قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت از انتقال 24 رشته مرتبط با سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت تا سال 96 خبر داد.

سلامت نیوز:قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت از انتقال 24 رشته مرتبط با سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت تا سال 96 خبر داد.

دکتر حمید اکبری در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این مطلب اظهار کرد: در راستای سیاست‌های کلی نظام سلامت که مقام معظم رهبری نیز آن را ابلاغ نمودند یکی از ماموریت های وزارت بهداشت ارتقای سلامت جامعه اعلام شده که در این راستا تمامی امور مربوط به آموزش، پژوهش، سلامت، پیشگیری، درمان و نظارت به وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت جامعه واگذار شد.

وی در ادامه تصریح کرد: آموزش دانش آموختگان گروه پزشکی که در جامعه خدمات ارائه می کنند بسیار موضوع مهم و حیاتی است چرا که مستقیما با سلامت مردم سرکار دارند. بنابراین اگر این دانش آموختگان درست و در فیلد لازم آموزش نبینند، این امر می تواند مشکلات بسیاری را در جامعه ایجاد کند به این منظور تمامی رشته های مرتبط با سلامت که در وزارت علوم ارائه می‌شد و مورد بحث دو وزارت خانه بود بر اساس تصمیم مسؤلان دو وزارتخانه به وزارت بهداشت منتقل شد.

دکتر اکبری با اشاره به انتقال 24 رشته مرتبط با سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت گفت: رشته هایی نظیر روانشناسی بالینی، روانشناسی سلامت، روانشناسی خانواده، علوم ورزشی، ورزش درمانی، خدمات سلامت، بهورزی، دارویاری، تغذیه ورزش، مراقبت از زنان، مشاوره ژنتیک، ماساژ درمانی، بهداشت روان، مراقب طبی سالمندی و مشاوره ورزشی از جمله رشته هایی است که فیلد لازم از جمله بیمارستان و دسترسی به بیمار برای آموزش در وزارت علوم در اختیار ندارند.

وی افزود: در واقع انتقال رشته های مرتبط با سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت بحثی جنجالی بین دو وزرات خانه بود که بعد از سال ها امسال با موافقت رییس جمهور به طور قطعی به وزارت بهداشت منتقل شد.بر این اساس

طبق دستور ریاست جمهوری تمامی رشته های مرتبط با سلامت که تاکنون در دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم ارائه می شد در همه مقاطع از کاردانی تا دکترای تخصصی به وزرات بهداشت منتقل شد.

دکتر اکبری در خصوص تمهیدات لازم برای ارائه رشته های منتقل شده به وزارت بهداشت نیز گفت:اخیرا نامه ای از سوی وزارت بهداشت به معاون اول رییس جمهور ارسال شده و در این نامه از ریاست جمهوری خواسته شده است که راهکارها و تمهیدات لازم برای اجرای این قانون در وزارت بهداشت فراهم کند، اگرچه لازم است این درخواست در شورای انقلاب فرهنگی نیز مورد بحث و تصمیم گیری قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه برنامه درسی رشته های منتقل شده از وزارت علوم به وزارت بهداشت تغییر نخواهد کرد گفت:کاری که در حوزه آموزش این رشته ها انجام خواهد گرفت این است که برنامه های درسی رشته های منتقل شده تغییر نخواهند کرد،  بلکه مورد بازبینی قرار می‌گیرند. درواقع آنچه که برای وزارت بهداشت مهم است بخش کارورزی و کارآموزی دانشجویان این رشته ها است که فیلد مناسب را در بیمارستان های آموزشی برای آن ها فراهم می‌کنیم.

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: هنوز آمار قطعی از تعداد دانشجویان رشته های منتقل شده به وزارت بهداشت در اختیار نیست اما قطعا هزاران نفر در این رشته ها تحصیل می کنند.

دکتر اکبری همچنین خاطر نشان کرد: انتقال رشته‌های مرتبط با سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت جای هیچگونه تردید و نگرانی برای دانشجویان ایجاد نخواهد کرد چرا که دانشجویانی که در این رشته ها فارغ التحصیل شده و دانشجویانی که در حال تحصیل هستند بر اساس همان روال قبلی به تحصیل خود ادامه خواهند داد و این قانون تنها شامل وروردی های جدید این رشته ها خواهد شد.

وی گفت: محل ارائه دروس دانشجویان رشته های منتقل شده به وزارت بهداشت هنوز مشخص نیست اما به احتمال زیاد این دانشجویان می توانند در همان دانشگاه محل تحصیل خود ادامه دهند به شرطی که فیلد و امکانات آموزشی لازم در اختیار آن ها قرار بگیرد، چرا که  وزارت بهداشت استانداردها و شاخصه‌های مربوط به خود را دارد تا بر اساس آن دانشگاه‌هایی که رشته های مذکور را ارائه می دهند، مورد نظارت قرار گیرند تا اگر کمبودی نیز در این زمینه وجود داشته باشد آن را برطرف خواهد کرد.

 قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: دانشگاه های جامع علمی کاربردی نیز می توانند رشته های منتقل شده به وزارت بهداشت را ارائه دهند به شرطی که از وزرات بهداشت مجوز راه اندازی این رشته ها را دریافت کنند.

دکتر اکبری افزود: اجرایی کردن انتقال رشته های مرتبط با سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت به دلیل برگزاری کنکور و پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف که سال جاری در وزارت بهداشت صورت گرفت برای سال تحصیلی جدید امکان پذیر نیست، اما این تصمیم تا سال 96 به طور قطع اجرایی خواهد شد و دانشگاه هایی هم که دنبال مجوز برای راه اندازی این رشته ها هستند باید درخواست خود را برای سال آینده به وزارت بهداشت ارائه دهند.

وی همچنین با اشاره به انتقال برخی رشته ها از وزارت بهداشت به وزارت علوم نیز گفت:بر اساس تصمیمی که گرفته شد برخی رشته ها نظیر معماری بیمارستانی، مهندسی پزشکی، مهندسی بهداشت و... که تاکنون در دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت بهداشت ارائه می شدند اما امکانات آموزشی آن در وزارت علوم بهتر فراهم است به وزارت علوم انتقال می یابند.

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: آنچه که در این تصمیم مهم است، این است که کسانی که تا کنون تحصیل کرده‌اند و حتی در حال تحصیل هستند، دچار مشکل نخواهند شد. هدف مهم ارتقای سطح آموزش افرادی است که در آینده می خواهند در حیطه سلامت جامعه ارائه خدمت کنند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha