چندی پیش رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره برنامه‌های سال ۹۵ در کانال تلگرامی خود نوشت: چندی قبل اقدامات انجام شده در سال ۹۴ معرفی شد. اکنون با مروری بر چشم انداز سال ۹۵ که دوره پساتحریم به شمار می رود، امیدوارم بتوانیم از فرصت ها برای به کارگیری فناوری های نوین و سبز بهره ببریم.

حل مباحث محیط‌زیستی نیازمند عزم ملی است

سلامت نیوز: چندی پیش رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره برنامه‌های سال ۹۵ در کانال تلگرامی خود نوشت: چندی قبل اقدامات انجام شده در سال ۹۴ معرفی شد. اکنون با مروری بر چشم انداز سال ۹۵ که دوره پساتحریم به شمار می رود، امیدوارم بتوانیم از فرصت ها برای به کارگیری فناوری های نوین و سبز بهره ببریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، سازمان حفاظت محیط‌زیست در سال ۹۵ برای توان افزایی کارکنان و مدیران خود و ارتقای سطح آموزش تخصصی آنها مانند آموزش دوره های بین المللی تلاش می کند و این امر علاوه بر توجه به بهبود وضعیت معیشت آنها خواهد بود. امروزه باید کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ علاوه بر هفت کلان شهر با جدیت و مدیریت منسجم و نظارت سازمان حفاظت محیط‌زیست دنبال شود. برخی مراکز استان‌ها مکلف به ارائه برنامه های خود هستند تا تعداد شهرهای دارای برنامه کاهش آلودگی هوا به حدود ۲۰شهر برسد. با بررسی چشم اندازهای معصومه ابتکار و آغاز به کار مجلس دهم می توان به اقدامات ثمربخش در بخش محیط‌زیست کشور امیدوار بود.

آنچه می خوانید نظرات زهرا ساعی، عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس است.

فراکسیون محیط‌زیست مجلس دهم چه برنامه هایی برای حل نارسایی های محیط‌زیست کشور دارد؟

هنوز مجلس دهم در زمینه محیط‌زیست تصمیمات چندانی اتخاذ نکرده است. نشست فراکسیون محیط‌زیست تا دو هفته آینده برگزار می شود و در آن موارد محیط‌زیستی و اولویت های این حوزه مورد بررسی قرار می گیرد. باید دانست که کمبودهای محیط‌زیستی فراوانی به دلیل عدم اعمال مدیریت های مناسب در دوره های گذشته وجود داشته است. برای مثال هم اکنون احیای دریاچه ارومیه یک مطالبه عمومی است و باید این امر را به شکل جدی مورد پیگیری قرار داد. هم اکنون خشکی دریاچه ارومیه باعث هدایت خاک و نمک این دریاچه به سمت شرق کشور شده است که این امر تخلیه روستاها از سکنه اطراف را به همراه داشته است. برای حل این معضل با به کارگیری مباحث بین المللی در حوزه زیست‌محیطی می توان به رفع این چالش پرداخت. باید دانست که فقط با رفع محدودیت های مالی می توان به رفع این نارسایی پرداخت و تحقق این امر نیازمند عزم ملی است. در گام بعدی مبحث ریز گردها باید مورد توجه قرار گیرد. چون ریز گردها در چند سال اخیر استان‌های غربی کشور را متاثر و متضرر کرده است. با وجود اینکه منشأ این مشکل کشور عراق و دیگر کشورهای همسایه است باید با تصمیم گیری های اصولی به رفع کم و کاستی ها آن پرداخت.

به نظر شما در شرایط کنونی کاستی‌های محیط‌زیستی چگونه برطرف می شود؟

دولت یازدهم در زمینه محیط‌زیست تلاش های فراوانی انجام داده است، اما حل مشکلات زیست محیطی نیازمند برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است تا بتوان به حل این معضل پرداخت. به دلیل کاستی‌های محیط‌زیستی در سال های اخیر به نسبت بر شدت خشک شدن دریاچه افزوده شده است. امیدواریم با همت جمعی از سوی دولت و مجلس بتوان به حل معضل دریاچه ارومیه پرداخت. دغدغه دیگر کشور بحث ریزگردهاست که هم‌اکنون غرب و جنوب کشور را با چالش های عدیده مواجه کرده است و این امر شرایط نامناسب را برای افراد ساکن درآن مناطق به همراه داشته و احتمال راهیابی این آلودگی ها به پایتخت کشور وجود دارد. حل و فصل این امور نیازمند توجه جدی و ملی است و با تعامل بین نمایندگان مجلس می توان به حل این معضل محیط‌زیستی همت گماشت.

کشور ما از گذشته با مشکل کم آبی مواجه بوده و وجود کشور در منطقه خشک و نیمه خشک مشکلاتی را برای ما به همراه داشته و دارد، در چنین شرایطی چطور می توان از پس مشکلات محیط‌زیستی کشور در حوزه آب برآمد؟

در آینده نزیک نه تنها کشور ما بلکه کل جهان با بحران آب مواجه است. برای رفع این معضل باید فراکسیونی با محوریت مسائل زیست محیطی در مجلس تشکیل شود و به این ترتیب اولویت‌های محیط‌زیستی شناسایی و مورد پیگیری قرار گیرد تا در آینده نزدیک بتوان به حل مشکلات زیست محیطی کشور پرداخت. هم اکنون مصرف آب در ایران ۹۶ میلیارد مترمکعب است و این در مقایسه با ۱۲۰ میلیارد مترمکعب از کل منابع آب تجدیدشونده نشان دهنده وضعیت بحرانی آب در کشور است. از کل مساحت ایران تنها ۱۵ درصد برخوردار از پوشش گیاهی است و بیش از ۸۵ درصد کشور ما جزو مناطق خشک و نیمه خشک محسوب می شود. از این رو انتظار بروز بحران آب در کشور غیر منطقی نیست. نباید فراموش کرد که بحران آب ریشه طولانی در کشور دارد. حفر قنات ها و ساختن آب انبارهای مختلف و متعدد در شهرهای ایران نشان می دهد که ایرانیان همواره با دغدغه دستیابی به آب رو به رو بوده اند.

این مشکلات قابل حل است و می توان به حل مشکلات زیست محیطی کشور امیدوار بود؟

بله. کشورهای دیگر نیز چنین مشکلات و معضل‌هایی را داشته و با برنامه ریزی های جامع توانسته اند در کاهش معضل‌های محیط‌زیستی اقدامات موثری انجام دهند. این امر نیازمند به کارگیری برنامه های ملی است. به کارگیری تکنولوژی یکی از اولویت های دنیای کنونی است. باید دانست برای حل معضلات محیط‌زیستی هم راه حل های مختلفی وجود دارد، اما باید دانست که برای رفع این مشکلات محیط‌زیستی باید با عزم ملی، به تامین بودجه پرداخت و مدیریت کشورهای همسایه را جزو دستور برنامه کاری قرار داد. متاسفانه در منطقه‌ای قرار گرفته ایم که کشورهای همسایه به دلیل جنگ ها و نا آرامی های داخلی توانایی کنترل این مشکلات را ندارند و این امر سبب شده تا مسائل زیست محیطی این کشورها به ایران نیز سرایت کند. حل مشکلات محیط‌زیستی باید در عرصه های ملی و بین المللی مورد توجه همگانی برای کاهش یا تعدیل این مشکلات قرار گرفته شود. عزم ملی را می‌توان با کمک نمایندگان مجلس، هیات دولت و قوه مجریه به وجود آورد و در مباحث بین المللی نیز باید با سازمان ها و نهادهای فعال در این زمینه تعامل برقرار کرد.

مسائل داخلی همچون تغییر کاربری زمین، سدسازی، زمین خواری و... به محیط‌زیست کشور صدمه دوچندان زده است، در این زمینه مجلس چه طرح هایی می تواند اعمال کند؟

در سه سال گذشته در استانداری تهران به شدت با تغییر کاربری اراضی و ساخت و سازهای نابجا مقابله می‌شد. این امر عزم و اراده مسئولان امر را می طلبد و در این زمینه باید استانداری ها، شهرداری ها، فرمانداری ها و... با اقدامات موثر جلوی بروز چنین مشکلاتی را بگیرند. مجلس هم به‌عنوان طراح قوانین و ناظر از شدت بروز چنین نارسایی‌هایی جلوگیری می کند.

هم‌اکنون منشأ بسیاری از مشکلات کشور عدم نظارت دقیق از سوی مسئولان امر عنوان می شود. به نظر شما بالاخره چه زمانی باید نظارت های دقیق سرلوحه فعالیت ها در عرصه های مختلف کشور قرار گیرد؟

اگر نظارت در کشور به شکل سالم و بدون جانبداری باشد به نسبت ثمربخش خواهد بود. در ضمن نظارت همگانی هم تاثیر گذار خواهد بود. باید دانست در دولت یازدهم مسائل در حوزه های مختلف بدون توجه به استثنا دنبال می شد. متاسفانه در دولت نهم و دهم به دلیل استثناها و تبعیض ها بین افراد شاهد بروز مسائل محیط‌زیستی همچون ساخت و سازهای بی رویه بودیم. باید قانون به شکل یکسان برای همگان وضع شود و در صورت اعمال چنین قوانینی در کشور به نسبت جلوی بسیاری از بی‌قانونی‌ها گرفته می شود، اما به دلیل اینکه در دولت گذشته شاهد بی قانونی ها و دور زدن قانون بودیم بالطبع این امر هم تخریب محیط‌زیست را به دنبال دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha