خوزستان که بتازگی یک موج گرد وخاک را از سر گذرانده، بار دیگر با این پدیده آزاردهنده و این بار همراه با گرمای 50 درجه مواجه شده، که مردم این استان را با توجه به ماه رمضان، با مشکل جدی مواجه کرده است. طبق اعلام سازمان هواشناسی، گرمای طاقت فرسای خوزستان تا مرز ۵۰ درجه پیش می‌رود و پدیده گرد وغبار نیز تا پایان هفته جاری، تداوم خواهد یافت. این رخداد از روز یکشنبه 6 تیر آغاز شده و بیشترین تأثیر خود را در مناطق غربی، مرکزی و جنوبی خوزستان داشته است.

تاخت و تاز گرد و غبار و گرمای 50 درجه در خوزستان

سلامت نیوز: خوزستان که بتازگی یک موج گرد وخاک را از سر گذرانده، بار دیگر با این پدیده آزاردهنده و این بار همراه با گرمای 50 درجه مواجه شده، که مردم این استان را با توجه به ماه رمضان، با مشکل جدی مواجه کرده است. طبق اعلام سازمان هواشناسی، گرمای طاقت فرسای خوزستان تا مرز ۵۰ درجه پیش می‌رود و پدیده گرد وغبار نیز تا پایان هفته جاری، تداوم خواهد یافت. این رخداد از روز یکشنبه 6 تیر آغاز شده و بیشترین تأثیر خود را در مناطق غربی، مرکزی و جنوبی خوزستان داشته است.


به گزارش سلامت نیوز، «کوروش بهادری» مدیرکل هواشناسی خوزستان در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران، می‌گوید: در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری دمای استان بویژه در شهرستان‌های اهواز، آبادان، شوشتر، شوش، آغاجاری، امیدیه و... به 49 درجه سانتیگراد رسید و مردم تا پایان هفته دمای 50 درجه را نیز تجربه خواهند کرد.


وی بیان می‌کند: در رابطه با گرما توصیه می‌شود صرفه جویی، مدیریت و مهندسی استفاده از آب و حامل‌های انرژی صورت گیرد تا با توجه به فصل طولانی تابستان و اینکه امسال پیش‌بینی می‌شود که بارش‌ها با تأخیر آغاز خواهد شد، از آسیب رسیدن به صنعت کشاورزی خوزستان جلوگیری شود. در رابطه با بروز گرد  وغبار نیز به دلیل گرمی هوا، این شرایط وضعیت جوی کم فشار را تقویت کرده و وزش باد شدید و گرد وخاک را در بعد از ظهرها بویژه در نوار مرزی تجربه خواهیم کرد، که منشأ آن نیز کشور عراق است.


بهادری تأکید می‌کند: در شرایط بروز گرد وغبار، مردم استان بخصوص افراد سالخورده و کودکان از ترددهای غیرضروری و خارج شدن از منزل، جداً خودداری کرده و در صورت نیاز به خروج، با توجه به اینکه ذرات گرد وغباری که از عراق وارد می‌شود ریز هستند، از ماسک‌های مخصوص استفاده کنند.
مدیر کل هواشناسی خوزستان در خصوص راهکارهای کوتاه مدت مقابله با گرد وخاک در این استان، اظهار داشت: بر اساس آمار موجود، بیشترین میزان گرد و خاک از کشورهای همجوار وارد می‌شود که عملاً نمی‌شود کاری از پیش برد چرا که کانون‌های این معضل، در دست تروریست‌ها قرار دارد. بدین ترتیب باید به هنگام بروز این پدیده، اطلاع‌رسانی بموقع انجام شود و مردم نیز تمهیدات لازم را به کار گیرند. اما در رابطه با کانون‌های داخلی گرد و خاک سال هاست که اقدام‌های مقابله‌ای از جمله بیابان زدایی انجام می‌شود که این کار باید ادامه یابد و در نقاط مختلف استان بویژه در مرکز و نوار مرزی، گونه‌های مثمر و مقاوم در برابر گرما و شرایط موجود کاشته شود. همچنین باید از ظرفیت بسیج مردمی استفاده کرد و با کمک آنان و انجام کارهایی چون درختکاری و جنگلکاری، با کانون‌های داخلی گرد وخاک مقابله کرد. این کار مفیدتر و بهتر است و در کوتاه‌ترین زمان نتیجه خواهد داد، تا بخواهیم منتظر کمک‌های دولتی بمانیم؛ دستگاه‌های دولتی حداقل تا 5 سال آینده بعید است قدم مثبتی را بتوانند بردارند، چون این کانون‌ها مدام در حال افزایش است.


ایلام و قصرشیرین، در وضعیت هشدار
ورود ریزگردها هوای ایلام و قصرشیرین در استان کرمانشاه را در روز گذشته در وضعیت هشدار قرار داد.
«علی‌طاهر سارایی»، معاون پایش و نظارت محیط زیست ایلام با بیان اینکه روند میزان غلظت آلودگی این توده افزایشی است، از مردم بخصوص کودکان، سالخوردگان و بیماران قلبی درخواست کرد، از خروج غیرضروری از منزل خودداری و در صورت خروج حتماً از ماسک استفاده کنند. ورود یک توده هوای غبارآلود به قصرشیرین هم دید افقی در این شهرستان مرزی را در روز سه‌شنبه به 4 هزار متر کاهش داد.
«حیدر چوپانی»، رئیس اداره هواشناسی قصرشیرین گفت: براساس نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، گرد و خاک تا روز جمعه این هفته در برخی ساعات به صورت رقیق در آسمان این منطقه مرزی وجود دارد و در این مدت شاهد افزایش نسبی دما نیز خواهیم بود.


افزایش دمای هوا در سراسر کشور
همچنین «احد وظیفه»، مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی نیز از افزایش محسوس دما تا پایان هفته خبر داد و اظهار داشت: دمای هوا در برخی مناطق کشور حداکثر به ۵۰ درجه هم می‌رسد.
وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود دربعد ازظهر امروز (چهارشنبه) ارتفاعات البرز مرکزی و زاگرس دچار افزایش ابر و گاهی رگبار باران در ارتفاعات شود. همچنین تا اواخر هفته وزش باد شدید در شرق کشور موجب ایجاد پدیده گرد و خاک و طوفان شن خواهد شد و این وضعیت در منطقه زابل شدیدتر از سایر نقاط است. از طرفی، وزش باد شدید شرقی مناطقی از استان‌های اصفهان، مرکزی، قم و سمنان را در بر می‌گیرد؛ برای مناطق مرزی غرب و جنوب غرب نیز پدیده گرد و غبار دور از انتظار نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha