سه‌شنبه ۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 186682

از نظر علمی که این فیلم صد هزار درجه زیر صفر است و ابتدایی ترین مسائل علمی رعایت نشده و بیهوده نیست که اولین درخواست همرهان بیماران فوتی از ما شوک دادن به بیمار است . وارد نقد این حوزه نمی شوم و تعجب می کنم که در پایان فیلم نوشته بودند سه پزشک مشاور تولید بوده اند!

چرا اینقدر نا آگاهانه بر حرفه پرستاری می تازید؟

سلامت نیوز-*محمود عمیدی :در طی شبهای گذشته تعدادی از همکاران محترم پرستار برایم پیغام گذاشتند تا سریال در حال پخش (کشیک قلب ) را از شبکه ی یک ببینم.

وقتی کانال تلویزون را بااعتراض بقیه عوض کردم در کما تعجب ! شاهد صحنه های عجیبی از رسانه ی ملی بودم. استفاده از لحن های عامیانه ی توهینی ((مثل: خوبه شما دکتر نشدی )) و البته نشان دادن اینکه پرستاران حاضر در فیلم افرادی بی اعتقاد دروغ گو و مدام در حال استراحت در ایستگاههای پرستاری و از زیر کار در رو و بالعکس پزشک فردی معتقد، متعهد و البته صادق هستند. اینکه درباره ی اغلب پزشکان چنین صفاتی قابل رویت است در آن شکی نیست اما من در 25 سال خدمتم نه دیده و نه شنیده ام که چنین جوی در بیمارستانها باشد و در حالی که پرستاران در ایستگاه پرستاری به اتلاف وقت مشغولند کد احیای بیمار اعلام شده و پزشک محترم به تنهایی در حال هل دادن برانکارد بیمار است و البته ایشان از اتاق معنوی برخواسته در حالیکه قرآن بر بالای سر داشته و ....

واقعا چگونه یک نویسنده ، یک کارگردان، یک تهیه کننده و .... می تواند این قدر نا آگاه بر یک حرفه بتازد . برای نوشتن و فیلم ساختن و ... که اصولا در فرهنگ سازی نقش بسزایی دارند باید ابتدا کامل راجع به موضوعات و حرف مربوطه تحقیق کرد و بعد وارد گود شد.

از نظر علمی که این فیلم صد هزار درجه زیر صفر است و ابتدایی ترین مسائل علمی رعایت نشده و بیهوده نیست که اولین درخواست همرهان بیماران فوتی از ما شوک دادن به بیمار است . وارد نقد این حوزه نمی شوم و تعجب می کنم که در پایان فیلم نوشته بودند سه پزشک مشاور تولید بوده اند!

انتظاری که ما از صدا و سیما داریم انتظار زیادی نیست و البته این انتظار به افزایش کیفیت تولیدات کمک شایانی می کند، اینکه در تولید هر فیلم مرتبط با بیمارستان و درمانگاه و درمان و .... مشاوری از پرستاران داشته باشند ، چون اغلب در موارد اجرایی و  پروسیجرهای اجرایی پرستاران درگیر کارند.

وارونه زدن آنژیو کت، آویختن سرم سبز رنگ غیر قابل تزیرق بر بالای سر بیمار، شوک دادن به بیماری که قلبش هیچ طپشی ندارد و مهمتر از آن شوکهای  پی دی پی و از روی لباس ! و موارد بسیاری که در فیلمهای معتبرتر دیده می شود واقعا با یک مشاوره قابل رفع است و تعجب می کنم چطور پزشکی اجازه می دهد نامش در چنین تولیداتی به عنوان مشاور امور پزشکی ذکر شود؟

اما در انتهای این نوشتار ذکر چند نکته خطاب به ریاست محترم صدا و سیما خالی از لطف نیست :

احتراما معروض میدارد که ما صاحبان حرف و مشاغل نسبت به تبعیضهای غیر علمی، غیر کارشناسی ، بی سند ، غیر اخلاقی و ... که بدون در نظر گرفتن فرهنگ سازی غلط از طریق چنین تولیداتی در جامعه می شود و دید عموم مردم و اعتمادشان را نسبت به یک حرفه یا صنف کم کرده و یا از بین می برد و موجب می شود برخی حرفه ها مقدس و برخی حرفه ها ....(نعوذ بالله) معرفی شوند به شدت معترض بوده ، ضمن انتظار از عوامل تولید کننده ی فیلم کشکی (کشیک قلب) که از شبکه ی  یک سیما پخش می شود در انتظار عذر خواهی تمامی عوامل این فیلم از جامعه ی شریف و خدوم و مظلوم پرستاری و مردم گرانمایه که پخش چنین صحنه هایی را توهین به شعور عموم مردم میدانیم هستیم و انتظار داریم از امشب پخش این سریال بی پایه قطع شود.

پیشاپیش از حسن نظر جناب عالی سپاسگزاریم و اعلام می کنیم که ما پرستاران همانطور که قبلا نیز بارها به سیما فیلم اعلام کرده ایم ، حاضریم به طور رایگان مشاوره ی تولیدات مرتبط با حوزه ی مراقبت را به عهده بگیریم.

* معاون پشتیبانی سازمان نظام پرستاری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حامد ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    6 1
    این سریال واقعا از لحاظ علمی تو سطح پایینی بود و به نظر من که بیننده سریال بودم البته فقط قسمت نخست، متوجه امر شدم که به هیچ وجه در حد پخش شدن از هیچ کدام از شبکه های صدا و سیما نبود و یک سریال بدور از واقعیت و غیرحرفه ای یود.
  • فریبارزقی ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    8 0
    من واقعا برا کارگردان وتهیه کننده و .... ی این فیلم متاسفم.. چطور تونستن ب پرستارایی که باحقوق ومزایای کم درحال خدمت ب هم نوعاشونن توهینن کنن؟! توکشورهای خارجی پرستار خیلی بیشتر از پزشک ارزش داره ولی تو ایران ملت پزشک پرست همیشه وهمه جا پرستارا توهین کردن.این قابل بخشش نیست.پرستارا چنین رفتارایی رو دیگ تحمل نخواهتد کرد... انیدوارم نیاد اون روزی ک کل پرستارای ایران دارن ب خارج ازکشور مهاجرت میکنن. آقای کارگردان ما منتظر معذرت خواهی شما ازین قشر زحمت کش هستیم.