چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 186799

محققان می گویند، داروی متیلین بلو (Methylene blue ) سبب افزایش فعالیت مناطقی از مغز می شود که حافظه کوتاه مدت را در کنترل دارند.

سلامت نیوز: محققان می گویند، داروی متیلین بلو (Methylene blue ) سبب افزایش فعالیت مناطقی از مغز می شود که حافظه کوتاه مدت را در کنترل دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا  ،اکنون افرادی که حافظه خود را از دست داده اند با این کشف پزشکان مبنی بر اینکه متیلین بلو سبب تقویت بخش هایی از مغز می شود که مسئول ذخیره و پردازش حافظه است، یک گام به درمان نزدیک می شوند.


به گزارش پایگاه اینترنتی وایرد (wired)،براساس این تحقیق، مصرف فقط یک دوز متیلین بلو، سبب افزایش واکنشی بر اساس ام.آر.ای در مناطقی از مغز می شود که حافظه کوتاه مدت و توجه را کنترل می کند.


ازمتیلین بلو برای درمان متهموگلوبینمی استفاده می شود؛ متهموگلوبینمی یک اختلال خونی است که در آن اکسیژن بطور موثری در بافت آزاد نمی شود.
مطالعات بر روی حیوانات نشان داده اند که مصرف یک دوز متیلین بلو موجب تقویت حافظه زمینه ای طولانی مدت می شود.


تیموتی دوانگ از دانشگاه تگزاس و نویسنده این مطالعه گفت: با وجود اینکه تاثیرات متیلین بلو بر تقویت حافظه دهه 1970 در جوندگان مشخص شد، اما تغییران اساسی عصبی در مغز که مسئول تقویت حافظه هستند و تاثیرات متیلین بلو برحافظه کوتاه مدت و وظایف مرتبط با توجه مورد بررسی قرار نگرفته بود.


وی افزود: گروه محققان ما در دانشگاه تگزاس تصمیم گرفتند که اولین مطالعه در رابطه با اثرات متیلین بلو بر روی انسان ها را انجام دهند.
محققان این مطالعه را با بررسی 26 داوطلب سالم 22 و 62 ساله آغاز کردند؛ محققان این افراد را به دو گروه تقسیم کردند و به یک گروه یک دوز کم متیلین بلو و به گروه دیگر دارونما دادند.


محققان سپس این افراد را یک ساعت بعد از مصرف این دارو تحت تصویربرداری ام.آر.آی کاربردی قرار دادند.نتایج این مطالعه نشان داد که متیلین بلو باعث افزایش واکنش منطقه ای از مغز شد که به قشر منزوی دو طرفه معروف است. این منطقه در قسمت عمیق مغز قرار دارد و با واکنش های احساسی در ارتباط است.


علاوه بر این، متیلن بلو با افزایش 7 درصدی در پاسخ های صحیح در طول بازیابی حافظه در ارتباط بود.این یافته ها نشان می دهد که میتیلن بلو می تواند برخی شبکه های مغزی مرتبط با توجه مستمر و حافظه کوتاه مدت را تنظیم کند.


به گفته محققان، این مطالعه قطعا پایه ای برای آزمایش های آتی متیلن بلو در سالخوردگی سالم، اختلال شناختی، زوال عقل و دیگر وضعیت هایی خواهد بود که ممکن است از تقویت حافظه حاصله از مصرف دارو منفعت ببرند.نتایج این مطالعه در مجله Radiology منتشر شده است.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha