وزیر كشور و دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر: سند اجتماعی كردن مبارزه با مواد مخدر باید تهیه شود/ بیش از 97 درصد از افراد جامعه ما پاک و سالم هستند

سند اجتماعی كردن مبارزه با مواد مخدر باید تهیه شود

سلامت نیوز: وزیر كشور و دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر: سند اجتماعی كردن مبارزه با مواد مخدر باید تهیه شود/ بیش از 97 درصد از افراد جامعه ما پاک و سالم هستند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر،وزیر كشور و دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینكه سند اجتماعی كردن مبارزه با مواد مخدر باید تهیه ‌شود، ‌گفت: اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر یكی از روش‌های مهم در امر مبارزه است كه باید سند آن تهیه و مولفه‌های آن توسط كارگروهی مشخص شود.
 دكتر رحمانی فضلی در پنجاه و دومین جلسه كمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد كه به ریاست وی و حضور حداكثری نمایندگانی از دستگاه‌های عضو ستاد برگزار شد، مهم‌ترین حوزه در عرصه مبارزه با مواد مخدر را پیشگیری برشمرد و گفت: طی دو سال اخیر اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفت، تفاهم‌نامه‌های خوبی میان ستاد و برخی دستگاه‌ها امضا شد و رسانه‌ها در سطح خوبی نسبت به این موضوع پرداختند اما برای اینكه پیشگیری از اعتیاد بهتر در جامعه محقق شود، راه زیادی را در پیش داریم.

وی افزود: از نظر افكار عمومی تقریبا حساسیت لازم ایجاد شده است، در جلسه اخیری هم كه در خدمت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) برای ارائه گزارش عملکرد دستگاه‌ها در کاهش آسیب اجتماعی بودیم، ایشان تاكید داشتند كه باید با كمك مردم در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اقدام كنیم، لذا ما باید حوزه پیشگیری را با كمك مردم پیش ببریم.

وزیر كشور و دبیركل ستاد با بیان اینكه بیش از 97 درصد جامعه ایرانی پاک هستند و حدود سه درصد گرفتار اعتیادند،‌ بیان كرد: ما همواره تلاش می‌كردیم این 3 درصد به زندگی سالم برگردند، اما اكنون علاوه بر موضوع فوق تلاش مضاعف داریم كه آن 97 درصد به سمت اعتیاد نروند.

رحمانی‌فضلی گفت: گزارش عملکرد دستگاه‌ها در کاهش آسیب اجتماعی آبان ماه خدمت مقام معظم رهبری تقدیم می‌شود ،‌ ما هم امیدواریم تا 6 ماه آینده به جهش بلندی در زمینه ساماندهی آسیب‌های اجتماعی برسیم تا هنگامی که در محضر ایشان حضور می‌یابیم بتوانیم گزارش قابل قبولی ارائه دهیم.

وی ادامه داد: طبق سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه، اعتیاد می بایست 25 درصد (سالانه 5 درصد) كاهش یابد. این رقم زیادی نیست و ظرفیت ما برای تحقق آن بالاتر از این است لذا ما باید در حوزه‌های پیشگیری،‌ درمان، مقابله و صیانت به این میزان كاهش دست یابیم.

وزیر كشور ادامه داد: باید از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد، خیرین، انجمن‌ها،‌ گروه‌های مرجع و مردم در حوزه پیشگیری از اعتیاد استفاده كرد و تا جایی كه می‌شود آنها را پای كار آورد.

رحمانی‌فضلی در ادامه بر استفاده از فضای مجازی و بهره‌مندی از ظرفیت هنر، ورزش، نویسندگی در پیشگیری از اعتیاد، فراهم كردن نشاط اجتماعی، هم‌گرایی و هم‌افزایی دستگاه‌ها و توجه به بومی‌نگری در حوزه پیشگیری تاكید كرد.

وی در پایان گفت: اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر یكی از روش‌های مهم در امر مبارزه است كه باید سند آن تهیه شود، بنابراین كارگروهی تشكیل و مولفه‌های آن تهیه شود.

مبارزه با مواد مخدر باید به یك فرهنگ تبدیل شود
همچنین علی مویدی قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینكه استانداران در استان‌ها و فرمانداران در شهرستان‌ها جریان‌سازی در حوزه مبارزه با مواد مخدر را برعهده دارند، گفت: باید گفتمان‌سازی برای مسئولین و بعد در سطوح بعدی كاركنان، گروه‌های مرجع و مردم اتفاق بیفتد یعنی باید تلاش شود با گفتمان‌سازی ، مبارزه با مواد مخدر به یك فرهنگ تبدیل شود، امری كه با تحقق آن می‌توان به نتیجه خوبی دست یافت.

استفاده از ظرفیت فضای مجازی در حوزه پیشگیری از اعتیاد
همچنین دكتر پرویز افشار معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در این جلسه به اقدامات ستاد با همكاری برخی دستگاه‌های عضو در حوزه پیشگیری اشاره كرد و گفت: آموزش پیشگیری از اعتیاد به مدیران، والدین و دانش‌آموزان، تهیه دفترك‌ پیشگیری از اعتیاد در بین والدین، اجرای برنامه خانه و مدرسه برای دوره ابتدایی مدارس ابتدایی، برگزاری كارگاه‌های آموزش مهارت‌های زندگی برای دانشجویان در محیط‌های آموزشی و خوابگاه‌ها، اختصاص دو واحد درسی مهارت‌های زندگی برای دانشجویان، آموزش پیشگیری كاركنان حراست دانشگاه آزاد و مشاوران دانشگاه پیام نور از اهم اقدامات انجام شده در دو حوزه دانش‌آموزی و دانشجویی در امر پیشگیری از اعتیاد می‌باشد.

وی در ادامه؛ اجرای برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد در محیط‌های كاری، برپایی همایش پیشگیری از اعتیاد، تهیه و تولید بسته آموزشی استاندارد پیشگیری برای كاركنان، اجرای برنامه پیشگیری اجتماع‌محور در محله‌های شهری و روستایی، برگزاری كارگروه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد و مهارت‌های زندگی، تولید كتابچه‌های آموزشی ویژه خانواده‌ها و بسته‌های آموزشی فرزندپروری ویژه خانواده معتادان و آموزش خانواده در فرهنگسراها را از دیگر اقدامات مهم در دو حوزه محیط‌های كاری و خانواده و محله شهری و روستایی برشمرد.

افشار ؛ استفاده از فضای مجازی و توجه جدی به اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در آرایشگاه‌ها،‌ كلوب‌های ورزشی، فرودگاه‌ها و... و نظارت جدی بر نحوه هزینه‌كرد اعتبارات تخصصی در این حوزه را از اهداف حوزه پیشگیری در سال‌جاری برشمرد.

گفتنی است در این جلسه نمایندگانی از دستگاه‌های عضو ستاد اعم از سازمان‌های بهزیستی و بسیج مستضعفین، تبلیغات اسلامی، پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، وزارت‌خانه‌های كشور، بهداشت، كار و تعاون، ارشاد، علوم، ورزش، آموزش و پرورش، كمیته امداد (ره) ، دانشگاه آزاد و هلال احمر حضور داشتند و به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha