مرگ تعدادی از سربازان پادگان 05 کرمان گرچه داغ بزرگی برای خانواده‌ها و مردم کشور بود، اما به داغ شدن دوباره بحثی انجامید که مدت‌ها است نه‌چندان رسمی در محافل عمومی مطرح است. «کمپین ارتقای کیفیت سربازی» در دو سه روز گذشته و بعد از این حادثه، کمی جدی‌تر در محافل عمومی مطرح شده، به‌طوری که قرار است امروز نیز نشست مشترکی بین برخی نمایندگان مجلس با مسئولان نظام وظیفه برای حمایت از این کمپین و همچنین حل معضل کیفیت نازل نظام وظیفه برگزار شود.

نشست مجلس و مسئولان نظام وظیفه برای ارتقای کیفیت خدمت سربازی

سلامت نیوز: مرگ تعدادی از سربازان پادگان 05 کرمان گرچه داغ بزرگی برای خانواده‌ها و مردم کشور بود، اما به داغ شدن دوباره بحثی انجامید که مدت‌ها است نه‌چندان رسمی در محافل عمومی مطرح است. «کمپین ارتقای کیفیت سربازی» در دو سه روز گذشته و بعد از این حادثه، کمی جدی‌تر در محافل عمومی مطرح شده، به‌طوری که قرار است امروز نیز نشست مشترکی بین برخی نمایندگان مجلس با مسئولان نظام وظیفه برای حمایت از این کمپین و همچنین حل معضل کیفیت نازل نظام وظیفه برگزار شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، مساله کاهش خدمت سربازی و تغییر آن از شکل کنونی موضوع جدیدی نیست و در سال 88 نیز ستادکل نیروهای مسلح برای ارتقای کیفیت خدمت سربازی لایحه‌ای را به مجلس و دولت ارائه داده است؛ لایحه‌ای که در سال 90 به قانون جدید نظام وظیفه منجر شد، اما رغبت جوانان را برای رفتن به سربازی بیشتر نکرد.
در حالی که بسیاری دنبال راهی برای گریز از سربازی هستند، خانوادهایشان حتی برای امنیت و سلامتی آنها در دوران سربازی نیز دل‌نگرانی‌های زیادی دارند و بسیاری از کسانی که در سال‌های گذشته غیبت کرده‌اند، در صورت داشتن امکان مالی، سعی می‌کنند با پرداخت معادل پولی و خرید خدمت یا پیدا کردن راهی برای معاف شدن، از سپری کردن این دوران خودداری کنند.
سالانه نزدیک به 400 هزار نفر در کشور به خدمت وظیفه عمومی اعزام‌ می‌شوند. در این میان به گفته سردار موسی کمالی، جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستادکل نیروهای مسلح حدود 60 هزار سرباز در 116 دستگاه دولتی فعالیت دارند. با این حال بسیاری از آنها از دوران خدمت خود رضایت چندانی ندارند و برخی ضمن سخت و خطرناک دانستن دوران خدمت آن را مانعی برای آغاز فعالیت‌های شغلی خود و به نوعی وقت تلف کردن می‌دانند.
گرچه قانون مصوب سال 90 قصد داشت با ارتقای حقوق دوران سربازی و در نظر گرفتن بین 60 تا 90 درصد حقوق پرسنل برای سرباز و همچنین در نظر گرفتن امکانات جانبی مثل اتوبوس و سینما برای سربازان رضایت آنها را در این 24 ماه جلب کند‌، اما به دلیل تخصیص نیافتن این امکانات، هنوز نارضایتی از دوره سربازی ادامه دارد.
علی اسدی، نماینده شهر بابک در مجلس شورای اسلامی در این باره با بیان اینکه شرایط کشور به گونه‌ای نیست که بتوان سربازی را حذف یا مدت زمان آن را به اندازه زیادی کوتاه کرد، می‌گوید: «ما باید به فکر ارتقای وضعیت مالی سربازان و همچنین محل‌ استقرار‌شان باشیم. اما به دلیل مسائل مالی موجود کشور بخشی از قوانین نظام وظیفه مصوب سال 1390 نیز هنوز اجرا نشده و حقوقی که قرار بود به سربازان ارائه شود ارائه داده نشده است.»
او با بیان اینکه به همراه دیگر نمایندگان مجلس استان کرمان، در روزهای آینده از پادگان 05 کرمان بازدید می‌شود، ادامه می‌دهد: «شاید بحث‌های نظارتی در کشور ما چندان قوی نیست و باید به موضوعات نظارتی و سرکشی به پادگان‌های آموزشی بیشتر توجه کرد.»
گرچه برخی از مسئولان نظام وظیفه معتقدند نارضایتی عمومی نسبت به دوره سربازی وجود ندارد اما شاید جمعیت دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفری غایبان خدمت نظام وظیفه خود مهر تاییدی به میل کم جوان‌ها برای سپری کردن دوران سربازی باشد.
غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید: «شکل ارائه خدمت شاید نیازمند تغییر باشد. مهارت‌آموزی در این دوران می‌تواند این احساس را که در این دو سال وقت جوان تلف می‌شود تا حد زیادی کم کند یا از بین ببرد.»
به گفته او، به همین دلیل چندی پیش طرح توانمندسازی سربازان، در مجلس مطرح شده بود که در صورت مطرح و تصویب شدن دوباره بخشی از دغدغه‌های جوانان در مورد شغل و نارضایتی از دوره خدمت رفع می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha