دیر کل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو درباره معطل ماندن تجهیزات پزشکی در گمرک گفت: در این زمینه اتصال به سامانه جدیدی که در گمرک و برخی سازمان‌های همکار گمرک راه افتاده دچار مشکلاتی شده است.

سلامت نیوز:دیر کل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو درباره معطل ماندن تجهیزات پزشکی در گمرک گفت: در این زمینه اتصال به سامانه جدیدی که در گمرک و برخی سازمان‌های همکار گمرک راه افتاده دچار مشکلاتی شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر محمود بیگلر  درباره موضوع معطل ماندن برخی اقلام و تجهیزات پزشکی در گمرک، گفت: این موضوع، بحثی جدی است که در این باره امروز با گمرک جلسه‌ای داریم.

وی با بیان اینکه در این زمینه سامانه جدید که در گمرک و برخی سازمان‌های همکار گمرک، راه افتاده دچار مشکلاتی شده است، افزود: بر این اساس اتصال به این سامانه دچار مشکلاتی شده و یکی از مشکلات جدی قطع شدن سامانه‌های گمرک و سازمان‌هایی است که باید با گمرک همکاری کنند.

بیگلر ادامه داد: در عین حال یکی از موضوعات این است که گمرک زیرمجموعه‌های خودش را توجیه نکرده است. بطوریکه در گمرک‌های بزرگ مانند امام خمینی (ره) و ... کار با سامانه جدید عملیاتی شده، اما در گمرکات کوچک هنوز این سامانه عملیاتی نشده و فرایند آن نیز به گمرکات کوچک منتقل نشده است. همچنین عملیات اجرایی سامانه در گمرکات استان‌های مختلف دچار ناهماهنگی شده است که در روز یکشنبه در جلسه‌ای که با گمرک داریم، در این باره صحبت‌هایی را انجام می‌دهیم تا به جمع بندی برسیم و گمرک به طور همزمان به همه گمرکاتش اعلام کند که از سیستم سنتی باید به سیستمی مکانیزه وارد شوند.

مدیر کل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه اگر اول تا آخر این کار به صورت همزمان اجرا شود، می تواند سرعت و دقت را افزایش دهد، گفت: در عین حال باید توجه کرد که در آغاز هر اقدامی مشکلاتی وجود دارد. البته درباره واردکنندگان و تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی نیز چنین مشکلاتی وجود دارد و ما برخی از این مشکلات را به طور روزانه حل می‌کنیم. در عین حال حل برخی از این مشکلات در اختیار  سازمان‌های بیرون از سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی است که باید با ما همراه شوند.

بیگلر همچنین اظهار کرد: البته با اعتقادی که در سازمان غذا و دارو و اداره  گمرک وجود دارد، این مشکلات و نواقص به مرور زمان برطرف می‌شوند و در زمانی منطقی که حداکثر ممکن است تا پایان مرداد ماه به طول انجامد، کلیه این نواقص برطرف می‌شوند. باید گفت که البته ما کالاهای متعددی را هم از سامانه گمرک ترخیص کرده‌ایم، اما به هر حال هر انتقالی از یک سیستم سنتی به سیستمی مکانیزه با مقاومت‌هایی همراه است که باید بتوانیم این مقاومت‌ها را مدیریت و نواقص را برطرف کنیم.

وی در عین حال افزود: البته در مواردی که کالایی فوریتی است با همکاری گمرک می‌توانیم آن را به صورت سریع ترخیص کنیم که این اقلام شامل کالاهای پزشکی فاسد شدنی مانند کیت‌های آزمایشگاهی و قلبی است و تلاش می‌کنیم که آنها را با همکاری اداره گمرک به صورت اورژانسی ترخیص کنیم. بر این اساس کالاهای پزشکی که به مدت دو هفته تا یک ماه در گمرک می‌مانند یا سرمایه‌ای هستند یا مواردی هستند که فوریت ندارند. در برخی موارد نیز کالای مورد نظر باید مسیری را طی کند و اطلاعات فنی کمپانی و محصول، وارد سیستم بارگذاری شوند؛ چراکه در غیر اینصورت کلا قابل شناسایی نیست. بنابراین برخی از مشکلات ما از این نوع است و هنوز برخی از آموزش ها در این زمینه کامل نشده است تا بتواند اطلاعات را به صورت کامل وارد سامانه کنند تا برای گمرک نیز آن محموله قابل شناسایی شود.

بیگلر تاکید کرد : البته از آنجایی که در این زمینه منافع طرفین مطرح است، حتما این همکاری میان اداره گمرک و اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو  اتفاق می‌افتد تا بتوان اجناس را سریع‌تر ترخیص کرد. در عین حال  موارد که فوریتی هستند یا به نوعی لوازم یدکی مورد نیاز برای دستگاهی در بیمارستان است، در این زمینه مداخله می کنیم تا مشکل رفع شود. از طرفی برخی مسائل را گمرک مدنظر دارد که ما باید بسترش را آماده کنیم و برخی مسائل نیز مورد نظر ما است که آنها باید این موارد را فراهم کنند.  


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha