امروزه، دیابت یكی از مهمترین مشكلات بهداشتی- درمانی و اجتماعی- اقتصادی جهان محسوب می شود به گونه‏ای كه بیش از 150 میلیون نفر در دنیا مبتلا به این بیماری هستند. از آنجا كه خود بیماران و خانواده های آنها عمده ترین نقش را در درمان دیابت به عهده دارند، كسب اطلاعات لازم درباره دیابت به شیوه های گوناگون آموزشی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بیماری دیابت در اثر ناتوانی بدن در تولید انسولین، كاهش یا عدم اثر انسولین در سوخت و ساز مواد قندی پدید می آید. انسولین ماده‌ایست كه در بدن توسط غدة لوزالمعده تولید می شود و باعث می گردد قند یا به عبارتی مهمترین منبع انرژی بدن مورد استفاده قرار گیرد.

مبتلایان به دیابت باید یاد بگیرند كه چگونه قند خون خود را كنترل كنند تا از عوارض، حاد و مزمن بیماری پیشگیری و یا در صورت بروز آن را درمان کنند.

افراد دیابتی می توانند با یک برنامه غذایی درست، فعالیت بدنی منظم و نگهداری وزن در حد ایده آل، به كنترل مطلوب قند خون برسند. نگهداری وزن در میزان طبیعی به كنترل چربی های خون و كاهش فشار خون نیز كمك می كند. تعدادی از مبتلایان به دیابت برای كنترل قند خون طبق نظر پزشك به مصرف قرص های خوراكی پایین آورنده قند خون یا انسولین نیاز دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha