مشاور وزیر در امور برنامه و بودجه وزارت بهداشت از اختلاف 10 برابری درآمد بخش خصوصی از بیماران در مقایسه با بخش دولتی خبر داد.

دکتر حسن امین لو در تشریح منابع اعتباری مختلف برای نظام سلامت کشور به خبرنگار مهر گفت: در حسابهای ملی سلامت از منابع مختلف برای سلامت پول دریافت می­شود که این منابع عبارتند از فصل بهداشت از محل بودجه عمومی، بیمه از محل بودجه عمومی، بیمه از سایر منابع و پرداخت مستقیم مردم که مجموع این اعتبارات 233 هزار میلیارد ریال است.

بر اساس تخمین اعتبارات مربوط به حسابهای ملی سلامت در سال 88 حدود 8/55 درصد این منابع از طریق پرداخت مستقیم مردم و 6/25 درصد از طریق بیمه و بقیه از سایر منابع تامین می­شود. این در حالی است که طبق برنامه پنجم توسعه می بایست سهم بیمه به 50 درصد رسیده و سهم مردم به 30 درصد کاهش یابد.

امین لو با عنوان این مطلب که 19200 میلیارد تومان پول در بیمه­ ها و در دست مردم وجود دارد که از منابع نظام سلامت است تصریح کرد: به رغم اینکه مراکز خصوصی یک سوم خدمات درمانی را ارائه می ­کنند اما حدود چهار پنجم اعتبار منابع سلامت که خارج از فصل بهداشت است، به آنها اختصاص دارد.

مشاور وزیر بهداشت ادامه داد: این در حالی است که بخش دولتی با ارائه دو سوم خدمات حدود یک پنجم این پول را دریافت می­کنند. یعنی اینکه متوسط درآمد بخش خصوصی از بیماران، 10 برابر بخش دولتی است که نشان دهنده مشکل ساختار و مظلومیت بیمارستانها و مراکز دانشگاهی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha