کارشناس مراکز اقامتی میان‌مدت ترک اعتیاد سازمان بهزیستی استان تهران در خصوص مجازات در نظر گرفته شده برای تاسیس‌کنندگان کمپ‌های غیرمجاز گفت: بسته به جرمی که در مرکز ترک اعتیاد صورت گرفته باشد مجازات نیز تعیین می‌شود. حکم تاسیس کمپ غیر مجاز تخلیه و پلمپ مرکز است که این موضوع در حیطه وظایف اداره اماکن است.

سلامت نیوز:کارشناس مراکز اقامتی میان‌مدت ترک اعتیاد سازمان بهزیستی استان تهران در خصوص مجازات در نظر گرفته شده برای تاسیس‌کنندگان کمپ‌های غیرمجاز گفت: بسته به جرمی که در مرکز ترک اعتیاد صورت گرفته باشد مجازات نیز تعیین می‌شود. حکم تاسیس کمپ غیر مجاز تخلیه و پلمپ مرکز است که این موضوع در حیطه وظایف اداره اماکن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،لعیا بشیری، کارشناس مسئول مراکز بهبودی - اقامتی میان‌مدت ترک اعتیاد سازمان بهزیستی استان تهران  در خصوص نحوه شناسایی کمپ‌های ترک اعتیاد مجاز اظهار کرد: افراد می‌توانند به سایت بهزیستی استان تهران مراجعه کنند و تمامی مراکز ترک اعتیاد مجاز را با آدرس و مشخصات لازم مشاهده کنند.

وی با بیان اینکه باید در زمینه معرفی مراکز ترک اعتیاد مجاز زیر نظر بهزیستی تلاش بیشتری انجام شود، افزود: افراد حتی با تماس تلفنی با بهزیستی نیز می‌توانند از مراکز ترک اعتیاد آگاهی کسب کنند.

بشیری با بیان اینکه در استان تهران 200 مرکز کمپ ترک اعتیاد مجاز وجود دارد، عنوان کرد: این مراکز پروانه فعالیت دارند و داشتن این پروانه نباید با داشتن پروانه تاسیس اشتباه گرفته شود. مراکزی که تابلوی بزرگ بهزیستی را دارند، مراکز مجاز محسوب می‌شوند.

این کارشناس در نحوه توضیح نظارت سازمان بهزیستی بر این مراکز تصریح کرد: بر این مراکز از طریق شهرستان‌ها و استان نیز نظارت وجود دارد، در این زمینه وزارت بهداشت هم با بهزیستی همکاری می‌کند. در شهرستان ماهیانه یک مرتبه و از طریق استان هر سه تا شش ماه یکبار بازدید صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: اگر افراد کمپ‌های غیر مجازی را مشاهده کنند و اطلاعات آن را در اختیار بهزیستی قرار دهند، بلافاصله برای آن مرکز نامه پلمپ صادر شده و در اختیار اماکن قرار می‌گیرد و به این وسیله مرکز غیر مجاز پلمپ می‌شود.

بشیری در خصوص ابلاغ آیین‌نامه جدید تاسیس کمپ‌های ترک اعتیاد توضیح داد: این آیین‌نامه که به تمامی شهرستان‌ها ابلاغ شده، در حال بازنگری است. بر اساس این آیین‌نامه باید در مراکز دو کارشناس مددکاری و روانشناس حضور داشته باشند. همچنین در این آیین نامه از لحاظ تخصیص بنا به افراد تغییراتی صورت گرفته است.

کارشناس سازمان بهزیستی استان تهران در توضیح تعداد افرادی که در یک کمپ درمان می‌شوند، گفت: معمولا مجوزها 40 نفره صادر می‌شود اما بر اساس تخصیص فضای بیشتر در پروتکل جدید این تعداد به 60 نفر افزایش پیدا کرده است. اگر مراکزی فضا و امکانات مناسب را داشته باشد 10درصد بیشتر از این تعداد ظرفیت نفری به کمپ‌ها داده می‌شود.

وی در خصوص هزینه‌های درمان در کمپ‌های ترک اعتیاد اضافه کرد: هزینه در مراکز ترک اعتیاد بر اساس رتبه‌بندی از درمان‌شوندگان دریافت می‌شود. مراکز درجه سه مبلغ 400 هزار تومان، درجه دو، 480 هزار تومان و مراکز درجه یک، 580 هزار تومان از افراد تحت درمان دریافت می‌کنند.

به گفته کارشناس بهزیستی استان تهران در حال حاضر آمار دقیقی از کمپ‌های غیر مجاز در استان وجود ندارد.

بشیری در توضیح مجازات برای تاسیس کنندگان کمپ‌های غیر مجاز افزود: بسته به جرمی که در مرکز ترک اعتیاد صورت گرفته باشد مجازات نیز تعیین می‌شود. حکم تاسیس کمپ غیر مجاز تخلیه و پلمپ مرکز است که این موضوع در حیطه وظایف اداره اماکن است. اگر کسی برای دومین بار به تاسیس کمپ غیر مجاز مبادرت کند با او به عنوان مجرم برخورد می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha