابی با بیان اینکه محیط بانان اکولوژیست محلی و متخصص نسبت به حوزه خودشان هستند و هم کار ترویجی و حفاظت انجام می دهند افزود: آنها می توانند در راستای دفاع مشروع از سلاح خود استفاده کنند.

خیلدار درباره اظهارات مجابی گفت: در هیچ جای دنیا نیروی نظامی حکم تیر ندارد و این قانون است که مشخص می کند برای حفاظت از جان خود و همکارانش می تواند از سلاح استفاده کند یا خیر.

معاون توسعه مدیریت و حقوقی سازمان محیط زیست هم در تایید گفته های خیلدار ادامه داد:‌ دشوار می شود در مورد محیط بانان بعد از قرار گرفتن در بدترین شرایط دفاعی و استفاده از سلاحشان قضاوت صحیحی داشت که آیا آنها تحت خطر واقعی بوده اند یا خیر؟

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از شبهات مورد فوق حدود یک سال پیش شعب تخصصی محیط زیست تشکیل شد، آنچه در قانون به کارگیری اسلحه و مهمات آمده این است که برای امنیت و نظم عمومی مامورین می توانند از سلاح استفاده کنند و این مهم باید توسط متخصصین شناسایی شود.

مجابی افزود: متاسفانه در برخی از شعب عده ای از همکاران ما وقتی تمام شواهد را به نفع محیط بانان تغییر می دهند شناسایی درست و غلط این موضوع هم دشوار می شود.

محمدرضا تابش رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: خوب است که شجاعت پذیرش ضعف های عملیاتی خود را داشته باشیم. دولت و قوانین تا به حال حمایت های لازم را از محیط بانان و حافظان منابع طبیعی کشور نداشته است.

تابش معدود اقدامات دولت در راستای بهینه سازی احوال محیط بانان کشور را افزایش 400 هزار تومانی حقوق و پرداخت تسهیلات 250 هزار تومانی به این قشر بیان کرد.

خیلدار با بیان اینکه حدود 17 میلیون هکتار اراضی تحت محافظت در کشور وجود دارد که تنها با 2 هزار و 600 محیط بان اداره می شود افزود:‌ بزرگ ترین چالش ما خلاء نیرو است.

مجابی همسو با خیلدار گفت: در برنامه ششم اولین اقدام کسب ایجاد مجوز برای استخدام محیط بان است و نکته دیگر اینکه وجود بیش از حد سلاح مجاز و غیر مجاز در دست مردم، سبب ناامنی در جامعه و بویژه برای مامورین انتظامی می شود.

محمدجواد حشمتی‌مهذب معاون قضایی دادستان کل کشور در دیگر ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: اینگونه که به نظر می رسد مشکل خاصی در قانون وجود ندارد زیرا استفاده از سلاح برای محیط بانان و تمام کسانی که از منابع و منافع ملی دفاع می کنند تحت شرایطی مجاز است.

وی ادامه داد: بخشی از نارضایتی محیط بانان می تواند گستردگی محیط کار آنها محدود بودن امکانات و مزایا آنها و تا حدودی عدم حمایت های قضایی باشد اما در بحث حمایت های قضایی ما مشکلی نداریم زیرا شعبه ویژه ای برای رسیدگی های لازم برای این معضل بنا شده است.
 





برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha