یك متخصص گوش و حلق و بینی گفت:‌ آلرژی، عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفس فوقانی و پلیپ می‌تواند موجب بروز سینوزیت باشد. همچنین مصرف آنتی بیوتیك در صورت عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی، مقاومت این ویروس را به همراه دارد و می‌تواند محیط مناسبی برای سینوزیت میكروبی ایجاد كند.

دكتر قاسم كریمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت:‌ عوامل مختلفی می‌توانند در بروز بیماری سینوزیت نقش داشته باشند كه شایع‌ترین علت آن آلرژی است.

وی گفت: بیماری سینوزیت زمانی ایجاد می‌شود كه كیفیت و كمیت ترشحات سینوسی به هرعلتی تغییر كند و موجب انسداد دهانه سینوس‌ها شود.

وی پولیپ و تومورهای داخل بینی، آلرژی تومورهای زیر سینوس را از عوامل ایجاد سینوزیت عنوان كرد.

كریمی افزود: هوای گرم و خشك و كشیدن سیگار نیز می‌تواند با تاثیر مخرب بر روی مژكهای داخل سینوس باعث تغییر در ترشحات سینوس شده و منجر به عفونت میكروبی شود.

وی همچنین بیماری‌های ژنتیكی خاص را نیز عامل تغییر در ترشحات سینوسی دانست و افزود: ‌این نوع بیماری‌ها می‌توانند محیط مناسبی برای رشد میكروبهای عفونی فراهم كنند.

وی با بیان اینكه مهمترین اقدام در بیماری سینوزیت رفع انسداد و عامل انسداد سینوس است، تصریح كرد: هر زمانی كه این كار با داروهای مربوط موفقیت آمیز نبود نیاز به عمل جراحی است تا فعالیت سینوس‌ها به شكل معمول برگردد.

وی اضافه كرد: افراد باید در فصل سرد زمستان مراقبت از خود را جدی بگیرند؛ چرا كه عفونت‌های ویروسی، دستگاه تنفس فوقانی را ایجاد می‌كند و از آنجایی‌كه این نوع عفونت هیچ نیازی به آنتی بیوتیك ندارد، استفاده از آنتی‌بیوتیك‌ها برای درمان عفونت ویروسی دستگاه فوقانی می‌تواند مقاومت ویروس را افزایش دهد و از این طریق محیط مناسبی را برای ایجاد سینوزیت میكروبی فراهم كند.

این متخصص گوش و حلق و بینی گفت: بیماری سینوزیت ناشی از آلرژی می‌تواند در صورت درمان نشدن آلرژی فرد، تداوم پیدا كند.

وی در پایان خاطرنشان كرد: با توجه به اینكه سینوزیت یك نوع عفونت ثانویه دستگاه تنفسی به شمار می‌آید و معمولا به علت سرماخوردگی و یا آلرژی ایجاد می‌شود كه با درمان به موقع این بیماری‌ها می‌توان از بروز سینوزیت جلوگیری كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha